۰ نفر

تحریم‌های 13 آبان و اقتصاد ایران

۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۳۲
کد خبر: 312283
تحریم‌های 13 آبان و اقتصاد ایران

در حالی از سیزدهم آبان ماه دور جدیدی از تحریم های آمریکا علیه ایران آغاز می‌شود که اعمال این تحریم ها هیچ پشتوانه‌ای از سوی نهادهای بین المللی و از جمله سازمان ملل ندارد و دونالد ترامپ بر خلاف حکم دادگاه لاهه تحریم کشورمان را دنبال می‌کند.

چندی قبل آمریکا موضوع فعالیت های هسته ای ایران را بهانه قرار داد تا کشورمان را مورد تحریم قرار دهد، اما با انعقاد توافقنامه برجام دیگر بهانه ای برای آسیب زدن به کشورمان نداشت و از همین رو تصمیم گرفت که پنج بانک و شرکت های مرتبط با آنها را به بهانه نقض حقوق بشر تحریم کرده و برای فروش نفت ایران محدودیت ایجاد کند.

این در حالی است که اعمال تحریم های آمریکا بدون پشتوانه قطعنامه سازمان ملل است و بنابراین مشروعیت ندارد. همچنین بر اساس تصمیم دادگاه بین المللی لاهه، آمریکایی ها نباید تحریمی را علیه کشورمان اجرا و اعمال کنند. در واقع بر اساس حکم دستور اقدامات تامینی موقت دیوان بین‌المللی دادگستری، رییس جمهور آمریکا نباید در صدور مجوز مبادلات مالی و انتقال پول مرتبط با اقلام ‌ذکر شده در حکم صادره هیچ مانعی ایجاد کند و در واقع این تحریم ها نقض صریح این حکم محسوب می‌شود.

اما نکته ای که باید به مردم یادآوری کنیم این است که از نظر ذخایر کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز هیچ مشکلی نداریم و این کالاها به اندازه کافی تدارک دیده شده است. این در حالی است که تحریم های اقتصادی آمریکا قبلا در کشورمان آثار خود را نشان داده و به نظر می‌رسد که تحریم های 13 آبان ماه کم اثر باشد و اصولا اثر جدی بر اقتصاد کشورمان نداشته باشد.

از همین رو مسئولان کشورمان باید با بهره گیری از دیپلماسی اقتصادی در پی خنثی سازی و بی اثر کردن این تحریم ها باشند و با گسترش تعاملات تجاری و مالی با کشورهای همسایه نشان دهند که آمریکا نمی تواند ایران را تحت فشار قرار دهد. در عین حال نباید فراموش کنیم که دونالد ترامپ به دنبال عوام فریبی است و بنابراین در این میان نقش رسانه ها هم در تنویر افکار عمومی برای شفاف سازی نسبت به تصمیمات بدون هویت آمریکا بسیار مهم است.

*نماینده مردم سنقر در مجلس