۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انتظارات بخش خصوصی از وزیر جدید اقتصاد/ تاکید فعالان اقتصادی بر رفع موانع مالیاتی و گمرکی

۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۴۷
کد خبر: 310913
انتظارات بخش خصوصی از وزیر جدید اقتصاد/ تاکید فعالان اقتصادی بر رفع موانع مالیاتی و گمرکی

روز گذشته "فرهاد دژپسند" با 200رای موافق از طرف وکلای مردم، به عنوان سکان‌دار جدید وزارتخانه اقتصاد و دارایی انتخاب شد.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ دژپسند معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور در دولت یازدهم بوده و تا دیروز رییس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه بود. با توجه به این که وی رییس شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی است، باید ببینیم انتظارات فعالان اقتصادی از وزیر جدید اقتصاد چیست. مشروح چند گفت‌وگوی صورت گرفته با فعالان بخش خصوصی را در گزارش پیش‌رو بخوانید؛

عضو کمیته ارزی اتاق تهران: ایجاد صندوق‌های مکانیزه، اولویت کاری وزارت اقتصاد باشد

محمد لاهوتی، عضو کمیته ارزی اتاق تهران در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره انتظارات بخش خصوصی از وزیر جدید وزارتخانه اقتصاد، بیان کرد: وزارت اقتصاد از دو جنبه برای فعالیت‌های اقتصادی اهمیت بسیاری دارد که اولی مالیات‌ها است که روز گذشته رییس جمهور نیز به این موضوع تاکید ویژه داشتند و بخش دوم مسئله گمرک است.

وی ادامه داد: تا کنون آن‌ چه ما شاهد بودیم، ادارات مالیاتی کار خود را به خوبی انجام نداده‌اند و فشار، بیشتر روی کسانی بوده که شفاف کار کرده‌اند، از طرف دیگر اداره گمرک در تجارت خارجی و در بحث واردات و صادرات تاثیر مستقیم دارد و در دنیا معمولا گمرکات دارای اختیارات گسترده‌ای هستند اما ما شاهدیم که گمرک ایران تنها مجری مصوبات دیگر دستگاه‌ها است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: گمرک در اعمال سیاست‌هایی همچون ممنوعیت صادرات و واردات و یا آزاد شدن آن و همچنین تعیین تعرفه‌ها، نظر چندانی ندارد در صورتی که در سایر کشور‌ها مسئولیت گمرک در حوزه تجارت خارجی بسیار زیاد است و امکان فعالیت بیشتری در تصمیم‌سازی‌ها دارند.

لاهوتی با اشاره به این که دو مسئله مطرح شده بزرگترین معضلات حال حاضر تجار و بخش خصوصی با وزارتخانه اقتصاد و دارایی است، گفت: در خصوص موضوع اول یعنی بحث مالیات‌ستانی، باید صندوق‌های مکانیزه (جهت شناسایی فعالیت‌هایی که مالیات پرداخت نمی‌کنند)  که سال‌ها است در کشور مصوبه مجلس بوده اما اجرا نشده، هرچه سریع‌تر اجرا شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: مالیات‌ ستانی یک حق دولتی است اما روش اجرایی آن می‌تواند تبدیل به یک رویه ناحق شود همانطور که الان می‌بینیم تولید کننده‌ای که شناسنامه دارد و تجارتش مشخص است و کارمندان دولت که قبل از دریافت حقوق مالیات می‌دهند و همچنین واردکنندگان بخش خصوصی که از مبادی گمرک واردات انجام می‌دهند و با کارت بازرگانی خود به صورت شفاف فعالیت می‌کنند، تحت فشار مالیاتی بیشتری قرار دارند.

او با تاکید بر این که ایجاد صندوق‌های مکانیزه برای نظارت و دقت عمل در روش‌های مالیات ستانی و شناسایی افرادی که مالیات پرداخت نمی‌کنند باید در اولویت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: آقای دژپسند از سازمان برنامه و بودجه آمده‌ و تصور می‌کنم یک مقدار مسئولیت متفاوتی به عهده دارند اما به نظر می‌رسد این قابلیت در ایشان وجود دارد که هم از رییس جمهور و هم از مجلس رای اعتماد گرفته‌اند.

عضو کمیسیون مالیات و کار اتاق بازرگانی: بهبود فضای کسب‌و کار و ایجاد ثبات اقتصادی مهم‌ترین اقدام وزیر اقتصاد باشد

عضو کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی به خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره توقعات بخش خصوصی از وزیر اقتصاد گفت: توقع ما به طور کل از سیستم اقتصادی کشور است به گونه‌ای که هماهنگی و یکپارچگی بین تمامی بخش‌های اقتصادی کشور وجود داشته باشد.

عباس آرگون افزود: وزیر جدید اقتصاد باید فضای کسب‌و کار را بهبود ببخشد و همچنین در راه ایجاد ثبات و آرامش اقتصادی گام جدی بردارد به طوری که تصمیم‌گیری برای فعالیت‌های اقتصادی با آرامش و اطمینان انجام شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره ارتباط وزیر اقتصاد با بخش خصوصی بیان کرد: وزرای پیشین قبل از رسیدن به این جایگاه، قول‌های همکاری با بخش خصوصی را داده بودند اما مادامی که مشغول فعالیت‌های خودشان می‌شوند بخش خصوصی را فراموش می‌کنند؛ اما امیدواریم تعامل دولت به خصوص وزارت اقتصاد با بخش خصوصی مستمر باشد و این وزارتخانه از نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی استفاده کند.

عضو اتاق تهران: وزیر اقتصاد باید واقعیت‌های اجماعی را درک کند

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به سوابق کاری وزیر جدید اقتصاد توضیح داد: آقای دژپسند تسلط زیادی برای گذر از تنگناهای اقتصادی دارد بنابراین ایشان باید در قانون رفع موانع تولید و قوانین مزاحم بر سر راه توسعه تولید تجدید نظر کنند و گره‌های موجود بر سر راه بنگاه‌های اقتصادی که در حال فعالیت‌ هستند را بردارند.

محمد امیرزاده با اشاره به این که بعضی کارها در ادارات مالیاتی و کار و همچنین بانک‌ها بدون این که آسیب‌شناسی و علت‌یابی شود قفل می‌شوند، افزود: امیدواریم وزیر جدید واقعیت‌های اقتصادی را به خوبی درک کند و مسائل مربوط به گذشته را در گذشته ببیند و قوانین حمایتی برای زنده ماندن بنگاه‌های اقتصادی را اجرایی کند.

این فعال بخش خصوصی درباره پرداخت مالیات‌ها که به یک معضل جدی در اقتصاد کشور تبدیل شده است، اظهار کرد: در خصوص مالیات‌های بنگاه‌ها باید بگوییم که بالاخره همه مالیات خود را می‌دهند اما با ایجاد فشارهایی که امروز روی فعالان اقتصادی قرار دارد، تنها زندان‌های کشور پر می‌شود و نتیجه دیگری ندارد.

امیرزاده تاکید کرد: وزیر اقتصاد جدید باید از این معضل جلوگیری کند و اجازه دهد اشتغال و کار در کشور ما حفظ شود و درآمد‌ها افزایش یابد.

او با بیان این که ارتباط با بخش خصوصی در مراحل مختلف جزو برنامه‌های وزیر اقتصاد جدید است، گفت: باتوجه به این که وی رییس شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی است و مصوبه‌های این شورا قابلیت اجرایی دارد، اگر در جلسات اتاق حضور مستمر داشته باشند می‌توانند اقدامات موثری در ارتباط با رفع موانع فعالان اقتصادی بردارد.

بر اساس این گزارش، با توجه به تغییر کابینه دولت دوازدهم و انتخاب فردی به عنوان متصدی وزارت اقتصاد که ارتباط خوبی با بخش خصوصی دارد، توقع این است که دژپسند بیش از وزرای قبلی به انتظارات و مشکلات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی که در این برهه زمانی فشار زیادی را تحمل می‌کنند، توجه کند.