۰ نفر

فعالان اقتصادی مطرح کردند:

مسیری که با FATF هموار می‌شود

۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۹:۳۵
کد خبر: 307414
مسیری که با FATF هموار می‌شود

«طلا که پاک است چه منتش به خاک است.» این نزدیک‌ترین ضرب المثل برای FATF یا همان گروه ویژه اقدام مالی در پولشویی است. مخالفان می‌گویند، موافقان پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی در پولشویی هیچ دلیل موجهی ندارند و تنها دفاع می‌کنند. در مقابل موافقان دلیل مخالفان را متوجه نمی‌شوند و می‌گویند «نه» گفتن به FATF چه سودی برای برخی‌ها دارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در FATF وضعیت مالی کشور روشن می‌شود و قطعاً هیچ کس نباید با شفافیت مالی مخالف باشد مگر آنکه از فسادی مطلع باشد. کارشناسان تمام قد از پیوستن به FATF دفاع می‌کنند و در کنار آنها تجار و تولیدکنندگان هم از مزایای FATF صحبت می‌کنند و می‌گویند گروه ویژه اقدام مالی از زیرساخت‌های فعالیت اقتصادی است لذا با هدف گشایش در اقتصاد کشور نباید کسی مانع پیوستن به این گروه ویژه شود و از طرفی از آن باید استقبال کرد تا همه کشورها بدانند ایران در همکاری با تروریسم قدمی بر نمی‌دارد. FATF در سال 2007 ایران را به اتهام حمایت از گروه‌های مقاومت، در فهرست کسانی قرار داده که از تروریسم حمایت می‌کنند و بدین جهت این سازمان به برقراری روابط تجاری با ایران یا سرمایه‌گذاری هشدار داده بود. دولت یازدهم بعد از دستیابی به برجام برای خارج کردن نام ایران از این فهرست سیاه، لایحه‌ای را تحت عنوان مبارزه با تأمین مالی تروریسم به مجلس فرستاد که به تصویب رسید.گامی که باعث شد FATF نام ایران را به مدت یک سال از فهرست سیاه خود خارج کرده و خروج نهایی آن را منوط به عضویت کامل و پذیرفتن همه قوانین و مقررات حاکم بر این سازمان جهانی کند. روندی که لازمه آن محدود شدن فعل و انفعالات مالی دولت با برخی نهادها است که در فهرست تحریم‌های غیر هسته‌ای قرار دارند. گروه ویژه اقدام مالیFATF) )8تیرماه تعلیق اقدام‌های مقابله‌ای خود را در قبال ایران تا ماه اکتبر(23 مهر) تمدید کرد و در بیانیه عمومی، اجرای 9 بند را خواستار شد. با تصویب CFT (الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم) که دو ماه در مجلس بود بارقه‌ای از امید بین فعالان اقتصادی ایجاد شده است تا بتوانند به کسب و کارهای خود برگردند.

شفافیت؛ گام اول تجارت است

محمدرضا بهرامن عضو اتاق بازرگانی ایران درباره پیوستن ایران به FATF، گفت: شفافیت و شفاف‌سازی در هر جامعه‌ای ازمبانی و اصول تجارت است. اگر می‌خواهیم به سازمان تجارت جهانی ملحق شویم بایستی به سمت شفافیت مالی حرکت کنیم و تابع قوانین و مقررات بین‌المللی باشیم. FATF نیز در چارچوب روان‌سازی تجارت است و از هر گونه پولشویی جلوگیری می‌کند. اگر بخواهیم خود را از جریان بین‌المللی دور کنیم به انزوا می‌رویم و نمی‌توان توقع همکاری و احترام متقابل از کشورهای مختلف داشت. وی افزود: تصویب کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم در مجلس گام مثبتی در جهت رسیدن به شفافیت مالی است و معتقدم نباید بیش از دو ماه در مجلس معطل می‌ماند. ما باید با سرعت به کنوانسیون و قراردادهای بین‌المللی که خیلی از کشورها عضو آن هستند حرکت کنیم تا شبهه‌ای نسبت به ایران باقی نماند. بهرامن تأکید کرد: تصویب FATF آثار مطلوبی در اقتصاد دارد و کشور را از هزینه‌های سنگین دور می‌کند. بخش خصوصی از دولت و مجلس می‌خواهد برای حل چالش‌های اقتصادی به سمت تصویب FATF برود.

برای آنکه ثابت کنیم طرفدار تروریسم نیستیم باید به FATF ملحق شویم

یونس ژائله سعدآباد، عضو اتاق بازرگانی ایران هم درباره پیوستن به FATF گفت: ما برای آنکه ثابت کنیم طرفدار تروریسم نیستیم و می‌خواهیم در فضای اقتصادی سالم کار کنیم با عضویت در FATF موافقت کنیم. وی افزود: با تصویب FATF اجازه دهید که همه متوجه شوند ما برای خرید ماشین آلات، مواد اولیه و موادغذایی می‌خواهیم فعالیت کنیم و خواسته سیاسی و تروریستی نداریم. ما تنها دنبال ارتباط بانکی هستیم. ارتباطی که بتواند کار و کسب ما را احیا کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: ایران پولشویی و فعالیت‌های فساد گونه بین‌المللی ندارد که از پیوستن به FATF هراس داشته باشد. در حقیقت با پیوستن به این مهم، ضمن ایجاد شفافیت مالی در اقتصاد بین‌المللی در اقتصاد داخلی هم با رخدادهای مثبتی مواجه خواهیم شد. سلامت‌سازی اقتصاد با پیوستن به چنین قوانینی نفع برای همه دارد.

توقف تجارت به خاطر دور زدن تحریم‌ها

احسان ناصر، عضو دیگر اتاق بازرگانی مانند سایر تجار و فعالان اقتصادی موافق صددرصد پیوستن ایران به FATF است. وی می‌گوید: اگر FATF نباشد ما مجبور می‌شویم صادرات و حتی واردات به کشور را از راه‌های غیر رسمی انجام دهیم و این امر برای همه تجار ریسک بالایی دارد چرا که تضمینی در برگشت پول هایمان وجود ندارد. چه بسا خیلی از تجار به خاطر این نگرانی فعالیت‌های خود را متوقف کردند چرا که از برگشت پول شان اطمینان ندارند.دور زدن تحریم‌ها به این شکل به اقتصاد ملی ضربه می‌زند و تجارت کشور متوقف می‌شود. وی خاطرنشان کرد: با عضویت در FATF می‌توان به صورت شفاف فعالیت کرد و نگرانی از همکاری با سایر کشورها نداشت. امیدواریم در این خصوص مجال همراهی لازم را داشته باشیم.

مخالفان با درک شرایط اقتصادی با  FATF موافقت می کنند

علی مالک نجات، عضو دیگر اتاق بازرگانی هم با FATF موافق است و می‌گوید: با انزوا به هیچ کجا نمی‌رسیم و بایستی به عضویت FATAF دربیاییم. مخالفان با درک شرایط اقتصادی و وضعیتی که تجار با آن روبه‌رو هستند آشنا شوند، به‌طور قطع آنها هم به فهرست موافقان افزوده می‌شوند.

هزینه‌های صادرات نفت ایران کاهش می‌یابد

همچنین سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اعتقاد دارد: وقتی ریسک اعتباری کاهش می‌یابد طبیعتاً همه هزینه‌ها از جمله دریافت وام، مبادلات بین‌المللی، همکاری با بانک‌ها و فاینانس کاهش پیدا می‌کند. حمید حسینی درباره تأثیر تصویب CFT بر تسهیل در فروش نفت و فرآورده‌های آن اظهار داشت: قطعاً صادرات نفت خام رقم اصلی صادرات کشور است و بازگرداندن پول در خارج از کشور بدون همکاری نهادهای پولی میسر نیست، پیوستن به این کنوانسیون روی صادرات نفت و میعانات تأثیر مثبتی می‌گذارد و وقتی ریسک اعتباری کاهش می‌یابد طبیعتاً همه هزینه‌ها از جمله دریافت وام، مبادلات بین‌المللی، همکاری با بانک‌ها و فاینانس کاهش پیدا می‌کند.