۰ نفر

کاهش مالیات بخش تولید از ۲۵به ۲۰درصد

تقوی نژاد: بانک مرکزی اطلاعات ۵۰خریدار اول سکه را به ما داد/ بررسی جزییات دریافت مالیات از خریداران سکه

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۹
کد خبر: 299607
تقوی نژاد: بانک مرکزی اطلاعات ۵۰خریدار اول سکه را به ما داد/ بررسی جزییات دریافت مالیات از خریداران سکه

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به این که مالیات بخش تولید از ۲۵درصد به ۲۰درصد کاهش می‌یابد از دریافت مالیات 35درصدی برای خرید و فروش بیش از هزارسکه و معافیت مالیاتی تا سقف 25سکه خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سید کامل تقوی نژاد امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه تا پایان مردادماه سال جاری بالغ بر ۲۶۲هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض از محل ارزش افزوده کسب شده‌است، اظهار کرد:بیش از ۷۰درصد شهر‌های کشور ۸۰درصد درآمد خود را محل مالیات بر ارزش افزوده تامین می‌کنند، ۵۰ درصد هزینه‌های جاری کشور از محل مالیات‌ها تامین می‌شود.

رییس کل سازمان سازمان امورمالیاتی ادامه داد: در ۵ ماه نخست سال جاری  از محل مالیات‌ها ۱۲۰۰ میلیارد تومان در اختیار شهرداری تهران قرار‌گرفته است که هزینه ساخت پل‌ها، پارک‌ها وسایر خدمات شهری از محل همین مالیات‌ها تامین می‌شود. 

تقوی نژآد خاطر نشان کرد: ۴۰ درصد تولید ناخالص کشور از ‌پرداخت مالیات معاف است یا امتیازاتی کسب کرده که باید در آن تجدید نظر شود و علاوه بر آن از سال گذشته تا کنون ۲۲ هزار میلیارد تومان از محل فرارمالیاتی، مالیات تشخیص داده شده ‌است.

وی با بیان این موضوع که مالیات بخش تولید از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد ادامه داد: با این اتفاق درآمد ما هم ۶۰۰۰میلیارد کاهش خواهد یافت که سعی می‌کنیم آن را از محل فرارهای مالیاتی جبران کنیم.

تقوی نژاد در خصوص تراکنش‌های مالی بالای ۵ میلیارد تومان گفت: این تراکنش ها به عنوان تراکنش های مشکوک مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

رییس کل سازمان سازمان امورمالیاتی با اشاره به بررسی تراکنش های مشکوک در سال گذشته گفت: سال گذشته ۶ هزار و ۵ مورد تراکنش مشکوک بررسی شد که برای آن‌ها ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شد.

تقوی نژاد اضافه کرد: از ابتدای اجرای طرح جامع سلامت تاکنون بالغ بر ۱۴هزارو۴۰۰میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته‌است.

وی با اشاره به این که سعی می‌شود درآمد‌های مالیاتی نه از طریق فشار بر مودیان موجود، بلکه از راه شناسایی مودیان جدید افزایش یابد، افزود: در سال گذشته یک میلیون‌و‌۹۰۰هزار مودی جدید شناسایی شده‌است که پرونده ۶۰۰هزار نفر از این تعداد تشکیل شده‌است.

رییس کل سازمان امور مالیاتی گفت: کارگروهی برای مقابله با اخلال گران تشکیل شد که تصمیم گرفتیم خرید و فروش تا سقف ۲۵سکه را از پرداخت مالیات معاف کنیم.

تقوی نژاد افزود: برای خرید و فروش بیش از هزارسکه ۳۵درصد مالیات درنظر گرفته شده است. بانک مرکزی اطلاعات مربوط به ۵۰خریدار اول سکه را در یک برگه A۴ در اختیار ما قرار داد که تنها حاوی کد ملی آن‌ها بود.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص سواستفاده از هویت و کارت‌های بازرگانی اشخاص گفت: تنها در یک استان 3۰۰۰میلیاردتومان از تخلف را از کسانی که اینگونه سواستفاده می‌کردند شناسایی کردیم.

وی در این خصوص ادامه داد: این افراد به سراغ اشخاص نیازمند می‌روند، برای مثال با پرداخت 3میلیون تومان به یک سبزی‌فروش و گرفتن مدارک هویتی وی ۱۲میلیاردتومان مالیات به بار آورده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، تقوی‌نژاد همچنین درباره اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی نیز تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا از سپرده‌های بانکی مالیات اخذ می‌شود و ما نیز به دنبال این هستیم که اگر دولت این موضوع را بپذیرد از سپرده‌های بانکی از طریق اطلاعاتی که از بانک مرکزی دریافت می‌کنیم مالیات اخذ کنیم.

وی افزود: در حال حاضر تمامی اطلاعات مربوط به تسهیلات بانک‌ها در اختیار ما قرار دارد و اطلاعات مربوط به سپرده‌ها و گردش مالی به جز یک بانک و یک موسسه که در آستانه ادغام قرار دارند در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته که پس از تجمیع بانک مرکزی آن‌ها را به ما ارائه کند که فکر می‌کنم طی همین ماه این کار اجرایی شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: از سوی دیگر هر شخص حقیقی که بیش از ۵ هزار دلار خرید و فروش ارز داشته باشد، اطلاعاتش در اختیار ما قرار می‌گیرد و باید برای آن مالیات پرداخت کند.

تقوی‌نژاد درباره دریافت مالیات از واحدهای پتروشیمی گفت: برنامه‌ای را به رئیس جمهوری ارائه داده‌ایم که پتروشیمی‌هایی که پس از صادرات، ارز خود را از طریق سامانه‌های مشخص نمی‌فروشند، مالیات بر ارزش افزوده آن‌ها پس از صادرات مسترد نمی‌شود و در واقع از معافیت ملغی می‌شوند.

وی درباره اخذ مالیات از واردکنندگان خودرو توضیح داد: آنچه که ما می‌خواستیم این است که تمام وادکنندگان خودرو در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ علاوه بر مالیات معمول ۶۰ درصد مالیات دیگر نیز پرداخت کنند که پیشنهاد این موارد در خصوص سوداگران ارز، سکه و خودرو در اختیار شورای عالی اقتصاد کشور قرار گرفته است.

رئیس سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: در مورد خودرو مشخص نبود که ردیف درآمدی برای مالیات اخذ شده مربوط به کدام سازمان است چرا که در بودجه، گمرک به عنوان سازمان اخذ کننده مالیات ذکر شده بود که ما در این خصوص به دولت نامه نوشتیم که در صورتی که ما به عنوان سازمان اخذ کننده مالیات شناسایی شویم، می‌توانیم مالیات خودرو را نیز دریافت کنیم.

تقوی نژاد با بیان اینکه مالکان خانه‌های خالی و سازندگان ملک نیز باید مالیات بدهند تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی مکلف است که سامانه املاک را تهیه کرده و اطلاعات مربوط به منازل مسکونی خالی را در اختیار ما قرار دهد که تاکنون این کار انجام نشده است. آنچه که ما شنیده‌ایم وزیر راه اعلام کرده که این کار از عهده وزارت راه و شهرسازی خارج است و پیشنهاد داده که به شهرداری‌ها واگذار شود و مالیات این منازل نیز توسط خود شهرداری‌ها اخذ شود.

به گفته تقوی‌نژاد افرادی که در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند و به نوعی در ساخت و ساز دست دارند، باید مانند صنعت همان ۲۵ درصد مالیات را پرداخت کنند.