۰ نفر

شفاف سازی فرآیند نظام توزیع با سامانه؛

هویت به تجارت رسمی با سامانه جامع انبار‌ها

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۳۸
کد خبر: 294609
هویت به تجارت رسمی با سامانه جامع انبار‌ها

رئیس گروه زیرساخت های بازرگانی وزارت صمت: سامانه جامع انبارها اطلاعات و آمار دقیقی در اختیار سیاستگذاران و مسئولان قرار می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، محمد علی امامی با بیان اینکه سامانه جامع انبارها به تجارت رسمی هویت می دهد، افزود: سامانه جامع انبارها علاوه بر مبارزه با قاچاق کالا، کمک شایانی به افرادی خواهد کرد که به صورت شفاف تجارت می کنند , با راه اندازی این سامانه تجارت غیررسمی از گردش تجارت داخلی خارج می شود و فرآیند نظام توزیع را شفاف خواهد ساخت.

وی با بیان اینکه نظام توزیع دارای گلوگاه های زیادی است، گفت: این سامانه عملکرد فعالان این بخش را شفاف کرده و می تواند زنجیره تامین را بازآفرینی کند.

امامی با بیان اینکه سامانه جامع انبارها سامانه ای جدیدالتاسیس است، افزود: واقعیت این است سامانه جامع انبارها تازه خلق شده و مثل سامانه های دیگری نظیر سامانه بارنامه و یا سامانه ثبت سفارش نبوده که فقط نیازمند اصلاح باشد.

رئیس گروه زیرساخت های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت علت تاخیر در اجرایی شدن این سامانه را همین مساله عنوان کرد و گفت: یکسال و نیم جمع آوری اطلاعات انبارهای کشور به دلیل پراکندگی فرهنگ سنتی حاکم در این حوزه و عدم تعامل فعالین این بخش زمان برده است و تاکنون 510 هزار انبار فعال در این سامانه ثبت شده است.

امامی افزود: در سامانه جامع انبارها تعریف ما از انبار تمامی مراکزی است که ورود و خروج کالا دارند و از منظر کارخانه ها، دامداری ها و مرغداری ها نیز انبار محسوب خواهد شد.

وی با بیان اینکه سامانه جامع انبارها در گام نخست قرار دارد، گفت: در مرحله بعد مبنای ما این است تا کلیه بارنامه ها برای کالاهای ترخیص شده از گمرک یا خروجی از کارخانه های داخلی به مقصد انبارهای ثبت شده در این سامانه صادر شوند که به این وسیله می توان ورود و خروج انبارها را چک کرد و هم با قاچاق و هم با احتکار کالا مقابله کنیم.