۰ نفر

تصمیمات جلسه ستاد بررسی مسائل اقتصادی کشور درباره واردات؛

نامه "آنی و مهم" وزارت صنعت درباره واردات کالاهای اولویت ۱ و ۲/ مهلت ترخیص کالاها تا پایان شهریور

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۱۲
کد خبر: 289745
نامه "آنی و مهم" وزارت صنعت درباره واردات کالاهای اولویت ۱ و ۲/ مهلت ترخیص کالاها تا پایان شهریور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه ای آنی و مهم درباره شرایط واردات کالاهای اولویت ۱ و ۲ اطلاع رسانی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه ای به  سازمان های خود در استان‌‌ها،   تصمیمات اتخاذ شده در جلسه اخیر ستاد بررسی مسایل اقتصادی کشور را منتشر کرد. متن این نامه که در باره شرایط واردات و صادرات کالا بوده به شرح زیر است:

1) وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان ثبت سفارش از محل بند 9 ماده 38 آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و ترخیص کلیه کالاهای گروه 1 و 2 که تا پایان تیرماه 1397 براساس تاییدیه گمرک جمهوری اسلامی ایران به اماکن گمرکی وارد شده‌اند را با دریافت شماره قبض انبار از بازرگان فراهم نماید.

در تبصره‌های سه‌گانه این ماده نیز آمده است:

تبصره 1: وارد کنندگان مشمول این بند مکلفند حداکثر تا پایان شهریور 1397 نسبت به ترخیص کالاهای مذکور اقدام نمایند.

تبصره 2: مسئولیت کنترل تاریخ ورود کالا قبل از تاریخ فوق و انطباق شماره قبض انبار مذکور با گمرک جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

تبصره 3: با توجه به اینکه کالاهای مذکور در گذشته تامین ارز شده‌اند، وارد کنندگان مذکور ادعایی جهت تامین ارز موارد فوق پس از ترخیص را ندارند.

البته بخشی از کالاهای انبار شده در گمرکات ممکن است ازمحل ثبت سفارش بانکی صورت پذیرفته باشد و متقاضی بخواهد پس از تامین ارز، در قالب ضوابط بانک و یا در شکل سپرده برات بدون تعهد ترخیص نماید. معهذا این گزینه بدون انتقال ارز نیز از محل بند 9 ماده 38 آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات برای متقاضیان فراهم است. شایان ذکر است تسهیلات مذکور شامل کالاهای گروه سوم و کالاهای ممنوعه (گروه 4) نمی‌باشد.

2) تعهد واردکنندگان کالاهای گروه (3)‌ واردات در مقابل صادرات) به بانک‌های عامل برای ارائه برگ سبز گمرک، منحصر به تعهد محضری است و دریافت وثیقه به میزان (35 درصد) ارزش کالای وارداتی از آنها منتفی است.

3) شرکت‌های تولید کننده‌ای که اقدام به صادرات می‌نمایند می‌توانند قطعات، تجهیزات، ماشین‌آلات و مواد اولیه مورد نیاز خطوط تولید خود را که در گروه (1) و (2) کالایی قرار گرفته‌اند را از محل پروانه صادراتی خود تامین ارز نموده و وارد نمایند.

4) شرکت‌های صادرکننده محصولات پتروسیمی، فولادی و فلزات رنگین صرفا می‌توانند تا معادل (30 درصد) ارز حاصل از صادرات خود را که در سامانه نیما به فروش رسانده‌اند، جهت واردات کالای مورد نیاز خود از گروه‌های کالایی (1) و (2) اختصاص دهند.

خواهشمند است دستور فرمایید مراتب را یادداشت و به متقاضیان اطلاع‌رسانی گردد.

15

16