۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

4چالش اصلی بانک مرکزی/ شرایط ویژه‌ای بر اقتصاد کشور حاکم است

۴ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۱۹
کد خبر: 288024
4چالش اصلی بانک مرکزی/ شرایط ویژه‌ای بر اقتصاد کشور حاکم است

محمدصادق الحسینی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اقتصاد در حال متورم شدن است، نرخ ارز جهش یافته و نرخ سود در آستانه انفجار است، گفت: مجموعه این عوامل در کنار هم نشان می‌دهد که عملکرد آقای سیف در بانک مرکزی نامطلوب بوده و بانک مرکزی در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد.

اقتصاد آنلاین - باران سپهری؛ سید محمدصادق الحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره وضعیت فعلی اقتصاد کشور و چالش‌های اساسی که نظام بانکی پیش رو دارد، تصریح کرد: اقتصاد کشور که بانک مرکزی از ارکان اصلی مدیریت آن به شمار می رود با شرایط خاصی روبه‌رو است و جدا از تحریم حجم بالای نقدینگی و مهم‌تر از حجم، ترکیب آن را می‌توان از مهم‌ترین ‌چالش‌های اقتصاد دانست.

او در ادامه با اشاره به اینکه 91 درصد از نقدینگی شبه پول و 9 درصد آن پول است، اضافه کرد: این ترکیب باعث می‌شود که سال آینده، شاهد نرخ تورم بالا باشیم.

این کارشناس اقتصادی مشکل دیگر را بالا بودن نرخ بهره در اقتصاد ایران عنوان کرد و افزود: نرخ سود در اقتصاد ایران رو به افزایش است و برای کنترل حجم شبه پول این اولین شاخصی است که نشان می‌دهد وضعیت چقدر بد است.

الحسینی به بخش ارزی به عنوان مشکل دیگر اشاره و خاطرنشان کرد: نرخ دلار در بازار آزاد به بیش از 9 هزار تومان رسیده است و اینکه این افزایش قیمت را پیش از اعمال تحریم‌ها توسط ترامپ شاهد بودیم به معنای آن است که سیاست‌های نادرست باعث آشفتگی شده و می تواند به بحران بزرگتری تبدیل شود.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه میزان زیان انباشته شبکه بانکی به بیش از 400هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: حجم بالای معوقات بانکی به تولید ناخالص داخلی بی‌سابقه است و در کنار این‌ها افزایش شدید بدهی نظام بانکی به بانک مرکزی نشان می‌دهد سیستم بانکی در شرایط شکننده و غیر متوازن به سر می‌برد.

الحسینی با اشاره به اینکه در شرایط ویژه‌ای به سر می‌بریم و رییس کل جدید باید طی مدت یک هفته تیم جدید را معرفی کند و تصمیمات لازم را سریع‌تر اتخاذ نماید، گفت: ضروری است برنامه دقیقی تدوین شود به گونه‌ای که مشخص باشد چه اقداماتی در چه زمانی  باید انجام شود تا بتوانیم از وضعیت فعلی با کمترین هزینه خارج شویم.