۰ نفر

تکذیب خروج سرمایه‌گذاران هندی از چابهار

۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۲۶
کد خبر: 284603
تکذیب خروج سرمایه‌گذاران هندی از چابهار

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که سهم حمل ونقل کانتینری در دریای خزر نزدیک به صفر است از آغاز فعالیت شرکت هندی به عنوان بهره‌بردار پایانه بندری چابهار تا یکماه آینده خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد راستاد در حاشیه برگزاری همایش توسعه صادرات از دریای خزر با اشاره به برنامه بهبود کیفیت و کمیت در حوزه مبادلات بازرگانی و حمل ونقل دریایی بین بنادر ایران و کشور  آذربایجان، اظهار کرد:‌ مسیر ترانزیتی ایران-آذربایجان-گرجستان یکی از مسیرهایی که می تواند در حوزه ترانزیت کالا رقابتی باشد، اگر روی این موضوع تمرکز داشته  باشیم قطعا در کوتاه مدت این مسیر برای دو طرف جذاب شده و می توانیم شاهد ارتقای ترانزیت از بنادر ایران به آذربایجان باشیم.

وی با اشاره به پیشنهاد ایجاد شرکت های مشترک با کشورهای CIS اظهار کرد: پیشنهاد  ارائه شده بیشتر در حوزه حمل ونقل و لجستیک بود، مسئله این است که ما فضای خوبی برای ارتقای میزان ترانزیت از شمال به جنوب و از جنوب به شمال داریم. در این راستا باید زنجیره حمل ونقل ، هماهنگ کامل و در چارچوب منافع مشترک باشد. اگر چارچوب کنسرسیوم بین کشورها شکل گیرد با رویکرد مدیریت زنجیره ای حمل ونقل می توانیم انتظار داشته باشیم بهبود حمل ونقل بین کشورهای همسایه دریای خزر به وجود آید.

وی با بیان این که در حمل ونقل کانتینر در دریای خزر یک خلاء بسیار بزرگی داریم افزود: در حالی در جهان به استنثای کالای فله سایر محموله ها توسط کانتینرجابجا می شود و متاسفانه سهم حمل کالای کانتینری در دریای خزر برای کشورها این منطقه تقریبا ناچیز و نزدیک صفر است. برای شکل گیری حمل‌ونقل کانتینری باید چارچوب منطقه ای وجود داشته باشد و این نوع حمل ونقل مزیت بسیار خوبی برای جابجایی کالای غیرفله است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ایجاد شرکت های مشترک با کشورهای CIS منجر به بهبود کیفیت می شود، افزود: امیدواریم چنین همایش هایی زمینه تفاهم شرکت ها را فراهم آورد.

راستاد ادامه داد: سال گذشته حدود 6 میلیون تن بنادر تخلیه و بارگیری داشتند و تقریبا مشابه الگوی همیشگی دریا خزر بود که یک پنجم ظرفیت موجود مورد استفاده قرار می گیرد. باید بتوانیم به ظرفیت 25 میلیون تن حمل سالانه کالا برای کشور در افق چشم انداز برسیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین خروج سرمایه گذاران هندی از چابهار را تکذیب کرد و گفت: در حال سپری کردن آخرین مرحله تشریفات مستندسازی قرارداد با هندی ها قرار داریم تا بهره برداری موقت از پایانه چابهار شروع شود. برنامه ما این بود برای نیمه ماه ژوئن هندی ها در چابهار مشغول شوند اما تاخیر به دلیل هماهنگی بین بانک های ایرانی و هندی جهت ضمانتنامه قراردادی رخ داده است.

به گفته وی، بر اساس پیگیری های روزهای اخیر طرف هندی توانسته این مشکلا ت را با بانک مربوطه برطرف کند و تا کمتر از یکماه آینده به طور عملیاتی شرکت هندی به عنوان بهره برداری پایانه بندری چابهار فعالیت خود را آغاز می‌کند.