۰ نفر

یک عضو اتاق بازرگانی در گفت‌و گو با اقتصادآنلاین:

دولت پای خود را از تعیین نرخ کنار بکشد/ کاهش نرخ بازار آزاد در پی ایجاد بازار ثانویه

۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۵
کد خبر: 283556
دولت پای خود را از تعیین نرخ کنار بکشد/ کاهش نرخ بازار آزاد در پی ایجاد بازار ثانویه

یک عضو اتاق بازرگانی با اشاره به سیاست جدید دولت مبنی بر ایجاد بازار ثانویه، اظهار کرد: این اقدام نسبت به سیاست‌های پیشین دولت منطقی‌تر است به شرطی که دولت پای خود را در تعیین نرخ کنار بکشد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ مهدی پورقاضی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تاکید بر این‌که اگر نرخ توافقی بین 6 تا 6500 تومان باشد به ضرر صادرکننده خواهد بود، تصریح کرد: با این نرخ صادرکننده دچار مشکل می‌شود چرا که فاصله بین این نرخ و بازار آزاد زیاد بود و قیمت تمام شده کالا برای صادرکنندگان بسیار بالا و صادرات به ضررشان خواهد بود.

او همچنین اضافه کرد: بر اساس تجربه، نرخ دستوری و بخشنامه‌ای جوابگوی تنظیم بازار نیست به همین دلیل طی ماه‌های گذشته دولت به جای تک نرخی کردن ارز، 4 نرخ را وارد بازار کرده و کنترلی در تنظیم بازار نداشته است.

پورقاضی با بیان این‌که در حال حاضر در سایت نیما فروشنده‌ای وجود ندارد، مطرح کرد: اگر دولت قصد ارزان کردن ارز در سامانه نیما را دارد به جای ایجاد بازار ثانویه بهتر است منابع ارزی خود را به این سامانه تزریق کند.

پورقاضی با بیان این‌که این سیاست در تنظیم قیمت ارز بازار آزاد نیز موثر خواهد بود، بیان کرد: احتمالا نرخ ارز بازار آزاد تا 7 هزار تومان نیز کاهش پیدا کند به شرطی که دولت دخالتی در تعیین نرخ سامانه نیما نداشته باشد.

این عضو اتاق تاکید کرد: بهترین راهکار این است که خرید و فروش با همان نرخ آزاد انجام شود و دولت بر اساس نیاز هر واردکننده، یارانه پرداخت کند.