۰ نفر

عدم تعیین نرخ دلار در کوچه پس‌کوچه‌ها؛

جهانگیری: آمریکا سه نقطه نفت، صادرات غیرنفتى و مبادلات بانکى‌ را هدف قرار داده است/ نفت خام ایران در بورس داخلى عرضه خواهد شد

۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶
کد خبر: 282226
جهانگیری: آمریکا سه نقطه نفت، صادرات غیرنفتى و مبادلات بانکى‌ را هدف قرار داده است/ نفت خام ایران در بورس داخلى عرضه خواهد شد

معاون اول رییس‌جمهور گفت: آمریکا سه نقطه نفت، صادرات غیرنفتى و مبادلات بانکى ما را هدف قرار داده است و نگاه من به صنعت کشور به عنوان نقطه اتکاى توسعه ایران است.

به  گزارش اقتصاد آنلاین ،  اسحاق جهانگیری در مراسم روز ملی صنعت و معدن که صبح امروز در سالن اجلاس سران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد با تاکید بر این که صنعت کشور به عنوان نقطه اتکاى توسعه ایران است، خاطرنشان کرد: من و تمام سران دولت از ابتداى دولت یازدهم تا کنون مسئولیت تعامل با دنیا را در لیست کارهاى خود قرار داده‌ایم.

وی به ایجاد شفافیت و ثبات در سیاست‌های پولی و بانکی اشاره کرد و افزود: اقتصاد ایران از بیمارى دولتى بودن، وابستگى به نفت و حضور کم‌رنگ بخش خصوصى رنج مى‌برد که نتیجه این بیمارى‌ تورم دو رقمى، مشکلات نظام بانکى کشور، افزایش نقدینگى بوده است که البته این مشکلات مانند اتاق پر از باروتى است که هر لحظه امکان انفجار دارد.

جهانگیری با بیان این‌که همه مسائل را نباید گردن تهدید و توطئه خارجى انداخت، ادامه داد: در چنین شرایطی دولت برنامه‌های خود را متناسب با شرایط اقتصادى پیش‌رو تغییر خواهد داد و کشورهاى منطقه که براى فعالان اقتصادى محدودیت ایجاد کردند رو سیاهان تاریخ خواهند شد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به بازار ارز و تاکید بر این که سیاست هاى جدید ارزى باید با شفافیت بالا اتخاذ و ارز حاصل از صادرات در چرخه اقتصادى کشور وارد شود خاطرنشان کرد: کسانی که دلار را براى انبار کردن در خانه مى‌خرند، تقاضاى تعریف نشده‌اى براى دولت است همچنین نرخ دلار نباید در کوچه پس‌کوچه‌ها و بین دلالان تعیین شود.

جهانگیری ادامه داد: بخشى از ارز دولتى به گروه اول که کالاهاى اساسى هستند تعلق مى گیرد و تحت هر شرایطى این کالاها وارد کشور مى شود.

وی در خصوص میزان واردات و صادرات در سال گذشته بیان کرد: درسال گذشته ٥٠ میلیارد دلار صادرات نفت و ٤٥ میلیارد دلار صادرات غیر نفتى و حدود ٥٣میلیارد دلار واردات انجام شده است.

جهانگیری با بیان این‌که نفت خام ایران در بورس داخلى عرضه خواهد شد تصریح کرد: برنامه ما این است که در زمان کاهش صادرات نفت، کشور آمریکا را شکست دهیم و نفت را به اندازه کافى بفروشیم همچنین صادرکنندگان باید امسال مانند سرباز فداکارى عمل کنند تا شاهد افزایش صادرات غیر نفتى باشیم.

وی با تاکید بر این‌که نیاز به مشورت همه فعالان اقتصادى در کشور احساس مى‌شود بیان کرد: محدودیت‌هایى در بخش صنعت به دلیل مشکلات خارجى ایجاد شده اما باید صنعت گران خواستار برداشتن فشارهاى داخلى باشند.

معاون اول رییس جمهور درمورد ممنوعیت واردات اظهار نظر کرد:  ٤.٧میلیارد دلار کالاهاى خارجى را ممنوع کردیم تا فرصت براى کالاهاى مشابه داخلى فراهم شود.

وی ادامه داد:  ٢٩میدان نفتى کشور که مى‌توانستیم در مناقصه بین‌المللى ببریم وارد مناقصه داخلى کردیم که البته وزارت نفت باید منابع آن به ارزش ٦میلیارد دلار را از بازار سرمایه کشور جمع‌آورى کند و در اختیار فعالان قرار دهد.

جهانگیری در پایان افزود: اقشار ضعیف جامعه در حال حاضر آسیب‌پذیرتر شده‌اند که هم دولت باید این قشر را حمایت کند و هم خود مردم،و با همراهى یکدیگر مى‌توانیم این دوران را سپرى کنیم و مقام معظم رهبرى با قوت در این مسیر کنار ملت قرار دارد.