۰ نفر

رئیس انجمن صنفی گاوداران:

قیمت شیر و محصولات لبنی به ریاست‌جمهوری کشیده شد

۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۱
کد خبر: 281471
قیمت شیر و محصولات لبنی به ریاست‌جمهوری کشیده شد

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: هزینه تمام شده هر لیتر شیر خام 1750 تومان است، اما ستاد تنظیم بازار زیر بار این موضوع نمی‌رود و می‌گوید اجازه افزایش بیش از 10 درصد را نداریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، احمد مقدسی در مورد آخرین وضعیت تغییرات نرخ شیر خام گفت: قیمت شیر خام از 4 سال پیش تاکنون تغییری نکرده است و با آن که در سال 93 مصوب شد که هر کیلوگرم شیر خام را 1440 تومان از دامدار خریداری کنند، تا یک سال پیش همان 1250 تومان خریداری می‌کردند که در نهایت این قیمت اجرایی شد، اما مشکل اینجاست که ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت شیر را جدای از لبنیات بررسی می‌کند، در صورتی که باید هر دو افزایش قیمت را در قالب یک بسته ببیند. 

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: 70 درصد قیمت تمام شده لبنیات متاثر از قیمت شیر است و وقتی افزایش قیمتی را برای شیر خام تعیین می‌کنند، باید متناسب با آن قیمت لبنیات را هم تعیین کنند. 

رئیس انجمن صنفی گاوداران تصریح کرد: وقتی  4 سال پیش قیمت شیر را 1440 تومان تعیین کردند، باید متناسب با آن اجازه افزایش 26 درصدی قیمت لبنیات را هم می‌دادند، اما تنها 15 درصد اجازه افزایش قیمت لبنیات صادر شد که همین امر سبب شد، تا کارخانجات لبنی نیز شیر را به جای 1440 تومان 1250 تومان در هر لیتر خریداری کنند و می‌گفتند، بیشتر از این قیمت توان خرید نداریم. 

مقدسی با بیان اینکه اگر از سال 93 تاکنون هر سال مانند سایر کالاها مطابق با نرخ تورم قیمت شیر 10 درصد افزایش یافته بود، اکنون 40 درصد بالاتر از رقم سال 93 بود، تصریح کرد: اما این اتفاق نیفتاده و کمترین افزایش قیمت را در حوزه شیر خام و لبنیات داشته‌ایم که باعث شده عرصه به صنعت دام کشور تنگ شود. 

وی با انتقاد از سیاست‌گذارانی که قیمت شیر و لبنیات را در قالب کالاهای گروه یک و زیر نظر ستاد تنظیم بازار و به صورت دستوری تعیین می‌کنند، گفت: چگونه است که باید نهاده‌های خود و هزینه‌های خود را براساس نوسانات نرخ  ارز و افزایش قیمت جهانی پرداخت کنیم، اما اجازه نمی‌دهند، عرضه و تقاضا قیمت شیر و لبنیات را تعیین کند. 

به گفته رئیس انجمن صنفی گاوداران طبق محاسبات ما باید قیمت هر لیتر شیر خام 1750 تومان باشد، اما ستاد تنظیم بازار 1590 تومان را پیشنهاد می‌دهد و می‌گوید، ما اجازه افزایش بیش از 10 درصد را نداریم. 

وی به ورود وزیر جهاد کشاورزی برای ساماندهی اوضاع شیر اشاره کرده و گفت: خود آقای حجتی از رئیس‌جمهور خواسته‌است تا اجازه افزایش قیمت شیر را بدهد و نظر کارشناسی خود را اعلام کرده‌ و منتظریم تا چند روز آینده رئیس‌جمهور در مورد وضعیت قیمت شیر خام و لبنیات نظر خود را اعلام کند. 

رئیس انجمن صنفی گاوداران تصریح کرد: خود رئیس‌جمهور افزایش 20 درصدی هزینه حمل و نقل را تایید کرده‌اند اما ظاهرا ما تبدیل به عروسک خیمه‌شب‌بازی شده‌ایم که هر روز باید به ستاد تنظیم بازار جواب پس بدهیم که چرا فلان محصول لبنی یا چرا قیمت شیر افزایش یافت و اگر دولت می‌خواهد تورم را از جیب تولیدکننده کنترل کند، این کار شرعا و قانونا درست نیست. 

مقدسی به این نکته هم اشاره کرد که اگر دولت می‌خواهد کالای بخش خصوصی از جمله محصولات لبنی از جمله شیر و فرآورده‌های لبنی را قیمت‌گذاری کند، باید ضرر و زیان این بخش را هم بدهد، چرا که با این کارهای دستوری فقط تولید ملی از بین می‌رود و امنیت غذایی مردم و امنیت شغلی یک عده به مخاطره می‌افتد.