۰ نفر

افتتاح کریدور حمل و نقل چین - قزاقستان - ایران؛

جهانگیری: درصدد همبستگی بیشتر با کشورهای حاشیه خزر و چین هستیم/ عبور کالاهای چینی از ایران به سمت اروپا

۵ تیر ۱۳۹۷، ۹:۵۳
کد خبر: 281089
جهانگیری: درصدد همبستگی بیشتر با کشورهای حاشیه خزر و چین هستیم/ عبور کالاهای چینی از ایران به سمت اروپا

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به افتتاح کریدور حمل و نقل چین - قزاقستان - ایران گفت: به‌دنبال همبستگی بیشتر با کشورهای حاشیه خزر و نیز چین هستیم.

اسحاق جهانگیری صبح سه شنبه هنگام ورود به استان گیلان در جمع خبرنگاران در فرودگاه بین المللی سردارجنگل رشت، یکی از اهداف سفر به استان را افتتاح چند طرح صنعتی و بندری در منطقه آزاد انزلی عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از کارهای بسیار مهمی که اتفاق افتاده، اتصال چین از قزاقستان به ایران است؛ ایران پیشتر، در مسیر جاده ابریشم بوده که این فرصت بسیار مهم تاریخی و فرهنگی، بازآفرینی می شود.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: در واقع کالایی که از کشور چین از طریق راه آهن به سمت غرب حمل می شود و می تواند تا اروپا پیش رود؛ یکی از مسیرهایی که عبور می کرده، ایران بوده است.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: برای اولین بار، این راه آهن به عنوان محلی برای حمل بخشی از باری که از طریق قزاقستان و دریای خزر وارد ایران می شود، افتتاح خواهد شد.

جهانگیری با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم روابطی خوب و همبستگی بیشتری با کشورهای اطراف خزر و چین داشته باشیم ،گفت: به‌دنبال این هستیم که بتوانیم از این طریق، توسعه کشور و استان هایی که در مسیر قرار گرفته اند را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش، گیلان را یکی از استان های مهم و دارای مردمانی انقلابی و زحمتکش دانست و افزود: در این سفر ، با مسئولان استان درباره کمبودها ، موانع و همچنین در مورد پیشرفت کارهایی که در حال انجام است، گفت وگو می کنیم.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، صبح امروز (سه شنبه) در سفری یک روزه به استان گیلان، به منظور بازدید و افتتاح چند طرح و پروژه صنعتی، بندری و گردشگری در منطقه آزاد انزلی، وارد رشت شد و در بدو ورود، مورد استقبال مصطفی سالاری استاندار گیلان، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی مدیران استان قرار گرفت.

وی کریدور حمل و نقل چین - قزاقستان - ایران را افتتاح می کند و همزمان با این رویداد، نخستین محموله تجاری از این کریدور وارد بندر کاسپین خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین کارخانه فومن شیمی را در منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی افتتاح خواهد کرد. بازدید از چند مجموعه گردشگری و شرکت در جلسه ای با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و تعدادی از مدیران عامل مناطق آزاد از دیگر برنامه های سفر یک روزه جهانگیری به گیلان است.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است. قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب ، دارا بودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر ، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه ، کراسنودسک در ترکمنستان ، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان ، دسترسی از طریق راه های مناسب به بازارهای مصرف کشورهای همسود (CIS) و نزدیکی به فرودگاه بین المللی سردارجنگل رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.