۰ نفر

سهم دولت در قالب اوراق مشارکت پرداخت می‌شود

انتقال بارانداز تهران به فرودگاه امام با تکمیل آزادراه

۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۶
کد خبر: 280076
انتقال بارانداز تهران به فرودگاه امام با تکمیل آزادراه

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت مناسب پروژه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، آورده قرارگاه خاتم به عنوان سرمایه‌گذار در این پروه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: دولت سهم خود را در قالب اوراق مشارکت درا ین پروژه پرداخت می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناها و حمل و نقل کشور، مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و برخی از دست‌اندرکاران ساخت آزادراه‌ها امروز از آزادراه گنارگذر جنوبی تهران بازدید کردند.

این آزادراه با سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی قرارگاه خاتم و پیمانکاری قرارگاه در حال احداث است.

عباس آخوندی در حاشیه این بازدید وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ پروژه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به طول ۱۵۸ کیلومتر از مهمترین پروژه‌های آزادراهی کشور است.

وی با بین اینکه این پروژه بسیاری از آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها را به هم متصل می‌کند، اضافه کرد: اتصال آزادراه کرج ـ قزوین، آزادراه گرمسار ـ قم، محور گرمسار ـ سمنان به این آزادراه انجام می‌شود و این مسیر آزادراهی کمربندی بزرگی به طول ۱۵۸ کیلومتر برای تهران محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تکمیل این آزادراه می‌تواند در جهت بهبود محیط زیست، کاهش ترافیک و کاهش آلودگی در هوا مؤثر باشد.

آخوندی ادامه داد: برآورد اولیه اجرای این پروژه بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان بود که با تعدیل‌های سنواتی به حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

وی بیان کرد:‌ تاکنون ۸۷۰ میلیارد تومان صورت وضعیت در این پروژه انجام شده است، پروژه از ابتدای سال ۹۵ آغاز شد و هدفگذاری ما افتتاح آن در سال ۹۸ است، البته قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار و سرمایه‌گذر اعلام کرده است که این پروژه را تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رساند اما برنامه زمانبندی سال ۹۸ است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیشرفت پروژه تاکنون ۴۵ درصد ارزیابی می‌شود، گفت: آخرین فناوری‌های راه‌سازی و زیرسازی در این پروژه اجرا شده است، همچنین این پروژه کارخانه قیر و آسفالت مدرن دارد که روزانه حدود ۳ هزار تن آسفالت تولید می‌کند.

وی تمایز این پروژه آزادراهی از دیگر پروژه های آزادراهی را طراحی و معماری اطراف و همچنین جزیره وسط آزادراه عنوان کرد و گفت: این پروژه با ایمنی بالا در حال احداث است.

وی با بیان اینکه ۶۰ کیلومتر از ۱۵۸ کیلومتر طول آزادراه آسفالت شده است، گفت: نحوه دسترسی این پروژه به شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز قابل توجه است. ۱۴ هکتار اراضی در شهر فرودگاهی امام خمینی داریم و قرار است بارانداز تهران به منتهی الیه جنوب شرق فرودگاهی امام منتقل شود که این آزادراه کمک بزرگی در جهت اجرای این هدف خواهد بود.

وی اضافه کرد:‌ با طراحی لجستیک پارک تهران در فرودگاه امام، بخش عمده‌ای از باراندازهای تهران به این سمت می‌آید و خدمات شهر تهران  افزایش می‌یابد. به عنوان مثال؛ در بحران برف سال قبل که چندین کیلومتر ترافیک  سنگین رخ داد با اجرای طرح بارانداز دیگر چنین مشکلاتی را نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه استانهای قزوین، تهران، مرکزی و البرز در حاشیه این آزادراه از مزایای آن منتفع می‌شوند، گفت: قرارداد ساخت آزادراه‌ها به صورت ۷۰ درصدسرمایه گذار و ۳۰ درصد دولت در تأمین مالی در این پروژه قرارگاه سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی را برعهده دارد که از نظر آورده مناسب ارزیابی می‌شود، دولت نیز سهم خود را در قالب اوراق مشارکت در این پروژه پرداخت می‌کند.