۰ نفر

قطع مقرری بیکاری ۱۳۵۰نفر به دلیل اشتغال پنهان

۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۲۹
کد خبر: 277473
قطع مقرری بیکاری ۱۳۵۰نفر به دلیل اشتغال پنهان

مدیرکل کاریابی‌های وزارت کار گفت: حذف مشوق‌های جذب نیرو برای کارفرما، آمار عملکرد کاریابی‌ها را کاهش داده و موجب شده که میزان اشتغال به کار و فعالیت کاریابی‌ها در سال ۹۶ و ۹۷ کاهش پیدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمد اکبرنیا، مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با یادآوری فرآیند واگذاری امور غیر حاکمیتی بیمه بیکاری به کاریابی‌ها، اظهار داشت: کاریابی‌ها از دو بعد می‌توانستند به فرد بیکار کمک کنند، از یک طرف با توجه به اینکه کارگزار وزارت کار هستند، با اشراف به قوانین بیمه بیکاری می‌توانند در هدایت متقاضیان موثر باشند و در بعد دیگر در بحث اشتغال مجدد موثر باشند؛ چرا که مقرری بیمه بیکاری موقت است و دولت درصدد است تا به افرادی که به طور موقت مقرری بیکاری می‌گیرند، کمک کند تا اشتغال مجدد پیدا کنند.

وی ادامه داد: تنها بخشی که می‌تواند برای اشتغال مجدد کمک کند، کاریابی‌ها هستند، چرا که هم با صاحبان مشاغل و کسانی که فرصت شغلی در اختیار دارند، در ارتباط هستند و هم می‌توانند افراد را برای توانمند شدن به سازمان فنی حرفه‌ای معرفی کنند.

مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار با اشاره به اجرای آزمایشی طرح واگذاری امور غیرحاکمیتی بیمه بیکاری به کاریابی‌ها در سه استان البرز، قزوین و سمنان در سال 95 گفت: البته در این زمینه برخی مشکلات قانونی پیش آمد، از جمله بحث حق الزحمه کاریابی‌ها و مواردی از این دست بود که مانع از گسترش واگذاری کار به کاریابی‌ها در سراسر کشور شد.

اکبرنیا با اشاره به واگذاری امور در سال 96 به کاریابی‌ها در استان تهران با برخورداری از 40 درصد مقرری بگیران گفت: از مزایای این طرح الکترونیکی شدن کل فرآیند ثبت نام تا برقراری مقرری بیکاری است که در حالی که پیش از این سه ماه این فرآیند طول می‌کشید، این مدت به 10 روز کاهش یافته و تمام فرآیند به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و انجام هر مرحله با پیامک به متقاضی اعلام می‌شود.

وی درباره آمار فعالیت این کاریابی‌ها گفت: حدود 220 هزار نفر در کل کشور مقرری بیمه بیکاری می‌گیرند که 45 درصد آنها مربوط به 4 استانی است که در آنها کار از طریق کاریابی‌ها انجام می‌شود.

اکبر نیا گفت: با استفاده از سامانه الکترونیکی ثبت تقاضای بیمه بیکاری و از طریق کاریابی‌ها مشخص شد 1350 نفر از متقاضیان بیمه بیکاری، ضمن دریافت مقرری در جای دیگری اشتغال پنهان داشته‌اند.

وی همچنین گفت از 6 ماه گذشته تا کنون 180 نفر از طریق کاریابی‌ها اشتغال مجدد داشته‌اند.

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار از مذاکره با سازمان برنامه و بودجه برای رفع موانع قانونی واگذاری امور غیرحاکمیتی بیمه بیکاری به کاریابی‌ها خبر داد و گفت: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و نهایی شدن توافقات، این طرح در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

اکبر نیا در پاسخ به اینکه وضعیت اشتغال به کار بیکاران و آمار مربوط به اشتغال به کار آنها در عرصه کاریابی‌ها به چه صورت است؟ گفت: پیش از این با مشوق‌هایی که برای کارفرما در نظر می‌گرفتند، مانند بند (و) ماده 80 قانون برنامه پنجم کارفرماها تشویق می‌شدند که به واسطه معافیت بیمه‌ای سهم کارفرما، انگیزه جذب نیروی کار بیشتری داشته باشند، اما در برنامه ششم این مشوق‌ها به صورت کلی دیده نشده و به همین دلیل آمار عملکرد کاریابی‌ها کاهش پیدا کرده و موجب شده که میزان اشتغال به کار و فعالیت کاریابی‌ها در سال 96 و 97 کاهش پیدا کند.