۰ نفر

وزیر کار در پاسخ به سوال نماینده زاهدان:

تفاهمنامه با وزارت بهداشت برای تعیین تکلیف فرانشیز تا سه ماه آینده اجرایی می‌شود/ پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان امکان سوء استفاده را از بین برده است

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵
کد خبر: 271703
تفاهمنامه با وزارت بهداشت برای تعیین تکلیف فرانشیز تا سه ماه آینده اجرایی می‌شود/  پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان امکان سوء استفاده را از بین برده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال نماینده زاهدان در مجلس تاکید کرد که تفاهمنامه پرداخت ۱۰ درصد فرانشیز درمان در واحدهای درمانی خارج از تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی با وزارت بهداشت تا سه ماه آینده اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، علی ربیعی برای پاسخ به دو سوال حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان درباره علت وجود تبعیض در هزینه بیمه شده‌های تامین اجتماعی و علت عدم اجرای مصوبه یکسان‌سازی دفترچه‌های بیمه درمانی در بودجه سال ۱۳۹۵ در جلسه علنی امروز مجلس حاضر شد.

ربیعی پیش از پاسخگویی به این سوالات با محکوم کردن جنایت رژیم صهیونیستی در به خاک و خون کشیدن بیش از ۶۰ نفر و مجروحیت بیش از 2هزار نفر از مردم فلسطین در روز نکبت، گفت: متاسفانه رییس‌جمهور آمریکا از زمان تصدی این پست بلند می‌شود و می‌نشیند و در سراسر جهان تنش ایجاد می‌کند. متاسفانه در روز گذشته همزمان با افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس جمع کثیری از هموطنان فلسطینی به دست نیروهای رژیم صهیونیستی به خاک و خون غلطیدند یا مجروح شدند.

ربیعی در ادامه در پاسخ به سوالات مطرح شده گفت: پیشنهاد وزارتخانه در سال ۱۳۹۵ این بود که در بودجه سالانه پیش‌بینی شد که هم‌پوشانی بیمه‌ای و حذف دفترچه‌های مازاد رفع شود، آیین‌نامه اجرایی آن سه ماه بعد به وزارتخانه ابلاغ شد و در پایان همان سال بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه انتقال سازمان بیمه سلامت از وزارت بهداشت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتفی شد.

 پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان امکان سوء استفاده را از بین برده است

ربیعی در ادامه با بیان اینکه با توجه به مسئولیت مشترک با سازمان های بیمه گر متعدد اقدامات قابل توجهی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه صورت گرفت، اظهار داشت: زیرساخت های مناسبی برای رفع همپوشانی پدید آمد.

وی در ادامه افزود: زیرساخت های لازم برای اجرای دستورالعمل رفع همپوشانی بیمه ای، حذف دفترچه های مازاد افراد براساس تفاهم نامه ها دنبال می شود و ابلاغ شده و در چند استان به صورت پایلوت اجرا شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان بستر مناسبی برای رفع این مشکل ایجاد کرده است، گفت: در حال حاضر این پایگاه مورد استفاده بیمه سلامت قرار می گیرد.

ربیعی با اشاره به اینکه اگرچه میزان همپوشانی زیاد است اما اتلاف منابع در این زمینه در حوزه های خاصی مانند بیماران خاص اتفاق می افتد، عنوان کرد: افراد با سوءاستفاده گری این پدیده را ایجاد کرده اند، اما استفاده از پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان امکان سوءاستفاده از همپوشانی را حذف کرده است.

وی با بیان اینکه براساس آمار کارکنان دولت 8 درصد، سایر اقشار 2 درصد، روستاییان 62 درصد همپوشانی دارند، گفت: با توجه به اینکه روستاییان سطح اول خدمات درمانی را در روستاها دریافت می کنند و سطح دوم را از خدمات اجتماعی می گیرند آمار در این زمینه در روستاها بالا است.

این عضو کابینه با بیان اینکه تفاهم نامه پرداخت 10 درصد فرانشیز از سوی تامین اجتماعی براساس این مصوبه به وزارت بهداشت و درمان ارسال شده است، گفت: براساس این تفاهم نامه، 10 درصد فرانشیز را تامین اجتماعی متقبل می شود و البته قرار شد مصوبه مرحله به مرحله اجرایی شود و در گام اول از مستمری بگیران شروع شد.

ربیعی اجرای طرح اجتماعی بزرگ طرح تحول سلامت را موجب ایجاد کسری هایی در بودجه دانست و اظهار داشت: دلیل آن عدم اجرای با دقت آن بود زیرا در حال حاضر بی عدالتی هایی در پوشش بیمه ای استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: طی 3 ماه آینده رفع بی عدالتی ها در پرداخت فرانشیز و رفع همپوشانی بیمه ها را به سرانجام می رسانیم.

نماینده زاهدان در سوال از علی ربیعی:  هزینه همپوشانی بیمه‌شده‌ها ۲۶۰۰ میلیارد تومان است/ روستاییان برای استفاده از دفترچه تامین اجتماعی باید فرانشیز پرداخت کنند

نماینده زاهدان در مجلس با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده همپوشانی حدود 5 میلیون بیمه شده وجود دارد، گفت: هزینه این همپوشانی بالغ بر ۲۶۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس، حسینعلی شهریاری دو سوال را از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد علت عدم اجرای مصوبه یکسان سازی دفترچه های بیمه درمانی در بودجه سال ۹۵ و علت وجود تبعیض در هزینه بیمه شده‌های تامین اجتماعی مطرح کرد.

شهریاری در این رابطه گفت: این دو سوال مربوط به سال ۹۵ است که در سال ۹۷ در صحن مجلس مطرح می شود. ممکن است در این مدت بسیاری از قوانین تغییر کند کما اینکه اکنون سازمان بیمه خدمات درمانی موظف به این کار شده است.

وی در ادامه افزود: البته متاسفانه به هر دلیلی اکنون سازمان های بیمه گر همکاری لازم را برای دادن اطلاعات به سازمان بیمه ایرانیان نمی دهند تا مشکل یکسان سازی دفترچه های بیمه های درمانی رفع شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: همپوشانی حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده وجود دارد که به ازای هر یک میلیون نفر هزینه‌ای بالغ بر ۵۲۸ میلیارد تومان را به جای می گذارد. این یعنی هزینه این میزان همپوشانی دفترچه‌های بیمه درمانی ۲۶۰۰ میلیارد تومان است.

شهریاری با بیان اینکه روستاییان برای استفاده از دفترچه تامین اجتماعی باید فرانشیز پرداخت کنند، گفت: این فرانشیز برای استفاده از دفترچه بیمه خدمات روستایی وجود ندارد به همین دلیل آنها تمایلی برای استفاده از دفترچه تامین اجتماعی ندارند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه افزود: از طرف دیگر در بسیاری از کلانشهرها بیمارستانهای تخصصی و فوق تخصصی خوب داریم که بیمه شدگان تامین اجتماعی می توانند از خدمات آن استفاه کرده و فرانشیز هم پرداخت نکنند.

شهریاری تصریح کرد: این در حالی است که چنین امکاناتی در مناطق محروم وجود ندارد و آنها به دلیل نبود بیمارستان های فوق تخصصی تامین اجتماعی مجبورند به بیمارستان های دولتی مراجعه کرده و فرانشیز هم پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه پوشش بیمه تامین اجتماعی در استان سیستان و بلوچستان ۳۳ درصد است، عنوان کرد: این میزان بسیار کم است، اما در مقایسه تهران و کلانشهرها دارای بیمارستانهای فوق تخصصی و تخصصی خوب هستند و باید این تبعیض آشکار بین بیمه شده‌ها رفع شود.

نماینده زاهدان تاکید کرد: ما می خواهیم وزیر قول دهد که ضمن انجام اقداماتی برای الزام سازمان تامین اجتماعی به ارائه اطلاعات به سازمان بیمه ایرانیان، تبعیض بین دادن حق فرانشیز بین روستاییان و مستضعفان با پایتخت و کلانشهر نشینان رفع شود.

شهریاری در پایان با بیان اینکه طرح سوال از وزرا برای رفع مشکلات است، گفت: ما نمی خواهیم فقط کارت زرد به وزرا بدهیم؛ کمااینکه وزرایی بودند که سه کارت زرد گرفتند و مشکل هم حل نشد.

نماینده زاهدان از پاسخ های علی ربیعی قانع شد

نماینده زاهدان در مجلس از پاسخ های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره همپوشانی بیمه ها، یکسان سازی دفترچه های بیمه درمانی و رفع تبعیض در هزینه بیمه شدگان تامین اجتماعی قانع شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، تعاون، کار و رفاه اجتماعی قانع شد.

گفتنی است علی مطهری نایب رئیس مجلس که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت، گفت: نماینده سوال کننده مشروط به اینکه وزیر طی 3 ماه آینده مشکل مربوط را رفع کند، از پاسخ های وی قانع شد.

مطهری با بیان اینکه هر دو سوال نماینده زاهدان ارزشمند و مهم بود، اظهار داشت: بر اساس اظهارات وزیر مشخص است پیشرفت هایی در این زمینه حاصل شده، اما طی زمانبندی مشخص یعنی سه ماه آینده مشکلات باید رفع شود.