۰ نفر

احتمال فروپاشی اروپای متحد در پی خروج آمریکا از برجام

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۳۲
کد خبر: 271465
احتمال فروپاشی اروپای متحد در پی خروج آمریکا از برجام

اقدام ترامپ در خروج از برجام بیش از پیش به اختلافات در داخل اتحادیه اروپا دامن زده و این مسئله ممکن است در نهایت پروژه شکننده اروپای متحد و واحد را از هم بگسلد.

به گزارش رویترز، به نظر می رسد که اقدام ترامپ در خروج از برجام و وضع تحریم‌های اقتصادی فراسرزمینی بیش از پیش به اختلافات در داخل اتحادیه اروپا دامن زده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان هفته گذشته در سخنان خود عمدتا به مشکلاتی که تحریم‌های آمریکا برای اقتصاد آلمان ایجاد می کند صحبت کرد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم در صحبت‌های خود مباحث مختلفی را مطرح ساخت، اما هیچ اشاره ای به واکنش آلمان به تحریم‌های آمریکا یا آمادگی آلمان برای کمک به اینکه « «اروپایی‌ها سرنوشتشان را خود به دست بگیرند» نکرد.

نحوه واکنش این دو کشور به تبعات تحریم‌های ایران، به وضوح نشان دهنده ابهام موجود در روابط آلمان و فرانسه است. به رغم اظهارات مقامات دو کشور در مورد لزوم تداوم برجام، پاریس و برلین، هر کدام به صورت جداگانه و یکجانبه در تلاش برای معاف ساختن شرکت‌های خود از تحریم‌های جدید آمریکا هستند.

فرانسه می گوید، تاثیرات فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا علیه ایران «غیرقابل قبول» است، در حالی که آلمان اذعان کرده که «کاری درباره این (تحریم‌ها) نمی توان کرد.»

حتی به نظر می رسد که آلمان در حال حساب باز کردن روی چین و روسیه (و شاید هند) برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران است و این نشان می دهد که اروپای به رهبری آلمان، خود به تنهایی قادر به یافتن راه حلی برای تحریم‌های آمریکا نیست. اکنون تمام نگاه‌ها به مذاکرات ایران در پکن و مسکو و همچنین سفر هیئت ایران به بروکسل دوخته شده است.

ممکن است ترامپ با خروج از برجام و تهدید شرکت‌های اروپایی طرف همکاری با ایران به مجازات، پروژه شکننده اروپای متحد و واحد را از هم بگسلد.