۰ نفر

وزیر خارجه چین: چین از منافع ایران حراست می‌کند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۰۱
کد خبر: 271449
وزیر خارجه چین: چین از منافع ایران حراست می‌کند

یک رسانه چینی با اشاره به دیدار وزرای خارجه ایران و چین در پکن گزارش کرد که 'وانگ یی' وزیر خارجه چین در این دیدار بر حراست از منافع ایران تاکید کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا تارنمای یی سی خاطر نشان کرد وزیر خارجه چین گسترش روابط دو کشور و حراست از منافع راهبردی ایران را مهم دانسته است.

بنا به همین گزارش، سفر وزیر خارجه ایران به چین در روز یکشنبه که اولین بخش از تور دیپلماتیک وی به حساب می آید نشان می دهد که محمد جواد ظریف و کشورش نگاه ویژه ای به چین دارند.

'وانگ یی' وزیر خارجه چین که با همتای ایرانی اش دیروز در پکن دیدار کرد، گفت: ایران یک شریک راهبردی برای چین است.

وزیر خارجه چین تاکید کرده است که کشورش شرایط ایران و تصمیماتی را که تهران گرفته است، کاملا درک می کند.

او در اظهاراتی کم سابقه به دنبال نقض برجام از سوی ترامپ رییس جمهور آمریکا گفت که چین از منافع ملی ایران حراست و از صلح و ثبات منطقه به طور جدی و فعالانه حفاظت می کند.

رسانه های گروهی چین از جمله تلویزیون مرکزی، روزنامه ارگانی گلوبال تایمز و خبرگزاری شینهوا این بخش از سخنان وزیر خارجه چین را بسیار مهم دانسته اند.

گزارش ها حاکی است که این سخنان نشان می دهد که چین بشدت از اقدام ترامپ رویگردان است و وزیر خارجه این کشور نیز بار دیگر بر حراست از برجام با این اظهارات تاکید ورزیده است.

دیپلمات ارشد چین می گوید که چین از توافقات و اسناد بین المللی که برجام یکی از آنهاست و اثر مهمی در جلوگیری از تنش و پیشبرد صلح و ثبات در خاورمیانه دارد، حفاظت و حمایت می کند.

وزیر خارجه چین تصریح کرده که کشورش برای حصول توافق سال 2015 میلادی تلاش بسیار زیادی کرده است و به آن متعهد خواهد بود.

تارنمای انگلیش نیوز چین نوشته که نقض برجام از سوی آمریکا بازتاب بسیار منفی در چین، روسیه و اروپا داشته و طرف های دیگر این توافق را بشدت خشمگین و نگران کرده است.

ظریف روز گذشته به منظور رایزنی با مقامات چینی در مورد برجام به پکن سفر و با وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت و گو کرد.