۰ نفر

از خودتحریمی جلوگیری شود؛

شرایط حفظ تجارت خارجی پس از خروج آمریکا از برجام/ دولت باید شرایط شکست برجام را پیش‌بینی کند

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۱۸
کد خبر: 270779
شرایط حفظ تجارت خارجی پس از خروج آمریکا از برجام/ دولت باید شرایط شکست برجام را پیش‌بینی کند

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در شرایط جدید برجام باید از خودتحریمی جلوگیری شود و نظرات بخش خصوصی که قابلیت اجرا دارد در تصمیمات لحاظ شود.

محمد لاهوتی، درخصوص تاثیر خروج آمریکا از برجام بر روابط اقتصادی و اقداماتی که باید دولت در راستای جلوگیری از آسیب به روابط تجاری کشورمان انجام دهد، گفت: درباره شرایط پیش آمده برای برجام، علی‌رغم پیش‌بینی‌ها باورپذیر نبود که کشوری با وجود تعهد و توافقی که در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده با تصمیم فردی رئیس جمهور یک کشور از توافق خارج شود.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی افزود: اما باید این را در نظر گرفت که کشورهای طرف قرارداد ایران در برجام کشورهای بزرگی هستند که از نظر اقتصادی در دنیا تاثیرگذارند و حتی می‌توان گفت که این کشورها اقتصاد دنیا را اداره می‌کنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: گرچه خروج آمریکا می‌تواند مزاحمت‌ها و مشکلاتی را در بحث‌های سرمایه‌‌گذاری خارجی، مراودات بانکی و حتی خرید هواپیما و خریدهایی که تولیدات آ‌مریکایی در آن استفاده شده ایجاد کند، اما فارغ از این مساله می‌توان در نظر گرفت که کشورهای بزرگی مثل فرانسه، آلمان،‌چین،‌ انگلیس و حتی روسیه نقش کمی در تجارت جهانی و روابط سیاسی ندارند و اینها به صورت متفق بر پایبندی برجام اصرار دارند.

لاهوتی اظهار داشت: کشورهای مذکور اعلام کرده‌اند که شرایط را به نوعی ادامه خواهند داد تا لطمه‌ای بر توافق برجام وارد نشود و به دنبال راه‌حل‌هایی هستند تا بتوانند مشکلات را برطرف کنند و مزاحمت‌هایی که آمریکایی‌ها احیانا ایجاد می‌کنند را برطرف سازند.

وی افزود: حتی اعلام کرده‌اند که در صورت مزاحمت آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در داخل هم مقام معظم رهبری تاکید فرموده‌اند و رئیس‌جمهور هم گفته است که با 5 کشور دیگر در قرارداد برجام ادامه فعالیت خواهیم داد و در برجام می‌مانیم مشروط بر اینکه اروپایی‌ها تضمین کامل را بدهند.

لاهوتی افزود: بنابراین با تحرکات اخیر اروپا به نظر می‌رسد آنها موافق این قضیه هستند که به نوعی اعتماد ایران را حفظ کنند تا بتوانند برجام را حفظ کنند.

وی اظهار داشت: اما باید به این نکته توجه داشت که آیا با ضمانت‌ها و تعهدات که قرار است ظرف سه هفته آینده بین ایران و کشورهای اروپایی برای ادامه برجام مطرح شود امکان ادامه وجود خواهد داشت و آنها اعتماد لازم برای ادامه برجام را به ایران می‌دهند .

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران  گفت: در داخل کشور هم در شرایط جدید باید به دو نکته توجه کرد که یکی این است که دولت و حاکمیت باید شرایط شکست برجام را پیش‌بینی کند تا در صورت وقوع بتوانند با پیش‌بینی‌های لازم شرایط را مدیریت کنند.

لاهوتی بیان داشت: همچنین تصمیم‌‌گیری‌ها باید براساس واقعیت‌ها باشد و تصمیم‌گیری‌ها نباید تبدیل به خود تحریمی شود.

وی افزود: ما تجربه تلخ خودتحریمی‌ها را در دولت گذشته داشتیم به طوری که وقتی به ایران شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه تحمیل شد یکسری تصمیمات در داخل از جمله ممنوعیت‌های صادراتی و عوارض صادراتی منجر به خودتحریمی شد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: پس از مشکلاتی که به دنبال وضع تحریم‌ها در گذشته بوجود آمد برای نقل و انقال پول مشکلاتی ایجاد شد که دولت آن را با موضوع پیمان‌سپاری شدیدتر کرد و بعد نتوانست ادامه دهد و مشکلاتی را در حوزه ارز و پولی کشور بوجود آورد.

لاهوتی اظهار داشت: بنابراین به نظر می‌رسد  شرایط کنونی باید به شکلی مدیریت شود تا شرایط سخت گذشته تکرار نشود و تصمیم‌گیری‌ها نباید به صورت انفرادی و پشت درب‌های بسته باشد بلکه قبل از هرگونه تصمیمی نظرات بخش خصوصی هم اخذ و بررسی شود و در صورتی که پیشنهادات این بخش قابلیت اجرا داشته باشد دولت آن را در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ کند.

وی افزود: بنابراین تصمیمات باید براساس نظرات کارشناسی و دور از هرگونه هیجانی باشد.