۰ نفر

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال یک نماینده:

سیاست جدید ارزی از خروج سرمایه از کشور ممانعت می‌کند/ تعیین نرخ ارز یکسان آرامش را به جامعه برگرداند

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۱۵
کد خبر: 266029
سیاست جدید ارزی از خروج سرمایه از کشور ممانعت می‌کند/ تعیین نرخ ارز یکسان آرامش را به جامعه برگرداند

وزیر امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی امروز مجلس و در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس تاکید کرد که اتخاذ سیاست‌های جدید ارزی نتایج مثبتی دارد که از جمله آنها ممانعت از خروج سرمایه کشور است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در نشست علنی امروز مجلس مسعود کرباسیان در پاسخ به سوال امیر خجسته گفت: 12 روز پیش رئیس بانک مرکزی در مورد سیاست‌های ارزی جدید دولت در مجلس توضیح دادند که نمایندگان و رئیس مجلس نیز نکات مهمی را بیان کردند.

کرباسیان با تشکر از کمیسیون اقتصادی مجلس برای برگزاری جلسات متعدد در خصوص ارز اظهار داشت: تعیین نرخ ارز یکسان آرامش را به جامعه برگرداند و دیگر نوسانات سابق در سطح بازار نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعیین نرخ 4200 تومان برای دلار اقدام کارشناسانه بود که موجب پایان التهابات بازار ارز شد، عنوان کرد: 85 درصد واردات رسمی کشور کالاهای واسطه‌ای است که تعیین نرخ 4200 تومان برای ارز کمک می‌کند تا واحدهای تولیدی مواد اولیه خود را وارد کنند.

کرباسیان با بیان اینکه در سیاست‌های ارزی دولت قیمت کالاهای اساسی ثابت می‌ماند، گفت: در این سیاست‌ جدید ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور بازمی‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه طبق اظهارنظر رئیس جمهور سیاست‌های جدید ارزی اقدامی پیش دستانه بود، اظهار داشت: جلوگیری از قاچاق نتیجه دیگر اتخاذ سیاست‌های جدید ارزی است، زیرا ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور بازمی‌گردد در نتیجه ارزی برای قاچاقچیان باقی نمی‌ماند که این اقدام موجب کاهش آمار قاچاق می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سیاست جدید ارزی مانعی برای خروج سرمایه از کشور است، افزود: ساماندهی صرافی‌ها نیز در این سیاست جدید انجام و مکانیزم همکاری آنها با بانک‌ها نیز مشخص می‌شود.

کرباسیان در ادامه در خصوص سوال دوم پیرامون علت ورود بانک‌ها و موسسات مالی به بازار مسکن که موجب گرانی شده است هم گفت: این موضوع مربوط به سال 95 بوده و اکنون موضوعیت ندارد.

وی در ادامه افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته اموال بانک‌ها به دلیل انتقال به بخش بنگاهداری از دسترس سیستم بانکی خارج شده ولی از طریق فروش اموال غیرمرتبط بانک‌ها این اموال به سیستم بانکی بازمی‌گردد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در دولت دوازدهم بالغ بر 30 هزار  میلیارد ریال از اموال بانک‌های دولتی به فروش رفته که بنابر قانون رفع موانع تولید باید از اموال بانک‌ها مالیات گرفته شود.

کرباسیان اظهار داشت: برخی بانک‌های خصوصی اعلام می‌کنند که اموال در اختیار آنها به دلیل ضعف تضامین وام‌هایی است که وصول نشده ولی با این وضع هم باید مالیات خود را بپردازند.

ارز به مقدار کافی در کشور وجود دارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه خاطرنشان کرد: به رغم اینکه این سوال در سال 95 مطرح شده بود و مشکلات ارزی در دوره گذشته نداشتیم، ولی باید به این مسئله توجه داشت که خروج ارز از کشور مراقبت شود چرا که خروج سرمایه از طریق دسترسی راحت مردم به ارز صورت می‌گرفت.

کرباسیان با تاکید بر اینکه نباید در کشور تولیدکنندگان و واردکنندگان با دردسر و نوسانات ارزی مواجه شوند، گفت: ارز در کشور به مقدار کافی وجود دارد و در حال حاضر 36 موضوع در بحث ارز و تأمین مسائل ارزی موضوعیت دارد.

وی با بیان اینکه تقریبا وفاق جمعی در سیاست‌های کشور حاکم است، اظهار داشت: برای محاسبه بحث انتخاب ارز 4200 تومانی دو روش محاسبه را انجام دادیم، تورم داخلی را از تورم خارجی کسر کرده و در دوره 5 ساله محاسبه کردیم که به قیمت 4200 رسیدیم و در شیوه بعدی دو سبد کالایی خارجی را با هم مقایسه کرده که باز به نرخ تقریبی 4200 رسیدیم که اعلام این نرخ نیازهای کشور را برطرف می‌کند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در دولت تشتت آراء وجود ندارد، گفت: کسی که در حوزه ارز تخصص ندارد، نباید راجع به این موضوع سخن بگوید و باعث التهاب در بازار ارز شود.

کرباسیان در ادامه خاطرنشان کرد: تثبیت قیمت ارز بر روی نرخ 4200 باعث ثبات در بازار و تثبیت قیمت‌های کالاها خواهد شد و مردم نگران افزایش قیمت‌ها در این ایام نباشند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تکذیب این موضوع که دولت از طریق نوسانات قیمت ارز خواستار تأمین کسری بودجه است، گفت: ما از اول هم به دنبال تأمین منابع از طریق افزایش قیمت ارز نبودیم و قیمت واقعی دلار 4200 است و خوشبختانه مشکل ارزی در کشور وجود ندارد و در دولت مدیریت ارزی به صورت تخصصی صورت می‌گیرد.

نماینده همدان در طرح سوال از وزیر اقتصاد: تیم اقتصادی دولت برنامه ریزی ندارد/ 30 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است

نماینده مردم همدان در مجلس در جریان طرح سوال خود از وزیر اقتصاد گفت: متاسفانه تیم اقتصادی برنامه‌ریزی ندارد، چرا که اگر برنامه داشت ۳۰ میلیارد دلار از کشور خارج نمی‌شد.

در صحن علنی امروز مجلس امیر خجسته اظهار داشت: من هفت ماه پیش پیش‌بینی دلار پنج هزار تومانی را داشتم و هشدار دادم که جریان مرموزی در کشور می‌خواهد وضعیت را به هم بریزد و قیمت دلار را به پنج هزار تومان برساند و چه بسا اگر سوال قبل از عید مطرح می‌شد از خیلی از مسائل پیشگیری می‌شد.

خجسته با بیان اینکه افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت کالا و اجناس دیگر می‌شود، گفت: آیا تیم اقتصادی دولت وضع را مدیریت کرد یا عده‌ای در بازار این کار را انجام دادند؟

وی در ادامه افزود: متاسفانه تیم اقتصادی برنامه‌ریزی ندارد، چرا که اگر برنامه داشت ۳۰ میلیارد دلار از کشور خارج نمی‌شد و این در حالی است که ما بارها در مورد ضرورت کنترل نقدینگی هشدار داده‌ایم.

خجسته با طرح این سوال که آیا قیمت‌گذاری ۴۲۰۰ تومان برای دلار تخصصی و کارشناسی بوده یا خیر؟ گفت: با بالا رفتن قیمت ارز تمام اقلام از 5 تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و ‌این چه نظارتی است که ما در مجلس داریم.

نماینده همدان در مجلس با اشاره به اینکه کشور ۹۸ میلیارد دلار درآمد ارزی دارد، عنوان کرد: ما ۵۱ میلیارد دلار از فروش نفت درآمد داریم که صددرصد آن در اختیار دولت است و ۴۷ میلیارد دلار هم درآمد غیرنفتی داریم که ۷۰ درصد آن در اختیار دولت است، همچنین ۵۴ میلیارد دلار واردات داریم. بر این اساس ۴۴ میلیارد دلار مازاد کجا می‌رود؟

خجسته با بیان اینکه در حال حاضر سه نرخ دلار در کشور وجود دارد، گفت: ما سه نرخ حواله‌ای، خیابان فردوسی و وارداتی را داریم. این وضعیت مدیریت بازار ارز و معیشت مردم نیست. البته ما از دولت حمایت می‌کنیم ولی جایی که نقدی هم داریم باید آن را بگویم، باید به داد مردم برسیم. سال ۹۷ سال برطرف شدن مشکلات معیشتی مردم با هماهنگی سه قوه است.

خجسته در ادامه با طرح این سوال که تکلیف موسسات مالی و اعتباری چه شده است؟ اظهار داشت: ما باید ۲۰ هزار میلیارد تومان از بیت‌المال برای این موضوع اختصاص دهیم.

وی با طرح این موضوع که استیضاح مجلس درباره قاچاق کالاست، گفت: من با مستندات می‌گویم که مافیای قاچاق وجود دارد و تولید داخلی زمانی حمایت می‌شود که قاچاق و فساد سیستمی وجود نداشته باشد.

80 درصد سپرده های مردم در امور غیربانکی هزینه شده است

نماینده مردم همدان در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه انتظار می‌رود دلار 4200 تومان ثابت بماند، گفت: در آینده ممکن است افرادی از بیرون بازار ارز را به دست بگیرند و اعمال مدیریت تیم اقتصادی کشور را زیر سوال ببرند.

خجسته با بیان این اینکه شاهد سپرده گذاری مردم در بانک‌های دولتی و به خصوص بانک‌های خصوصی بوده‌ایم، اظهار داشت: معاونت نظارت بر بانک‌ها در بانک مرکزی در این زمینه نقش‌آفرینی نکرده و به جای نظارت به دنبال آن بوده است تا افراد منتسب به خود را در بانک‌ها به کار بگیرد. البته در این زمینه اسنادی وجود دارد که در صورت لزوم آن را منتشر می‌کنیم.

وی با استناد به بند 16 و بند الف قانون رفع موانع تولید عنوان کرد: بانک‌ها باید از کلیه فضاهای بنگاهداری خارج می‌شدند اما همچنان شاهد هستیم که شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌ها فعالیت دارند و همچنین باید ظرف مدت 3 سال 33 درصد از اموال منقول و غیرمنقول که در تملک بانک‌ها است، به فروش برسد.

خجسته با اشاره به اینکه تاکنون نه تنها این قانون محقق نشده، بلکه دستورالعمل آن تدوین و ابلاغ نیز نشده است، گفت: در اینجا باید نظارت مجلس را زیر سوال برد که با عدم نظارت نه قانون اجرایی و نه دستورالعمل آن تدوین شده است.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه وزیر اقتصاد باید شفاف صحبت کند، اظهار داشت: برای حفظ 1500 هزار میلیارد تومان سپرده مردم در شبکه بانکی چه اقدامی صورت گرفته که تاکنون 400 هزار میلیارد تومان از این سپرده‌ها به هدر رفته است. طبق مدارک موجود 80 درصد از سپرده‌های مردم در مسائلی غیر از فعالیت بانکی به کار گرفته شده است.

خجسته با بیان اینکه پول مردم در موسسات مالی و بانک‌ها غارت شده است، گفت: در یکی از بانک‌ها 5 هزار و 200 میلیارد تومان با روش معاملات ضربدری و بدون هیچ‌گونه رد و بدل پولی و مالی که ارزش پولی نیز نداشته، سود موهومی ارائه و تأیید شده و در واقع این کار غارت سرمایه مردم است.

نماینده همدان با اشاره به عملکرد صدا و سیما گفت: برخی از موسسات مالی که گفته می‌شود غیرمجاز هستند، از صدا و سیما تبلیغات داشته و بانک مرکزی نیز آن را تأیید کرده است.

کرباسیان از مجلس اولین کارت زرد را گرفت

نمایندگان مجلس با وارد دانستن سوال نماینده همدان از وزیر امور اقتصادی و دارایی، اولین کارت زرد را به مسعود کرباسیان دادند.

در جلسه علنی صبح امروز مجلس، سوالات امیر خجسته نماینده همدان از وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح شد.

پس از مطرح شدن سوالات این نماینده مجلس که درباره نوسانات بازار ارز، حقوق و مزایای اعضای هیات مدیره بانک‌ها و علت ورود بانک‌ها و موسسات مالی به عرصه خرید و فروش مسکن بود، وزیر امور اقتصادی و دارایی پاسخ های خود را در این خصوص ارائه کرد.

پس از اظهارات وزیر و توضیحات نماینده همدان، این سوالات به رای مجلس گذاشته شد و نمایندگان با ۱۰۹ رای موافق، ۴۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر، سوال را وارد دانستند و به این ترتیب اولین کارت زرد را به مسعود کرباسیان دادند.