۰ نفر

مرکز آمار: تورم فروردین به ۸.۱ درصد کاهش یافت

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۲۸
کد خبر: 265902
مرکز آمار: تورم فروردین به ۸.۱ درصد کاهش یافت

مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران نرخ تورم فروردین ماه ١٣٩٧ را 8.1 درصد اعلام کرد که نسبت به اسفندماه ٠.١ واحد درصد کمتر شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مرکز آمار تورم ماه پیشین (اسفندماه 1396) را 8.2 درصد ثبت کرده بود.
مرکز آمار عصر شنبه اعلام کرد: در فروردین ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل تورم خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ١١٢,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٣ درصد افزایش نشان می دهد. 
در این ماه خانوارهای کشور به طور میانگین هفت درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٦ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کردند که نسبت به اسفندماه که ٧.٢ درصد بود، ٠.٢ واحد درصد کاهش یافت. 
شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٢,٣ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٠.٩ درصد افزایش نشان می دهد. 
نرخ تورم دوازده ماهه در فروردین ماه ١٣٩٧ برای این 2 گروه به ترتیب ١١.٢ و ٦.٩ درصد بود.

* خانوارهای شهری کشور
شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در فروردین ماه ١٣٩٧ به عدد ١١٢,٩ رسید که نسبت به ماه پیش ١.٣ درصد افزایش نشان می دهد. 
درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه پارسال ٧.٣ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه برای این دسته از خانوارها ٨.٠ درصد بود.

* خانوارهای روستایی کشور
شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در فروردین ماه ١٣٩٧ به عدد ١١٢,٩ رسید که نسبت به اسفندماه ١.٣ درصد افزایش یافت. 
درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه پارسال ٥.٤ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه برای این دسته از خانوارها ٨.٣ درصد ثبت شد.

* تغییر قیمت ها در ماه جاری
در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت ها نسبت به اسفندماه به گوجه فرنگی، مرغ ماشینی و انواع برنج خارجی مربوط می شد. 
در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» طلای ١٨ عیار و لوازم و تجهیزات کامپیوتر بیشترین افزایش قیمت را نسبت به اسفندماه تجربه کردند.
در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین کاهش قیمت نسبت به اسفندماه به تخم مرغ ماشینی و پیاز مربوط بود. 
در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» کاهش قیمت محسوسی وجود نداشت.

* دهک های هزینه ای کل کشور
نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٧ برای دهک های مختلف هزینه ای به طور نزولی از ٨,٥ درصد برای دهک اول به ٧.٧ درصد برای دهک دهم کاهش یافت.