۰ نفر

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه علنی مجلس:

عوامل موثر در نرخ ارز اقتصادی نیست/ منابع ارزی کافی داریم/ نرخ ۴۲۰۰تومانی بر مبنای مدل شناور تعیین شده است

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۱۱
کد خبر: 263109
عوامل موثر در نرخ ارز اقتصادی نیست/ منابع ارزی کافی داریم/ نرخ ۴۲۰۰تومانی بر مبنای مدل شناور تعیین شده است

رئیس کل بانک مرکزی در صحن علنی مجلس گفت: پیشنهاد جایگزینی یورو با دلار با رهبری مطرح شده و ایشان نیز از این موضوع استقبال کرده اند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، ولی الله سیف در جلسه علنی صبح امروز مجلس و در جریان بررسی وضعیت بازار ارز گفت: بنده پیشنهادی را با حضرت آقا مطرح کردم که یورو در مبادلات ارزی جایگزین دلار شود چرا که دلار نقشی در مبادلات خارجی ما ندارد و ایشان هم از این موضوع استقبال کردند.

سیف با بیان اینکه نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار برای مسافران، بیماران و دانشجویان قابل دریافت است، گفت: با این تفسیر دیگر نرخ مبادله‌ای نداریم و توزیع دلار هم از طریق صرافی‌ها انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم تعیین ضوابط سختگیرانه‌تر برای دریافت مجوز صرافی‌ها گفت: دیشب در جلسه‌ای طولانی در ستاد اقتصادی دولت که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، تصمیماتی گرفته شد که کلیات آن اعلام شد و جزییات آن امروز بازتر می شود. بر این اساس مبنای ارزش گذاری دلار همان ۴۲۰۰ تومان خواهد بود.

رییس کل بانک مرکزی ثبات بازار، کنترل تورم و روند کاهنده آن را از دستاوردهای مهم دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و گفت: دو سال است که نرخ تورم تک رقمی مانده و رشد اقتصادی هم در دوسال اخیر وضع مثبتی داشته است. ما حجم بالای نقدینگی در کشور را داریم که اثر آن تا این لحظه در بازارها کنترل شده بود اما عوامل غیر اقتصادی انتظارات و عدم اطمینان نسبت به آینده به طرق مختلف به مشکلات دامن زد.

سیف با اشاره به اینکه دشمنان ما هم بیکار ننشسته اند و با التهاب آفرینی بین‌المللی تلاش می کنند اقتصاد ما را دچار التهاب و عدم تعادل کنند، اظهار داشت: در واقع التهابات بین‌المللی و برخی محدودیت‌ها در این شرایط بی تاثیر نیست وگرنه ما منابع ارزی کافی داریم اما بزرگترین عاملی که اجازه نداد پیش بینی ما در دو ماهه آخر سال گذشته محقق شود، تشدید این التهابات بود.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه افزود: یکی از مشکلات ما این است که مسافران مسئله اسکناس دارند و امکان استفاده از کارتهای بین‌المللی را ندارند. بنابراین اسکناس لازم برای سفرهای آنها باید تامین شود.

عوامل غیراقتصادی در تلاطم نرخ ارز موثر است

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با طرح این سوال که چرا ما خود به التهاب‌آفرینی دست می‌زنیم، تصریح کرد: تقاضای ما از نمایندگان مجلس این است که کمک کنند، زیرا همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و باید در جهت بهبود شرایط حرکت کنیم.

سیف با اشاره به دعوت رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تیم اقتصادی دولت برای بررسی بحث ارز گفت: از روز گذشته اول وقت به دلیل استمرار نشست‌ها در هیئت دولت درگیر مباحث ارزی بوده‌ایم و در دولت در حال جمع‌بندی مباحث هستیم.

وی در ادامه افزود: جلسات فشرده‌ای برای ساماندهی بازار ارز در هیئت دولت در حال برگزاری است و حتی معاون اول رئیس جمهور و خود رئیس جمهور نیز در نشست‌ها شرکت می‌کنند.

سیف به طرح کمیسیون اقتصادی مجلس برای ساماندهی بازار ارز اشاره کرد و گفت: این طرح را مطالعه کرده و مواد مثبتی از آن استخراج کردم و خوشبختانه برخی از مواد موجود در این طرح از سوی بانک مرکزی از قبل اجرایی شده است اما در خصوص برخی از بندها نیز به آقای پورابراهیمی عرض کردم که با صحبت می‌توانیم در خصوص این بندها با توافق برسیم.

رئیس کل بانک مرکزی از ایجاد سامانه‌ای برای بهبود وضعیت بازار مسکن خبر داد و اظهار داشت: در این سامانه کلیه ارزهای ورودی کشور ناشی از فروش نفت، درآمدهای غیرنفتی و هرگونه درآمد ارزی که کشور دارد، در این سامانه ورود پیدا کرده و همه مصارف ارزی کشور نیز در آن سامانه پاسخ داده می‌شود.

وی با بیان اینکه بررسی ها حاکی از آن است که کشور در یک وضعیت تعادل قرار دارد، گفت: این اقدامات و التهاب آفرینی‌هایی که دشمنان ما در فضای مجازی انجام می‌دهد، نباید ما را نگران کند. متأسفانه ما فضایی را به آنها داده‌ایم و اجازه هم داده‌ایم که بی‌انضباط هر کاری دلشان می‌خواهد بکنند.

سیف با بیان اینکه اقداماتی که در بین‌التعطیلین در اوایل فروردین رخ داد یک عامل و علامت بسیار مشخص اثبات کننده این دیدگاه است، عنوان کرد: اصلا بازار در سنوات گذشته در تعطیلات تا 15 فروردین هیچ تحرکی نداشته و اتفاقاتی که رخ داد متأسفانه در فضاهای تلگرامی و مجازی بوده و با اعلام قیمت‌ها التهاب ایجاد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در این روزها تیم ما بسیج شده و آماده بود، گفت: از ابتدای روز 5 فروردین تیم ما در بازار حضور داشته و به عرضه ارز اقدام کرده است در حالی که در سنوات گذشته چنین موضوعی وجود نداشت.

سیف با تأکید بر اینکه اعلام قیمت‌های غلط از سوی برخی در حتی یک درصد و دو درصد ارز مبادله شده نیست، افزود: 300 هزار یا 200 هزار آن هم فقط کاغذی و لفظی بوده و معامله اصیلی اتفاق نمی‌افتد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم که اقتصاد ما این منابع عظیم ارزی کشور که صرف واردات کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه کارخانجات می‌شود تحت تأثیر این علامت بسیار غلط اقتصادی قرار بگیرد، گفت: باید تصمیم گرفته شده و التهابات پایان یابد، ما سال گذشته بسته‌ای را که اجرا کردیم که برخی تصمیمات اقتصاددانان بوده و اجزای آن را تأیید می کردند.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه تنها موردی که در خصوص بسته اجرایی دولت، دوستان انتقاد داشتند در رابطه با بحث سپرده‌گیری بوده است، افزود: اکنون نیز برخی‌ها معتقدند هیچ وقت به نظر نمی‌رسد که این اقدامات به مصلحت باشد که جاذبه برای سایر بازارها ایجاد شود.

سیف در ادامه افزود: ادامه روند قبل را به مصلحت کشور نمی‌دانم و در یک پروسه دو هفته‌ای آن بسته اجرایی شد. البته مشابه این کار در سال 93 هم انجام شد و زمانی که نگران رشد نقدینگی بوده‌ایم، بانک مرکزی با انتشار اوراق مشارکت ورود جدی داشت.

وی در ادامه افزود: باید در این فضا تصمیم بگیریم که تسلط خود را بر شرایط ارز کشور محرز کرده و وضعیت را به دست بگیریم و در نتیجه متناسب با فضایی که برای ما پیش می‌آید از حیث گشایش‌ها و یا محدودیت‌هایی که پیش رو داریم بتوانیم انعطاف‌پذیر بوده و با سرعت واکنش نشان دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده تعادل لازم در منابع و مصارف ارزی کشور وجود دارد، عنوان کرد: در این فضا نباید نرخ ارز این نوسانات را داشته باشد. از این رو جای پاهایی دیده می‌شود که حتی کشورهای اطراف ما از جمله امارات و عربستان نیز در نوسانات بی‌تقصیر نیستند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بازار دوبی به گونه‌ای شده که هر روز بر علیه اقتصاد ایران تلاش می‌کنند، گفت ما باید آرامش خود را حفظ کرده و اجازه ندهیم که دشمنان بر برهم زدن اقتصاد ما امید ببندند.

سیف در ادامه افزود: در این مدت که بین منابع و مصارف تعادل وجود دارد و  4 هزار و 200 تومان مبنای بسیار منطقی برای این کار است و با شاخص‌های اقتصادی تطبیق دارد قرار نیست این رقم ثابت بماند تا باز اشتباهات گذشته تکرار شود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: آنچه که اهمیت دارد این است که ما اکنون در رابطه با نوع تخصیص ارز و تأمین ارز برای ورود کالاهای اساسی اولویت‌گذاری کرده و طبقه‌بندی در راستای کالاهای صادراتی نیز صورت بگیرد.

سیف در ادامه افزود: باید متناسب با توان ارزی کشور نسبت به واردات کالاهای اساسی اقدام کنیم در غیر این صورت باید تدابیر ویژه صورت گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اقلامی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود، گفت: حیف منابع ارزی کشور است که سهم این نوع واردات شود و از این رو باید تشدید نظارت‌ها صورت گیرد تا منابع بی‌حساب و کتاب از کشور خارج نشود.

رییس کل بانک مرکزی: منابع ارزی کافی داریم

سیف در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال رییس مجلس مبنی بر چگونگی نرخ ارز مبادله ای گفت: نرخ مبادله ای  4200 تومان است که با آن تمامی نیازهای منطقی کشور برطرف می شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر لاریجانی در مورد اینکه برای بیماران و دانشجویان چه اقدامی صورت می گیرد؟ افزود: از طریق بانک مرکزی انجام می شود.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال دیگر دکتر لاریجانی مبنی بر اینکه وضعیت صرافی های غیرمجاز چه می شود و تعداد صرافی ها باید کنترل شود؟ گفت: تعداد صرافی های مجاز زیاد است، البته به دنبال کم کردن تعداد آنها هستیم؛ هر چند که به دلیل خلأ قانونی نمی توان از فعالیت صرافی ها جلوگیری کرد، بلکه باید شرایط و ضوابط سخت شود تا محدودیت برای فعالیت صرافی ها انجام شود.

سیف در پاسخ به سوال دیگر رئیس قوه مقننه درخصوص اینکه وقتی شما تمام نیازهای کشور را از طریق بانک مرکزی تامین می کنید، آیا تعداد بالای صرافی ها مشکلاتی مانند موسسات مالی ایجاد نمی کند؟ اظهار داشت: علی رغم گشایش در روابط بانکی بعد از برجام، هنوز ارتباطات بانکی نرمال نیست و مجبور هستیم از ظرفیت این مراکز برای رفع مشکلات استفاده کرد.

رئیس بانک مرکزی در پاسخ به سوال بعدی رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر پیشنهاد رئیس کمیسیون اقتصادی در رابطه با تضمین سپرده های ارزی و عدم اجرای آن گفت: این کار را انجام دادیم و بخشنامه ارائه کردیم.

سیف در پاسخ به سوال دیگر علی لاریجانی در مورد محدودیت های ایجاد شده در سکه و اینکه سکه معیار شده است، گفت: مبنای ارزشگذاری 4 هزار و 200 تومان برای قیمت دلار است و سکه تحت تاثیر قیمت دلار و انس بین المللی است. زمانی که در بهمن ماه شروع به حراج سکه کردیم، حباب 200 هزار تومانی ایجاد شد که حراج را شروع کردیم و در حال حاضر در نرخ سکه، نرخ های کاذب تطبیق می کرد.

رییس کل بانک مرکزی همچنین در مقابل این انتقاد رییس مجلس که چرا قبلا چنین تصمیماتی گرفته نشده است تا شرایط کشور ملتهب  نشود؟ گفت: سیاست هایی که به دنبال انجام آن هستیم، جایگزینی یورو به جای دلار است و این موضوع را مقام معظم رهبری نیز تایید کرده اند، زیرا دلار نقشی در تجارت خارجی کشور ندارد.

وی در ادامه افزود: روند قیمت دلار در 5 سال گذشته چنین است و در سه ماهه سوم فشار تقاضا وجود دارد، به دلیل پایان سال میلادی و 3 ماهه چهارم روند نزولی پیدا می کند. برای سه ماهه اول تلاش کردیم با تزریق منابع شرایط را متعادل کنیم، اما التهابات بین المللی و محدودیت ها در تامین اسکناس مشکلاتی را به وجود آورده است.

رییس بانک مرکزی با تاکید بر اینکه التهابات بین‌المللی و برخی محدودیت‌ها در این شرایط بی تاثیر نیست، اظهار داشت: وگرنه ما منابع ارزی کافی داریم اما بزرگترین عاملی که اجازه نداد پیش بینی ما در دو ماهه آخر سال گذشته محقق شود، تشدید این التهابات بود.

نرخ ۴۲۰۰تومانی بر مبنای مدل شناور تعیین شده است

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ ۴۲۰۰ تومانی بر مبنای مدل شناور مدیریت شده است، گفت: مابه التفاوت افزایش نرخ ارز به خزانه واریز می شود.

ولی الله سیف در نشست علنی امروز مجلس پس از اظهارات نمایندگان درباره نابسامانی بازار ارز گفت: همکاری بانک مرکزی با کمیسیون اقتصادی مجلس افزایش پیدا خواهد کرد، زیرا معتقد هستیم اعضای کمیسیون اقتصادی هر کدام صاحب نظر در این حوزه هستند.

سیف با بیان اینکه هیچ معامله ای برای نرخ پیش آمده وجود ندارد، گفت: درباره اطمینان بخشی برای مبنای تعیین نرخ 4200 تومانی و تعادل مصارف و منابع، شرایط ذخیره ارزی مطلوب بوده و نسبت به نیازهای وارداتی کمبود وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: این نرخ بر مبنای مدل شناور مدیریت و براساس قانون تکلیف شده به بانک مرکزی است، هدف ما تثبیت نرخ ارز نیست، زیرا با تثبیت نرخ ارز مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به اظهارات هادی قوامی، نماینده مجلس در مورد اثر نرخ ارز تعیین شده بر بودجه گفت: ما نیز معتقدیم نرخ 4200 تومانی بر بودجه تاثیرگذار است. در گذشته هر چه از مبنای ارز مبادلاتی در زمان واریز ارز به بانک مرکزی صورت می گرفت در حسابی متمرکز و در حساب خزانه واریز می شد، اما هم اکنون که در بودجه رقم ما به التفاوت در سود بانک مرکزی دیده شده است، نیاز به اصلاحاتی وجود دارد تا اهداف اقتصادی تثبیت و محقق شود و انگیزه برای سرمایه گذاران ایجاد شود.

سیف همچنین در پاسخ به سوال نماینده بوئین زهرا در مجلس گفت: تفاوت نرخ ارز به جیب شخص یا مجموعه خاصی نمی رود و به خزانه واریز می شود. هیات نظارت بانک مرکزی و دیوان محاسبات نیز بر آن نظارت دارند.

وی در ادامه افزود: افزایش 40 درصدی نرخ ارز هم بر این مبنا است که از سال 92 تاکنون 82 درصد تورم انباشته داریم، لذا میزان 40 درصد افزایش با توجه به تورم انباشته شده قابل دفاع است.

رئیس بانک مرکزی در پایان با تاکید بر اینکه نوسانات شدید نرخ ارز قابل دفاع نیست، گفت: بنابراین تلاش می کنیم تا به صورت مستمر از آن جلوگیری کنیم.