۰ نفر

مدیرعامل هما: مجوزهای بخش هوایی OFAC درنشست برجام بررسی شد

۲۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۳۵
کد خبر: 258885
مدیرعامل هما: مجوزهای بخش هوایی OFAC درنشست برجام بررسی شد

فرزانه شرفبافی مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) در وین گفت: در نشست کمیسیون مشترک برجام راجع به مجوزهای اداره خزانه داری و دفتر کنترل اموال خارجی آمریکا (OFAC) در بخش هوایی مباحثی مطرح و بررسی شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، شرفبافی که دارای دکتری در رشته مهندسی هوافضا، گرایش سازه‌های هوایی از دانشگاه صنعتی شریف است عصرجمعه پس از خروج از نشست کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ وین  افزود: مشکلات مربوط به لغو تحریم ها در بخش هوایی از سوی هیات ایرانی مطرح شد و مذاکرات در کمیسیون مشترک درباره موضوع لغو تحریم ها ادامه دارد.

شرفبافی مدیرعامل ایران ایر و شیوا راوشی از مقامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین حضور داشتند که دقایقی پیش (حدود ساعت 13 به وقت محلی وین) جلسه را ترک کردند اما نشست کمیسیون مشترک برجام تا لحظه تنظیم این خبر همچنان ادامه دارد. `دفتر کنترل دارایی ‌های خارجی آمریکا (OFAC) یک آژانس اجرایی و اطلاعاتی مالی است که زیر مجموعه وزارت خزانه‌ داری آمریکا فعالیت دارد و وظیفه آن برنامه ‌ریزی و اجرای تحریم‌های اقتصادی و تجاری در حمایت از اهداف امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا است.`

به گفته بسیاری از کشورها و طرف‌های تجاری و مالی ایران، رویکرد به شدت سخت‌گیرانه `دفتر کنترل دارایی ‌های خارجی آمریکا` مانع اجرای مطلوب و کامل برجام در بخش تعهدات مربوط به آمریکاست.

پس از دستیابی ایران و شش قدرت جهانی به توافق هسته‌ای در تیرماه 1394 و پس از اجرایی شدن برجام از دی ماه این سال وزارت خزانه‌ داری آمریکا و در صدر آن دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) بنا به تعهدات آمریکا در برجام برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران از جمله تحریم‌های بانکی، نفتی و فروش هواپیما به ایران را لغو کرد.اما با این حال در برخی موارد `اوفک` پیام‌هایی را به برخی بانک‌های خارجی مخابره می ‌کند که از همکاری آن‌ها با ایران به نحوی جلوگیری کرده است.

هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام از آغاز اجرای توافق هسته ای تاکنون، ساعت 11 صبح امروز جمعه به وقت محلی در هتل کوبورگ وین آغاز شد و به گفته سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، این نشست بر موضوع رفع تحریم ها و رسیدگی به موارد نقض برجام توسط آمریکا متمرکز است.