۰ نفر

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار حساب‌های ملی منتشر شد؛

رشد منفی خالص صادرات کالاها به دلیل افزایش واردات/ رشد مثبت ارزش افزوده تمامی گروهای اصلی صنعت، کشاورزی، خدمات

۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۲۹
کد خبر: 258650
رشد منفی خالص صادرات کالاها به دلیل افزایش واردات/ رشد مثبت ارزش افزوده تمامی گروهای اصلی صنعت، کشاورزی، خدمات

خالص صادارت کالاها و خدمات به دلیل رشد بالای واردات در تابستان رشد منفی را تجربه کرده است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار حساب‌های ملی که براساس قیمت‌های ثابت سال 1390 محاسبه می شود، برای سه ماه دوم سال 1396 منتشر شد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا،این گزارش از رشد مثبت ارزش افزوده تمامی گروهای اصلی صنعت، کشاورزی، خدمات حکایت دارد. در زیر گروه صنعت نیز تقریبا تمامی بخش ها نشان دهنده رشد مثبت هستند.

24

جدول زیر درصد رشد بخش صنعت و زیر بخش های این گروه نشان براساس قیمت های ثابت سال 1390 نشان می دهد.

25

مطابق این آمار علاوه بر بخش استخراج نفت وگاز که تقریبا مثبت است بخش های  دیگر گروه صنعت نیز رشد مثبت را تجربه می کنند که بخش تامین آب، برق و گاز طبیعی را دارد.این زیر بخش رشد 11.3 در صدی را در سه ماهه دوم تجربه می کند که  تقریبا رشد 6 درصدی  نسبت به سه ماهه اول سال داشته است.

رشد 2.3 درصدی بخش ساختمان که از بخش های تحریک کننده اقتصاد است و پیوندهای زیادی با بخش های دیگر دارد از نشانه های امید وارکننده این بخش است.

در این گزارش مصارف تولید ناخالص داخلی در تابستان نشان دهنده رشد در بخش های تشکیل سرمایه  ثابت و ماشین آلات دارد که به دلیل پیوند بالای رشد اقتصادی ایران به این بخش ها می تواند زمینه افزایش اشتغال را نیز فراهم کند.

26

مصرف بخش خصوصی برخلاف مصرف بخش دولتی که تقریبا ثابت بود رشد مثبت را تجربه می کند.خالص صادارت کالاها و خدمات نیز به دلیل رشد بالای واردات در تابستان رشد منفی را تجربه کرده است.