۰ نفر

ستاری: فعالیت کارآفرینانه برای نسل جدید افتخار است

۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۲۵
کد خبر: 257449
ستاری: فعالیت کارآفرینانه برای نسل جدید افتخار است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه موضوع اشتغال در نسل جدید امر متفاوتی است، گفت: استخدام و حقوق بگیر دولت شدن افتخار نیست بلکه ریسک پذیری و فعالیت کارآفرینانه افتخاراست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سورنا ستاری روز شنبه در ستاد اقتصاد مقاومتی استان زنجان به لزوم تغییر نگرش و باور به توانمندی های جوانان اشاره کرد و افزود: به جوانان باید اهمیت بدهیم و با باز کردن راه، محیط کسب و کار را برایشان آماده کنیم، چون جوانان چیزی جز این از دولتمردان نمی خواهند.

وی اظهار کرد: افراد خلاق و کارآفرین از داخل یک زیست بوم رشد پیدا می کنند، چنین افرادی از داخل یک سیستم دولتی بیرون نمی آیند بلکه باید یک زیست بوم خلاق برای این منظور داشته داشته باشیم و پارک های علم و فناوری چنین بستری را فراهم می کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه توسعه شرکت های دانش بنیان با پول دولتی اتفاق نمی افتد، گفت: اگر این شرکت ها همانند صنایع قبلی به پول های دولتی آلوده شوند ماهیت رقابت پذیری خود را از دست می دهند.

ستاری با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان چیزی جز افراد و محیط مناسب برای فعالیت آنان نیست، اظهار کرد: تلاش ما این بوده تا شرکت های دانش بنیان از کمک های دولتی دور نگه داریم تا زمینه رشد آنها فراهم شود، زیرا کمک های دولتی منجر به ایجاد رانت می شود.

این مسئول تاکید کرد: همیشه بخش دولتی در کشور، بخش خصوصی را به عنوان رقیب دیده است، اما در حوزه اقتصاد دانش بنیان چنین چیزی ممکن نیست و نمی شود جلو جوانان خلاق ایستادگی کرد.

وی به لزوم توسعه استارت آپ های خدماتی اشاره و خاطرنشان کرد: تا استارت آپ های خدماتی را گسترش ندهیم، توسعه استارت آپ های تکنولوژی اتقاق نمی افتد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری خطرپذیر گفت: به طورکلی حداقل باید 40 درصد از تامین سرمایه در بخش خصوصی از طریق سرمایه گذاری خطر پذیر محقق شود.

این مسئول ادامه داد: صنعت ما بومی نیست و ما صاحب کارخانه هستیم، چرا که روح صنعت تکنولوژی بوده و آنهم خریدنی نیست، بلکه یاد گرفتنی است.

وی با بیان اینکه فرش و صنایع دستی از جمله صنایع بومی ایران است، اظهار کرد: متاسفانه در سالهای گذشته سیاست هایی را پیاده کردیم که منجر به نابودی این صنایع می شد ولی نابود نشد، چرا که یک صنعت بومی را تحت هیچ شرایطی نمی شود از بین برد.

ستاری با بیان اینکه صنایع دستی ثمره 6 هزار ساله تاریخ ما است، ادامه داد: ا گرچه خیلی از این صنایع را با پول نفت نابود کردیم، ولی با این وجود این صنعت هنوز جزو برزگترین صادر کننده های کشور است.

وی تاکید کرد: در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه از همان ابتدا سیاست های اشتباهی را طی کرده ایم، با این وجود در چند سال اخیر اتفاقات خیلی خوبی در این زمینه افتاده است.

ستاری اضافه کرد: استان زنجان مزیت های بومی فوق العاده ای برای تحقق اقتصاد دانش بینان دارد، بنابراین برای توسعه اقتصاد دانش بنیان باید نگاه جدیدی در اقتصاد استان حکم فرما شود.

این مسئول با بیان اینکه در بین کارآفرینان حوزه ICT کشور، افراد برجسته ای از استان زنجان هستند و بزرگ ترین شرکت ها را در این حوزه دارند، افزود: نکته این است که این افراد چرا برنمی گردند تا در استان خودشان کار کنند، بنابراین یکی از اهداف باید فراهم کردن زمینه برای بازگشت چنین افرادی به استان باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری روز شنبه برای شرکت در آیین افتتاح پارک علم و فناوری زنجان به این استان سفر کرده است.