۰ نفر

در همایش بین‌المللی اکتشاف و تولید،

سه‌قرارداد نفتی تا پایان سال امضا می‌شود/ بهره برداری ۲۰ساله میدان‌های نفتی با قرارداد‌های جدید

۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۱۹
کد خبر: 255721
سه‌قرارداد نفتی تا پایان سال امضا می‌شود/ بهره برداری ۲۰ساله میدان‌های نفتی با قرارداد‌های جدید

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از امضای سه قرارداد نفتی تا پایان سال ۹۶ خبر داد و گفت: در قراردادهای جدید شرکت های برنده به مدت ۲۰ سال بهره برداری میدان را بر عهده می گیرند.

«علی کاردر» امروز (شنبه) در همایش بین المللی اکتشاف و تولید، با بیان این که واگذاری بهره برداری میدان ها از سیاست های شرکت ملی نفت ایران است، گفت: نخستین تجربه ما میدان آزادگان شمالی است.به گزاررش  اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،این میدان نفتی که در 100 کیلومتری غرب اهواز در استان خوزستان قرار دارد، در سال 1376 کشف شده و در نزدیکی میدان نفتی مجنون عراق واقع است.

وی با اشاره به اینکه در موضوع قراردادهای نفتی به نحو مطلوب عمل نشد، افزود: انتظار داشتیم قراردادهای بیشتری به امضا برسد.

وی فرآیند مجوز قراردادهای جدید نفتی را، زمانبر دانست و افزود: در قراردادهای جدید، شرکت های برنده مناقصه به مدت 20 سال بهره برداری میدان را برعهده می گیرند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت به ایجاد صندوق پروژه با هدف تامین مالی طرح‌های نگهداشت و تولید نفت اشاره کرد و اظهار داشت: سرمایه گذاران می توانند با خرید یونیت های (واحدها) این صندوق در این پروژه ها سرمایه گذاری و مشارکت کند.

کاردر همچنان درباره فروش اوراق مشارکت ارزی نیز گفت: با تدابیری که اتخاذ شده قرار است تا ریسک نوسان های نرخ ارز پوشش داده شود تا مشکلی رخ ندهد.

وی درباره امضای قراردادهای جدید نفتی نیز اضافه کرد: 10 گروه فنی درحال بررسی و مذاکره درباره قراردادهای جدید نفتی هستند که امیدواریم در سال 97 شاهد امضای چندین قرارداد باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر لزوم برون سپاری پروژه ها افزود: عملکرد بخش خصوصی نسبت به دولتی، خوب بوده و ما تمایل داریم واگذاری طرح ها را دنبال کنیم.

کاردر درباره مناقصه واگذاری بهره برداری میدان آزاگان شمالی نیز خاطر نشان کرد: قرارداد فعلی از نظر زمانی، کوتاه مدت است اما اجرای آن به صورت بلند مدت نیز مورد توجه ما است.

دومین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف و تولید و پنجمین کنگره بین‌المللی صنعت حفاری ایران با هدف بررسی آخرین تحول‌ها و چشم‌انداز آینده طرح‌‎های در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی و الزام‌های حضور حداکثری بخش خصوصی در اجرا و مدیریت طرح‌های نفت و گاز کشور با حضور بیش از هزار نفر از مدیران و کارشناسان ارشد حوزه کارفرمایی و پیمانکاری صنعت نفت در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.