۰ نفر

تخصیص ۱۰میلیارد دلار برای استفاده بهینه از منابع آبی مرزی

۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۵۴
کد خبر: 250897
تخصیص ۱۰میلیارد دلار برای استفاده بهینه از منابع آبی مرزی

معاون اول رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها به ناآرامی‌های اخیر در ایران دل بسته بودند و احساس کردند به چالشی جدی برای ایران تبدیل شده است.

 ‌اسحاق جهانگیری امروز ‌در در آیین افتتاح تجهیز 37 هزار هکتار از اراضی ایلام به آبیاری نوین ‌ایلام ‌با تبریک ایام دهه مبارک فجر اظهار داشت: ایلام چشم و چراغ ایران است، ایلام در برابر تهاجمات گسترده دشمن ایستادگی کرد و زخمهای متعددی بر پیکر آن وارد آمد اما با تمام وجود از عظمت و عزت و کیان ایران اسلامی حفاظت و حراست کرد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه نام ایلام و فرزندان از جان گذشته و فداکار آن بر تارک ایران می درخشد، افزود: پیش از این وقتی نام ایلام و دشت عباس به زبان می آمد، تصویر فداکاری ها و بزرگواری های مردم ایلام در اذهان مجسم می شد و امروز به همت همین مردم و پشتیبانی دولت نام ایلام و دشت عباس قرین تولید، فعالیت، امید، تحول در عرصه کشاورزی و کارهای مهم اقتصادی است.

‌جهانگیری اظهار داشت: امام خمینی (ره) در عصر نتوانستن های دینی، انقلاب اسلامی ایران را با اتکا به دین مردم به ثمر رساند و نظام اسلامی را با خارج کردن ایران از سلطه قدرتها و با حضور و مشارکت مردم مستقر کرد. مردم در تمام مسیر مبارزه و استقرار جمهوری اسلامی با امام خود پیوندی مستحکم داشتند و امروز نیز مردم همان عهد و میثاق را با مقام معظم رهبری دارند.

معاون اول رئیس جمهور وحدت و انسجام را نکته کلیدی پیروزی و تداوم حرکت رو به رشد نظام جمهوری اسلامی توصیف و تصریح کرد: امروز هم همدلی و اتحاد نکته کلیدی تداوم پیشرفتها و عزت و افتخارآفرینی های نظام جمهوری اسلامی است. امروز بین مردم و مقام معظم رهبری پیوندی عمیق و محکم برقرار است و تا روزی که این پیوند و اتحاد بین ملت و رهبری و بین مردم با دولت و مردم با هم برقرار است، هیچ مشکل و قدرتی توان آسیب رساندن به این ملت و کشور را ندارد.

‌جهانگیری خاطرنشان کرد: در عرصه های داخلی و بین المللی با چالشهای فراوان و بزرگی مواجه هستیم. در عرصه بین المللی انسانهای عجیبی در برخی کشورها مثل آمریکا به قدرت رسیده اند که فقط زبان تهدید و سخنان غیرمنطقی و دور از ادب را بلد هستند. منطقه ما نیز پر از التهاب و آشوب است و کشورهای منطقه از عراق و سوریه گرفته تا یمن، افغانستان، پاکستان و برخی دیگر کشورها به نحوی گرفتار التهاب و خونریزی هستند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در برابر این آشوبها اولا باید مراقبت کنیم تا التهابات به داخل کشورمان سرایت نکند و همچنین باید کمک کنیم تا این التهابات فرونشسته و منطقه آرام شود و کشورها در مسیر پیشرفت قرار بگیرند. این خواسته ای است که مطلوب قدرتهای بزرگ نیست و آنها به دنبال این هستند که کشورهای منطقه درگیر ناامنی باشند تا از مسیر رشد و پیشرفت دور بمانند.

‌جهانگیری گفت: در عرصه داخلی تداوم و تسریع رشد اقتصادی، توسعه همه جانبه و پایدار در تمام مناطق کشور، ارتقای سطح زندگی و رفاه مردم و مقابله با مشکلات طبیعی مثل مسائل زیست محیطی و ریزگردها و امثال آن از جمله چالشهای پیش رو هستند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: اگر کسی به مجموعه ظرفیتها و توانمندی های کشور آشنایی و اشراف نداشته باشد شاید تصور کند فائق آمدن بر این حجم گسترده و عظیم از چالشهای داخلی و بین المللی ممکن نیست، اما بنده به عنوان کسی که اشراف دقیقی بر ظرفیتهای کشور دارم، با اطمینان می گویم که هیچ مشکلی در برابر توانمندی های عظیم این کشور، بزرگ به حساب نمی آید.

‌جهانگیری اظهار داشت: مشکلات وقتی می توانند خودنمایی کنند که مسئولان به جای حل مشکلات به خودشان مشغول باشند، لذا راهکار غلبه بر مشکلات حفظ انسجام و وحدت داخلی است. البته این به معنای آن نیست که اختلاف سلایق سیاسی نداشته باشیم. اتفاقا تفاوت گرایشها و سلایق نشانه زنده بودن و پویایی جامعه است؛ جامعه ای که در مسیر بلوغ خود افراد و افکار و ایده ها را در رقابتهای موجود، انتخاب می کند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: تفاوت گرایشها و سلایق لازم است، اما از مجموعه مسائلی که تحت عنوان منافع و مصالح ملی از آن یاد می شود، باید زیر پرچم اتحاد و یگانگی حراست کرد. میدان منافع و مصالح ملی جایی است که همه باید در دفاع و تحقق آن یکپارچه باشیم. منافع ملی با هیچ چیز دیگری قابل معاوضه نیست و سقف و مسیر حرکت همه گروهها باید منافع ملی و پیشرفت و اقتدار کشور باشد.

‌جهانگیری با اشاره به نزدیکی یوم الله 22 بهمن خاطرنشان کرد: از مردم ایلام، به عنوان استانی که در دوران دفاع مقدس هم جانانه از ایران دفاع کردند، انتظار می رود در روز 22 بهمن بار دیگر نمایشی شکوهمند از اقتدار را به نمایش بگذارند.

معاون اول رییس جمهور گفت: با توجه به اعتراضات اخیر، برخی کشورهای غربی و به ویژه آمریکا احساس کردند که اتفاقی در ایران افتاده است و دیدیم که تلاش کردند با طرح مساله ناآرامی های ایران در شورای امنیت سازمان ملل بر جمهوری اسلامی فشار وارد کنند که موفق نشدند و دیگر اعضای شورای امنیت با این موضع آمریکا همراهی نکردند.

‌جهانگیری اظهار داشت: آمریکایی ها به ناآرامی های اخیر در ایران دل بسته اند و احساس کردند به چالشی جدی برای ایران تبدیل شده است. از همین رو نمایش همبستگی و اتحاد مردم در سالروز ورود پیروزی انقلاب اسلامی به چهلمین سال خود، بسیار ضروری است. ما ملت ایران را می شناسیم و می دانیم که یکبار دیگر نمایشی مقتدرانه از وحدت و یکپارچگی را به تصویر خواهند کشید.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اقداماتی که در نوار غربی کشور از جمله ایلام در حدود 4 سال گذشته برای ارتقای بهره وری آب و خاک انجام شده، در طول تاریخ استثنایی و بی نظیر است.

‌جهانگیری با اشاره به تخصیص 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای استفاده بهینه از منابع آبی مرزی با مجوز مقام معظم رهبری اضافه کرد: از سال 93 و با استفاده از این منابع مالی، دهها ساخت در این منطقه تکمیل شده یا ساخته شده است. اقدامات بزرگی برای وارد کردن آب در چرخه رشد اقتصادی و تولید در این منطقه انجام شده که احداث تونلی به طول بیش از 40 کیلومتر در دل کوهها تنها گوشه کوچکی از این تلاشها است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در نتیجه این اقدامات میلیاردها متر مکعب آب به چرخه اقتصاد، تولید و زندگی مردم وارد می شود، اظهار داشت: با وجود اینکه آب تاکنون یکی از مولفه های محدود کننده توسعه صنعتی در کل ایران و از جمله مناطق غربی بوده است، امروز ایلام و دیگر مناطق غربی کشور این ظرفیت را دارند که پذیرای صنایع پرمصرف آبی باشند و از سوی دیگر اراضی مستعد و گسترده موجود را نیز زیر کشت آبی ببرند.

‌جهانگیری تصریح کرد: پروژه تجهیز اراضی دشت‌های استانهای ایلام و خوزستان به روشهای نوین آبیاری در سفر سال 74 مقام معظم رهبری به خوزستان به تصویب رسیده بودند که تا سال 92 که دولت تدبیر و امید بر سر کار آمد تنها کمتر از 65 هزار هکتار از آن اجرایی شده بود. امروز اما با حمایت دولت و تلاش همه دست اندرکاران شاهد بهره برداری از فاز اول این طرح در استان ایلام هستیم.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: قرار بود 50 هزار هکتار از اراضی ایلام و 500 هزار هکتار از اراضی دشتهای استان خوزستان در جریان این طرح وارد چرخه تولید و اشتغال شود که امروز 37 هزار هکتار در ایلام افتتاح شد و 320 هزار هکتار از اراضی هدف طرح در خوزستان نیز آماده بهره برداری است که تا قبل از پایان سال جشن افتتاح رسمی آن برگزار خواهد شد.

‌جهانگیری گفت: از همه دست اندرکاران اجرای این طرحها تشکر می کنم و از سوی دیگر از کشاورزان در ایلام و خوزستان درخواست دارم که برای افزایش بهره وری این اراضی تلاش مضاعفی کنند چرا که برای تجهیز و آبرسانی به این اراضی تلاشهای جهادی گسترده ای انجام شده و هزینه های بسیاری صرف شده است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: از وزارت نیرو می‌خواهیم که امکان تخصیص آب به اراضی بیشتری در استان ایلام را مورد بررسی قرار دهد، اما این نوید را هم می دهیم که با بهره برداری از سامانه گرمسیری این منطقه در سال آینده، تحول عظیمی در عرصه کشاورزی و اشتغال و رونق اقتصادی منطقه آغاز شود.

‌جهانگیری اظهار داشت: استان ایلام ظرفیتهای متنوع بزرگی دارد که نفت و گاز نیز از آن جمله هستند. پروژه های مرتبط با صنایع نفت و گاز از جمله پتروشیمی در این استان در حال اجراست و پروژه های جدید دیگری نیز در آن اجرا خواهند شد چرا که این استان ظرفیتها و پتانسیل های عظیمی دارد که در راس این توانمندی ها مردم و جوانان مستعد و غیور این خطه هستند.

حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم و پیش از سخنان معاون اول رئیس جمهور گفت اینجا دشت عباس است و همان کسانی که روزی در کنار یاران شهیدشان از این خطه در برابر دشمن دفاع کردند امروز نیز در جهادی دیگر اراضی بایر اما مستعد دشت عباس را آماده کشاورزی و کشت و کار کردند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: کم آبی و گرما ظاهر وضعیت مناطقی مثل ایلام هستند اما استانهایی مثل ایلام در باطن خود استعدادهای چشم گیری دارند که تمرکز و تلاش برای فعال کردن آنها دست آوردهای بزرگی دارد که آنچه امروز در غالب طرح تجهیز اراضی به شیوه های نوین آبیاری در استان ایلام به بهره برداری می رسد گوشه کوچکی از این توانمندی‌ها‌ست.