۰ نفر

کمیسیون تلفیق نرخ عوارض سیگار را تعیین می‌کند

۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۳۳
کد خبر: 249945
کمیسیون تلفیق نرخ عوارض سیگار را تعیین می‌کند

با رای نمایندگان مجلس، تعیین عوارض هر نرخ سیگار داخلی و وارداتی در سال آینده، به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه 97، نمایندگان مجلس با 164 رأی موافق، 49 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر مقرر کردند که بند الحاقی 7 تبصره 6 به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شود.

مخالفان این بند الحاقی معتقد بودند که این بند موجب نابودی تولیدکنندگان داخلی سیگار می شود و با ماده 73 برنامه ششم توسعه مغایرت قانونی دارد. همچنین با تصویب آن بازار سیگار داخلی به کمپانی های خارجی و قاچاقچیان واگذار می شود، توقف تولید داخلی رخ می دهد و در سال آینده حدود 50 هزار شغل نابود می شود.

موافققان این بند هم معتقد بودند که روزانه 20 میلیارد تومان هزینه درمان بیماران مصرف دخانیات می شود و همچنین سالانه 55 هزار نفر به دلیل مصرف دخانیات فوت می کنند و افزایش تعرفه راهکاری است که می توان با آن میزان مصرف دخانیات و سیگار را کاهش داد.

در بندالحاقی 7 آمده است: از ابتدای سال 1397 به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل (انواع سیگار تولید داخلی، تولید مشترک و تولید داخل با نشان بین المللی) مبلغ 350 350 ریال و هر نخ سیگار وارداتی مبلغ 500 ریال به عنوان عوارض اضافه می شود. وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است مبالغ مزبور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد اخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 110516 این قانون واریز کند.