۰ نفر

با تصویب نمایندگان مجلس:

سقف فاینانس در سال آینده ۳۰میلیارد دلار تعیین شد/ دولت مجوز اخذ ۵میلیارد دلار تسهیلات مالی خارجی را دارد

۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۴۲
کد خبر: 249598
سقف فاینانس در سال آینده ۳۰میلیارد دلار تعیین شد/ دولت مجوز اخذ ۵میلیارد دلار تسهیلات مالی خارجی را دارد

با تصویب مجلس مقرر شد که سقف تسهیلات مالی خارجی در سال آینده، ۳۰ میلیارد دلار باشد. همچنین در سال ۹۷ دولت اجازه خواهد داشت که مبلغ ۵ میلیارد دلار از دولت‌ها یا مؤسسات خارجی تسهیلات مالی دریافت کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه 97، نمایندگان مجلس بند الف تبصره 3 را به تصویب رساندند. به موجب این بند، سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح ها علاوه بر باقیمانده سـهمیه سـال ‌قبل، معادل ریـالی 30 میلیارد دلار تعیین شد.

بر اساس این گزارش، نمایندگان با 167 رای موافق، 12 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در مجلس این تبصره را به تصویب رساندند.

دولت مجوز اخذ ۵ میلیارد دلار تسهیلات مالی خارجی را دارد

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه 97 در بخش درآمدی، نمایندگان با 163 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در مجلس، بند ب تبصره 3 را به تصویب رساندند.

به این ترتیب مجلس به دولت اجازه داد نسبت به اخذ یا تضمین تسهیلات مالی و اعتباری یا کمک بلاعوض تا مبلغ ۵ میلیارد دلار از دولت‌ها، مؤسسات مالی خارجی و بین‌المللی با رعایت ضوابط قانونی بر اساس ماده 183 آئین‌نامه داخلی مجلس اقدام کند.

بر اساس این گزارش، در جریان بررسی این بند، تعدادی از نمایندگان تذکراتی را مطرح کردند که رییس مجلس در پاسخ به این تذکرات گفت:

علی لاریجانی در ادامه افزود: باید این بند بر اساس ماده 183قانون آئین‌نامه داخلی اجرا شود. طبق ماده 183 قانون آئین‌نامه داخلی، گرفتن و دادن وام یا کمک‌های بلاعوض داخلی و خارجی بر اساس اصول 80، 82، 83و 139قانون اساسی، باید قبلاً به تصویب مجلس برسد.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در مخالفت با این موضوع گفت: زمانی که دولت با کشوری قرارداد می‌بندد، آن کشور باید اطمینان داشته باشد که دولت مجوزهای لازم را دارد. شما به ما اجازه بدهید تا قدرت مذاکره داشته باشیم.

نوبخت در ادامه افزود: این موضوع که دولت‌ها فکر کنند اول ما باید لایحه بیاوریم و اگر مجلس اجازه بدهد، می توانیم مذاکره کنیم، روند کار را سخت می‌کند.

لاریجانی در پاسخ به اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: فکر نکنید کشورها برای پرداخت وام به ایران صف کشیده‌اند؛ گاهی پیش می‌آید.