۰ نفر

آمریکا از ابتدای توافق هسته‌ای بنا را بر نقض عهد گذاشته است

۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۰:۱۴
کد خبر: 249547
 آمریکا از ابتدای توافق هسته‌ای بنا را بر نقض عهد گذاشته است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: آمریکا از ابتدا بنا را بر نقض عهد گذاشته است و ترامپ هم اخیرا با لفظی غیر دیپلماتیک از اروپا خواسته تا با آمریکا همکاری و درمقابل ایران ایستادگی کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان (آی ک  پ) در کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی اظهار کرد: این کنفرانس مشارکت بیش از ۳۵۰ حزب فعال آسیایی و تجربیات با ارزش ۱۸ سال گذشته را با خود به همراه دارد این یک نهاد با ارزش آسیاسی است و برای رفع مشکلات  در مناطق مختلف این قاره کهن کمک می کند.

وی گفت : دولت ایران به نقش مثبت و مفید آی ک پ واقف است به همین دلیل نماینده وزارت خارجه در سال ۲۰۱۳ به همراه نمایندگان وزرای خارجه دیگر کشورهای آسیایی اقدام به امضا تفاهم نامه ای کرد که هدف آن همکاری بین دولت ها برای حمایت از فعالیت های آی کپ است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود:  مهم ترین نقش آی کپ امکانی است که این نهاد می تواند برای انجام  گفت و گو  و شناخت متقابل بین ملت و رهبران سیاسی کشورهای مختلف آسیایی از طریق تشویق گفت و گو و همکاری های سازنده بین احزاب اسیایی فراهم کند.

وی ادامه داد: همکاری احزاب آسیایی مهم و تلاش آنها برای گفت و گو و درک بهتر جوامع یکدیگر بی تردید می تواند نقش مهمی در ایجا تفاهم بین جوامع آسیایی داشته و از این طریق به جامع بشری برای کنار زدن ‌ پارادایم سنتی معطوف به قدرت و ائتلاف سازی های مخرب برای دشمن انگاری و حذف دیگران است کمک کند این پارادایم سنتی که مبتی بر بازی حاصل جمع صفر است اساسی ترین مشکلی است که طی قرن ها منشا جنگ ها و خون ریزی ها و فرسایش مستمر توان و انرژی ملت ها بوده است.

رئیس ستاد پیگیری برجام گفت: قدرت و گروه های غیر دولتی پرخاشگر همچنان بر مبنای همین پارادایم سنتی سعی در حذف دیگران و حفظ یا کسب قدرت و اعمال سلطه بر دیگر ملت ها دارند تعارضاتی که از این طریق ایجاد می شود همچنان منشا همه جنگ ها و خون ریزی  در مناطق مختلف جهان است.

عراقچی خاطرنشان کرد: گفت و گو با اولویت شنیدن و فهمیدن که هدف اصلی آن شناخت متقابل، اصلاح برداشت ها و رفع سوتفاهمات باشد یکی از مهم ترین ابزارها برای برداشت آن پارادایمی سنتی و ایجاد پارادایم جانشین مبتنی بر مشارکت همگان و یادگیری است.

وی گفت: بی شک احزاب که بسیج کننده گروه های مختلف مردم برای مشارکت در سازمان دهی زندگی جمعی هستند می تواند نقش بسیار تعیین کننده ای در گفتگو یادگیری متقابل داشته باشند. اتخاذ تدابیر اعتماد ساز بین ملت و مناطق مختلف یکی از پیش شرط های عبور از پارادایم سنتی است.

عراقچی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد اعتماد وارد یک دوران مذاکراتی با هدف رفع بحران ساختگی هسته ای شد و توانست از این طریق گامی بسیار مه در جهت کاستن از بی اعتماد و گامی بسیار مهمی در جهت کاستن بی اعتماد نیل به توافقی برد برد بردارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: برجام که حاصل این مذاکرات فشرده نسبتا طولانی است یک دستاورد دیپلماتیک بی سابقه و شاید تنها نقطه مثبت طی سال های اخیر در منطقه آشوب زده در منطقه غرب آسیا است.

 

وی گفت: این توافق به بحران غیر ضروری ۱۴ ساله خاتمه داد و خطر یک تقابل نظامی دیگر در منطقه بی ثبات خاورمیانه با عوارضی گسترده برای بسیاری دیگر مناطق را بر طرف کرد. در حالی که ما همواره طی بیش از ۲ سال گذشته به این توافق پایبند بودیم و مراتب پایبندی کامل ما تا کنون ۹ بار توسط آژانس بین المللی اتمی و ۴ بار توسط دبیر کل سازمان ملل تایید شده است اما متاسفانه دولت جدید آمریکا از ابتدای شروع کار بنای دشمنی را با این توافق بسیار مهم را گذاشته و بخش های مهمی از آن را نقض کرده است در حالی که دیگر شرکت کنندگان در این توافق بین المللی همواره بر لزم حفظ این توافق تاکید  کرده اند.

عراقچی افزود: دولت ترامپ با لحنی غیر دیپلماتیک و تهدید آمیز خواستار همراهی گروه ها با اقدامات او برای به نابودی کشاندن برجام شد فروپاشی این توافق به معنی ایجاد بحرانی جدی در منطقه و تشدید بحران های جاری خواهد بود. لازم است احزاب سیاسی حاضر در این نشست به این امر مهم توجه داشته باشند.

وی افزود: تلاش برای ایجاد منطقه قوی به جای برتری جویی و حذف دیگر کنشگران و پذیرش اصل تامین منافع جمعی در منطقه آسیای غربی و تامین قاعده برد – برد به سطح این منطقه سیاستی است که مد نظر ایران قرار دارد.

وی گفت: در این سیاست تامین منافع هر یک از کشورهای منطقه در گرو تامین منافع همه کشورهای منطقه است.

عراقچی افزود: تلاش سلطه جویانه توسط هر یک از کشورهای منطقه برای حذف رقبا و تبدیل شدن به قدرت فائقه نه تنها ناپسند، بلکه اصولا ناممکن و زمینه ساز تنش مستمر و جنگ است. احزاب آسیایی بی شک می توانند در این زمینه به نحوی موثر کمک و در جهت تقویت روند همگرایی در این قاره حرکت کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ما در آسیا نسبت به برخی دیگر از مناطق جهان از نظر همکاری و همگرایی در سطح قاره تا حدودی عقب هستیم.

وی اظهار کرد: کندی روند نهادسازی در آسیا یکی از نمودهای بیرونی این مشکل است و راهی را که ما از این نظر باید بپیماییم تا حدودی در مقایسه با دیگر قاره ها قدری طولانی تر است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: پیش از این مجموعه ای از نهادها و سازمان ها مانند گروه دی ۸، اکو، آ سه آن، سارک، اتحادیه بین المجالس آسیایی در قاره آسیا شکل گرفته و هم اکنون فعال هستند.

عراقچی افزود: وجود این سازمان ها اگر چه زمینه خوبی ایجاد کرده اما تقویت انها و شکل گیری روند نیرومند تری برای همکاری و ادغام در آسیا همچنان یک ضرورت است.

وی اظهار کرد: از این رو، آی ک پ دارای اهمیت مضاعفی است و وجود آن برای کمک به نزدیک کردن ملت ها و مناطق مختلف این قاره وسیع مغتنم شمرده شده و از امکانات آن به نحو احسن استفاده شود.

رئیس ستاد پیگیری برجام گفت: مواجهه با طیفی از مشکلات حاد مانند تروریسم و افراط گرایی، بحران های زیست محیطی همچون گرد و غبار همچون خشکسالی، تشدید مهاجرت و ضعف برخی دولت ها در پاسخگویی و در برخی موارد رقابت های تسلیحاتی و تنش بین همسایگان به معنی تحمیل هزینه های بیشتر به ملت های منطقه و موجب تشدید بیش از پیش این مشکلات خواهد شد.

 

عراقچی تصریح کرد: به علاوه طی چند سال اخیر برخی از کشورها و مناطق در آسیا با مشکل حاد افراط گرایی، خشونت طلب مواجه بودند.

وی گفت: اگر چه داعش و دیگر گروه های تروریستی طی یکی دو سال اخیر شکست های مرگباری را متحمل شده و پروژه خلافت آنها متوقف گردیده و دستگاه اداری و نظامی آنها در حال متلاشی شدن است اما سازمان ترور و دستگاه فکری و نظری آنها همچنان در بسیاری از مناطق از جمله مناطقی از آسیا فعال است و داری برد منطقه ای و جهانی شده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: لذا باید همچنان تهدیدی به شمار آید ادامه مقابله با این جریان و جلوگیری از نفوذ و گسترش افراط در مناطق جدید، سرکوب کامل خواستگاه فکری و قطع منابع مالی افراط همچنان باید یک اولویت باشد.

وی افزود: افراطیون تلاش دارند تا اعتقادات مذهبی، اختلافات قومی و ایده  های سیاسی برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات جنایت کارانه شان سو استفاده کنند و نیرو جذب کنند.

عراقچی تصریح کرد: آنها می کوشند واقعیات را تحریف کنند، از مذاهب سو استفاده کنند و موجب اختلاف در بین ملت ها و فرهنگ ها شوند لذا نقش نهادهای مردمی مانند احزاب در مبارزه با این جریان کمک به آسیب پذیر برای رد ایدئولوژی های افراطی و ایجاد فرصت برای گفتگو بین ادیان و فرهنگ ها حایز اهمیت بسیار زیاد است.

وی بیان کرد: احزاب آسیایی از طریق گفت و گو و اقناع می توانند نقش مهمی در کمک به تخفیف این مشکلات و پیشبرد اهداف مشترک سیاست خارجی کشورهای آسیایی و تامین امنیت همه مناطق نقش مکمل و موثری داشته باشند. ایران به عنوان کشوری با سابقه تمدنی و فرهنگی چند هزار ساله و با برخورداری سرمایه های ارزشمند دینی و فرهنگی، از قرن ها پیش همواره یکی از محورهای اصلی تمدن ساز در آسیا بوده است.

رئیس ستاد پیگیری برجام اظهار کرد: در دوره حاضر نیز آماده ایم تا با بهره گیری از کلیه امکانات خود و همکاری با دیگر دولت ها و ملت های این قاره بزرگ در جهت صلح و توسعه و ارتقای مناسبات دوستانه در سطح آسیا کوشا باشیم.