۰ نفر

رییس اتاق ایران:

شفافیت لازمه خروج از وضعیت بد اقتصادى است/ ایجاد نهادى مقتدر براى تصمیم‌گیرى نهایى

۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۴۴
کد خبر: 244697
شفافیت لازمه خروج از وضعیت بد اقتصادى است/ ایجاد نهادى مقتدر براى تصمیم‌گیرى نهایى

رییس اتاق ایران در نشست هیات نمایندگان دولت گفت: وضعیت اقتصادى موجود، نشان‌دهنده این است که حال کشور خوب نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین، غلامحسین شافعى امروز (یکشنبه) در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: تصمیم‌گیرى مبتنى بر نگاه کوتاه‌مدت از علل اصلى مشکلات کشور است.

وی با بیان اینکه شفافیت لازمه خروج کشور از تنگناهاى موجود است گفت: پیشنهاد مى‌کنم نهادى مقتدر براى تصمیم‌گیرى نهایى در زمینه اقتصاد کشور تشکیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با اشاره به ضرورت ایجاد شفاقیت خواستار ایجاد نهاد فرا قوه‌ای، اَبَر وزارتخانه‌ای و شورایی نظیر شورای امنیت ملی، برای توسعه و پیشرفت کشور شد و گفت: باید به فکر ایجاد یک نهادی مقتدر برای تصمیم گیری نهایی در اقتصاد کشور در یک بازه زمانی پنج تا 10 ساله بود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، غلامحسین شافعی خاطرنشان کرد: این نهاد فرا قوه ای باید متشکل از کارشناسان با تجربه دولت، نمایندگان بیت رهبری، نمایندگان مجلس و قوه قضاییه، نمایندگان جامعه دانشگاهی و همچنین نمایندگان تولیدی صادراتی و خدماتی بخش خصوصی باشد.

وی با اشاره به ناکارآمدی های اقتصادی که حوزه اجتماعی و محیط زیست را نیز درگیر کرده است اشاره کرد: این روزها نگاهی به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی موید این نکته است که حال و روز کشور خیلی خوب نیست و ناکارآمدی های اقتصادی حوزه بحران را به دو حوزه محیط زیست و اجتماعی کشانده است.

شافعی ادامه داد: اما این نشانه نا امیدی و نبود راه حل نیست بلکه به یمن وجود کارشناسانی فداکار و فعالان اقتصادی با اراده در کشور درصورت نبود اراده پیشرفت وراهبرد و دیدگاه های با افق  بلند مدت در امور دولت ها، می توان قادر بود با فراهم نمودن ابزار ها به نقاط بهینه تری برسیم.

رییس اتاق ایران با تاکید بر اینکه باید در کشور فداکارانه تصمیم گرفت و به نسل آینده نگاهی داشت ادامه داد: مهمترین مشکل اقتصاد کشور، دیدگاه های جزیره ای و مقطعی است که بحران اقتصادی فعلی را به همراه داشته است؛ در جهان امروز که باید در لحظه تصمیم گرفت، این ساختار و روش غلط نمی تواند تصمیم‌گیری‌های صحیح را برای برون رفت از مشکلات ایجاد کند.

او با اشاره به تصمیم های ناکارآمد مبتنی بر نگاه کوتاه مدت یادآور شد: امروز مشکلات اقتصادی کشور می رود تا دو بال اقتدار سیاسی و اقتدار امنیتی را دستخوش بحران و خطر کند این در حالیست که به فرموده مقام معظم رهبری با حرکت عادی نمی‌شود پیشرفت کرد و با حرکت عادی و احیانا خواب آلود و بی سبب نمی توان کارهای بزرگ انجام داد.

شافعی افزود: افزایش حجمی از مشکلات اقتصادی در گذر زمان ، مسبب ایجاد نارضایتی‌های کنونی شده است و نمی‌توان همچنان بر اقدامات و تصمیمات گذشته پافشاری کرد بلکه برای حل بحران های ریشه ای، باید واقعیت های موجود جامعه را پذیرفت و از آنها شفاف سخن گفت در غیر این صورت همچنان در دام مشکلات باقی می مانیم و شرایط پیچیده تر خواهد شد.