۰ نفر

ورود هر‌گونه خودرو با اسقاط ۳خودرو مجوز دارد

لایحه ایجاد ٨منطقه آزاد و ١٢منطقه ویژه اقتصادی در مجلس/ نامه‌نگاری برای لغو الزام اسقاط سه خودرو برای واردات در مناطق آزاد

۱۰ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۳۸
کد خبر: 241284
لایحه ایجاد ٨منطقه آزاد و ١٢منطقه ویژه اقتصادی در مجلس/ نامه‌نگاری برای لغو الزام اسقاط سه خودرو برای واردات در مناطق آزاد

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: لایحه ایجاد ٨ منطقه آزاد و ١٢ منطقه ویژه اقتصادی در مجلس مطرح است و امیدواریم رای بیاورد تا برنامه‌ریزی حساب شده‌ای برای ایجاد آن‌ها انجام شود.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌ شاد؛ مرتضی بانک امروز در یک نشست خبری درباره مقررات واردات خودرو در مناطق آزاد، اظهار کرد: بر اساس مقررات فعلی شرکت‌های موجود در مناطق آزاد  هر دو سال یک بار بر اساس نیاز شان می‌توانند ۲ خودرو وارد کنند.

او افزود: براساس مصوبه جدید ورود هر گونه خودرو به کشور با اسقاط سه خودرو مجاز است، اما با توجه به اینکه مناطق آزاد متفاوت از سرزمین آزاد هستند در حال مذاکره و نامه نگاری با معاون اول رییس جمهور هستیم تا این مصوبه در مناطق آزاد لغو شود.

لایحه ایجاد ٨ منطقه آزاد و ١٢منطقه ویژه اقتصادی در مجلس

مشاور رییس جمهور گفت: لایحه ایجاد ٨ منطقه آزاد و ١٢ منطقه ویژه اقتصادی در مجلس مطرح است و امیدواریم رای نمایندگان را بگیرد تا برنامه‌ریزی حساب شده ای برای ایجاد آنها انجام شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد با اشاره به اینکه گسترش  مناطق آزاد و ویژه باید اصولی و متوازن باشد تا از اهداف اصلی این مناطق دور نشویم، تصریح‌کرد: در واقع مناطق آزاد نباید آنچنان گسترده شوند که به یک نهاد متفاوت و دولت‌ سالار تبدیل شوند به علاوه نباید  آنقدر محدود شوند که نتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم. 

کارنامه تجاری مناطق آزاد

او افزود: طی چهارسال گذشته میزان صادرات مناطق ویژه اقتصادی ۷۷ میلیارد دلار و میزان واردات حدود ۱۹ میلیارد دلار بوده است. و در سال جاری موظفیم که از مناطق آزاد یک میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که این امر محقق خواهد شد.
به گفته بانک در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی  ۱۲۰۰ و ۷۷۰ واحد صنعتی وجود دارد که حدودا ۲۰۰۰ واحد را شامل می‌شود.

ایجاد بورس بین الملل در مناطق آزاد
بانک در ادامه با اشاره به اینکه در قانون پیش بینی شده که بانک مرکزی، آیین نامه مشخصی را برای فعالیت بانک‌ها در مناطق آزاد تهیه کند، تصریح کرد: در زمینه ایجاد ارتباط سیستم بانکی با خارج از کشور به اهداف مورد نظر نرسیدیم و می توان گفت تهیه نشدن این آیین نامه از دلایل این امر بوده است، البته طی مذاکراتی که با رییس کل بانک مرکزی انجام شده اخیرا آیین نامه‌ای پیش‌بینی شده تا مورد بررسی دستگاه‌های ذی ربط قرار بگیرد و سپس تصویب شود.
او با بیان اینکه ایجاد بورس بین‌الملل در مناطق آزاد نیز در دست بررسی است، خاطرنشان کرد:در چارچوب این آیین‌نامه فعالیت‌های پولی و بین‌المللی اشکال مختلفی به خود می‌گیرد که یکی از راهکارهای موثر در ارتباطات بین‌المللی ایجاد بورس بین‌الملل است که تاثیر جدی در توسعه مناسبات خواهد داشت.
 دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت:مراحل ایجاد بورس بین المللی در دست انجام است و در این راستا باید مجوزهای لازم از سازمان بورش اخذ شود.

 مشاور رییس جمهور با اشاره به اینکه هیچ شرکتی نمی تواند در منطقه آزاد ثبت شود اما در خارج از این منطقه فعالیت کند، افزود:خبری که درباره ثبت ۲۰۰ شرکت در یک طبقه ساختمانی در منطقه آزاد کیش منتشر شده صحت ندارد.
احتمال همکاری کیش با قطر در برگزاری جام جهانی 2022

بانک افزود: برای ایجاد کمیته ای به منظور همکاری و تدوین برنامه برای استفاده از ظرفیت منطقه آزاد کیش برای جام جهانی ٢٠٢٢ قطر به معاون اول رییس جمهور نامه نوشتم.