۰ نفر

جمشید پژویان در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

۶درصد تولید ناخالص داخلی مالیات می‌گیریم/ حذف یارانه‌ها بزرگترین اصلاح اقتصادی است

۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۹:۲۸
کد خبر: 236603
۶درصد تولید ناخالص داخلی مالیات می‌گیریم/ حذف یارانه‌ها بزرگترین اصلاح اقتصادی است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که میزان درآمدهای مالیاتی در کشور فقط ۶ درصد تولید ناخالص داخلی است، اظهار کرد: حذف یارانه یا افزایش نسبی قیمت‌ها بزرگترین اصلاح اقتصادی است.

جمشید پژویان درگفت وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به این‌که نظام مالیاتی ما دچار مشکل است و با متوسط درآمدهای مالیاتی در دنیا فاصله بسیاری داریم، اظهار کرد: در حالی که بیشتر کشورهای دنیا حدود 30 درصد جی دی پی خود را مالیات می‌گیرند، این میزان در ایران 6 درصد است.

او درباره ادامه پرداخت یارانه‌ها گفت: قرار نبود مادام العمر به صورت نقدی به همه یارانه تعلق بگیرد و در هیچ جای دنیا چنین کاری سابقه ندارد، در آغاز اجرای طرح قرار بود اصلاح قیمت‌های نسبی صورت بگیرد اما دولت یارانه را به کالاهایی می‌داد که قشر کم درآمد نیازی به آن کالا ها نداشتند.

پژویان از حذف یارانه یا افزایش نسبی قیمت ها به عنوان بزرگترین اصلاح اقتصادی یاد کرد و گفت:  با تورمی که قیمت‌ها را افزایش داده بود حذف یارانه‌ها یا افزایش نسبی قیمت ها بزرگترین اصلاح اقتصادی بود که باید انجام می‌شد.

وی با اشاره به این‌که پرداخت یارانه  برای گروه‌هایی که تحت فشار مالی هستند در نظر گرفته شده بود، تصریح کرد: قرار بود سیستمی ایجاد شود تا گرو‌ه‌های کم درآمد تحت پوشش قرار گیرند و سیستم تامین اجتماعی بتواند به‌طور کامل گروه های کم درآمد را پوشش دهد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد:در صورتی که برنامه به طور کامل اجرا می شد، قیمت‌ها با قیمت‌های واقعی تطبیق داده می‌شد و و در نتیجه طرح هدفمند بود اما این سیاست به خوبی اجرا نشد و نه تنها قیمت‌ها اصلاح نشدند بلکه همچنان شاهد هستیم که قیمت حامل‌های انرژی در سطح پایینی قرار دارد و همچنان بار بر دوش اقشار کم درآمد است.