۰ نفر

با هدف شکوفایی و رونق اقتصادی؛

۴۵۰هکتار پس‌کرانه برای فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در چابهار ایجاد شد/ جایگاه ویژه‌ بندرچابهار به عنوان بندرملل در برقراری صلح و ثبات در منطقه

۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۳
کد خبر: 235314
۴۵۰هکتار پس‌کرانه برای فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در چابهار ایجاد شد/ جایگاه ویژه‌ بندرچابهار به عنوان بندرملل در برقراری صلح و ثبات در منطقه

وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست ما در بندرچابهار ایجاد 450 هکتار پسکرانه برای ارائه خدمات لجستیکی و فعالیت های اقتصادی، صنعتی و تولیدی در کنار این بندر استراتژیک است.

عباس آخوندی افزود: بندر چابهار در محور شرق در چشم انداز بلند مدت ایران، باید در رشد و توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی را ایفا کند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی با بیان این که بندرچابهار به عنوان بندرملل در برقراری صلح و ثبات در منطقه جایگاه ویژه ای خواهد داشت، گفت: تمام ملت ها و کشورهای منطقه می توانند از بندر چابهار استفاده کنند.

بندرچابهار به عنوان یکی از بنادر مهم ایران در جنوب کشور و در بخش شمالی دریای عمان از موقعیت استراتژیک برخوردار است و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی از طریق اقیانوس هند از مهم ترین ظرفیت های ترانزیتی این بندر اقیانوسی ایران در منطقه است.

این بندر به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه در آینده ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور جایگاه ویژه ای در ترانزیت کالا در کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق - غرب خواهد داشت.

بندر چابهار به عنوان دروازه ترانزیتی کشور با 541 کیلومتر مرز دریایی در کریدور شرق - غرب نیز می تواند در زمینه ترانزیت و ترانشیب کالا به بنادرجنوبی کشورهای خلیج فارس ایفای نقش کند و با افتتاح طرح توسعه فاز اول بندر چابهار این بندر به عنوان یکی از کانون های داد و ستد و تجارت بین المللی در کشور مطرح خواهد شد.

در سال 1352 طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تاسیس با پیمانکاران مربوطه منعقد شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید.

عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری که یکی از دو بندر مهم چابهار نیز از سال 62 بطور جدی آغاز و با تکمیل 4 پست اسکله فلزی در سال 62 در عمل به بهره برداری رسید و بندر شهید بهشتی چابهار نیز به عنوان دومین بندر مهم این منطقه در سال 61 با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس ( جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران ) و با تاکید دولت بر لزوم داشتن بندری خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس مورد توجه جدی دولت قرار گرفت.

با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری هم اکنون 2 پست اسکله کانتینری بندرشهید بهشتی چابهار با یک هزار و 720 متر طول و 32 هکتار پسکرانه برای تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری و با 3 پست اسکله چند منظوره برای تخلیه و بارگیری غلات و فله به طول 684 متر آماده شده و 33 هکتار زمین پسکرانه آن در مجموع 5 پست اسلکه بزرگ برای پهلوگیری کشتی های بزرگ اقیانوس پیما در بندر چابهار آماده سازی شده است.

حوضچه بندر چابهار 300 هکتار وسعت دارد و کشتی بزرگ اقیانوس پیما و کانتینری با عمق 16 متر آبخور به آسانی می تواند با پهلوگیری در این بندر کالاهای خود را تخلیه و یا بارگیری کنند و از سال 92 تاکنون پیشرفت فیزیکی طرح توسعه بندر چابهار 65 درصد بوده است.

بندر چابهار با قرار گرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقی ترین نقطه سواحل کشور موسوم به سواحل مکران از نظر جایگاه حمل و نقل چند وجهی بین المللی در مسیر 2 کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب دروازه طلایی ترانزیت به کشورهای GIS ( کشورهای آسیای میانه ) و افغانستان بحساب می آید.

بندر چابهار با بندر کاندلا هند 575 مایل دریایی فاصله دارد و با 6220 مایل دریایی با بندر هامبورگ آلمان، 5970 مایل با بندر روتردام هلند و 5470 مایل با بندر بیلبائو اسپانیا و 4135 مایل دریایی با بندر جنوا ایتالیا می تواند نقش مهمی را در جابجایی کالا بین کشورهای جنوب شرقی اسیا به اروپا ایفا کند.

با توجه به فاصله 315 مایلی بندرچابهار با بندر شهیدرجایی، 560 مایلی بادوحه قطر575 مایل با منامه ، 360 مایل دریایی با دبی ، 235 مایل با فجیره ، 150 مایل با مسقط ، کراچی با 358 مایل و بمبئی با 785 مایل دریایی می تواند نقش مهمی را در ترانشیب کالا به این بنادر داشته باشد.

چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر سیاست و استراتژیکی ملی در مواقع جنگ و بحرانهای منطقه مجزا و نقطه کلیدی برای توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی کشور و ضمانتی برای گردش کار صنایع و فعالیت های اقتصادی آن محسوب می شود که باید از این ظرفیت های مهم به خوبی در جهت کسب درآمدهای ارزی استفاده کرد.

بندر شهید بهشتی چابهار در مجاورت اقیانوس هند دروازه توسعه محور شرق از بنادر نسل سومی است که با استفاه از حمل ونقل چند وجهی به سهولت می تواند برای ترانزیت کالا به سایر کشورهای جهان و ترانشیب کالا به سایر بنادر مهم کشورهای حاشیه خیلج فارس بهره مند شود.

ایجاد مهم ترین زیرساخت های بندری و دریایی به منظور محرومیت زدایی، شکوفایی و رونق اقتصادی و تحول در حوزه های اقتصادی و اجتماعی منطقه از مهم ترین مزیت های طرح توسعه بندر چابهار در جنوب شرقی ایران است.

در افق 1404 دولت در نظر دارد این بندر اقیانوسی کشور به ظرفیت 6 میلیون کانتینر، 9 میلیون تن کالای چند منظوره ، 12 میلیون تن کالای نفتی و مایعات و 1.3 میلیون تن کالای فله دست پیدا کند.

احداث 16 پست اسکله عمومی و چند منظوره ، اجرای 10 پست اسکله کانتینری برای پهلوگیری بزرگترین کشتی های اقیانوس پیمای جهان، احداث3 پست اسکله نفتی و فله مایع و 3 پست اسکله فله خشک از مهم ترین طرح های توسعه این بندر تا سال 1404 است.

رئیس جمهوری در ادامه نخستین سفر استانی دولت دوازدهم به سیستان و بلوچستان صبح یکشنبه فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار را افتتاح کرد.

حسن روحانی در سفر یک روزه به چابهار در نشست شورای اداری سیستان و بلوچستان که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیران و مدیران کل استانی و فرمانداران در منطقه آزاد چابهار برگزار می شود، نیز شرکت می کند.