۰ نفر

یوراسیا:

ایران و چین با افزایش همکاری‌های خود از فشارهای ترامپ می‌کاهند

۱۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۰۲
کد خبر: 235195
ایران و چین با افزایش همکاری‌های خود از فشارهای ترامپ می‌کاهند

اندیشکده اروپایی نوشت: روابط ایران و چین و جایگاه این کشور در شورای امنیت از فشارهای دولت آمریکا علیه ایران می‌کاهد.

اندیشکده «یوراسیا» در تحلیلی درباره تبعات برجام برای ایران و گسترش روابط با کشورهای آسیای میانه و شرق آسیا نوشت: به نظر می‌رسد سران ایران به روابط گسترده با اقتصادهای بزرگ شرق آسیا برای کمک به کشورشان بعد از سالها تحریم‌های بین المللی حساب باز می‌کنند تا بدین طریق اقتصاد خود را از وابستگی به محصولات نفتی رهایی داده و ایران تبدیل به یک مرکز تجارت منطقه‌ای شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، بر این اساس، گسترش روابط با آسیا از لحاظ سیاسی برای ایران آسان است زیرا کشورهای آسیای میانه حتی در دوران تحریم‌های چندجانبه بین سال‌های 2010 تا 2016 با ایران تعامل اقتصادی داشتند.

 افزایش روابط اقتصادی ایران با کشورهای شرق آسیا به ویژه چین به ایران متحدان بیشتری را برای مواجهه با فشارهای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و کنگره این کشور جهت مذاکرات مجدد درباره برجام یا تحمیل تحریم‌های جدید می دهد.

یوراسیا نوشت: در این مسیر به طور ویژه چین، ایران را به عنوان رکن اصلی اقتصادی خود در نظر می‌گیرد و با دارا بودن کرسی در شوری امنیت سازمان ملل متحد از تلاش‌های آمریکا علیه ایران می‌کاهد.

این اندیشکده در خاتمه تحلیل خود نوشت: البته کمبود نسبی مشارکت سیاسی یا نظامی شرق آسیا در منطقه بر باقی ماندن قابل توجه اهرم فشار آمریکا و اروپا بر ایران دلالت دارد.