۰ نفر

رشد اقتصادی در سایه رقابت

باید دنبال مزیت‌های رقابتی بود/ دخالت دولت در قیمت‌گذاری مانع توسعه بخش حمل و نقل است

۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۱۳
کد خبر: 229626
باید دنبال مزیت‌های رقابتی بود/ دخالت دولت در قیمت‌گذاری مانع توسعه بخش حمل و نقل است

وزیر راه و شهرسازی تاکید بر مزیت رقابتی در کنار مزیت های نسبی را از سیاست های اصلی خود برشمرد و در عین حال دخالت دولت در قیمت گذاری را مانع توسعه بخش حمل و نقل و ترانزیت دانست.

عباس آخوندی روز یکشنبه در همایش بین المللی حمل و نقل لجستیک ایران در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما افزود: بازاری که دولت در آن دخالت و اقدام به قیمت‌گذاری کند، امکان رشد جدی نخواهد داشت؛ بنابراین باید همه به این اجماع برسند که دخالت دولت در نظام قیمت‌گذاری نه تنها به نفع نیست بلکه ضرر آن بیشتر به جامعه خواهد رسید. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی خواستار آن شد تا بخش خصوصی به جای پرداختن به درخواست تسهیلات و کمک از دولت بر حمایت از ایجاد شرایط رقابتی تاکید کند و گفت: اگر دنبال رسیدن به حمل و نقل پایدار هستیم، نیازمند ایجاد رقابت کامل در همه بخش ها هستیم.

وزیرراه و شهرسازی رقابت کنونی را رقابتی کامل ندانست و ادامه داد: رقابت ناقص ما را به اهدافمان نخواهد رساند زیرا در سایه رقابت است که امکان رشد بوجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه همواره موقعیت های ژئوپلوتیکی و مزیت های نسبی ایران در بخش حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان ساخت: مزیت نسبی به هیچ عنوان کفایت نمی کند بنابراین باید دنبال مزیت های رقابتی بود.

آخوندی گفت: باید دنبال این باشیم که چگونه و از چه طریقی می توانیم با کریدورهای جهانی رقابت کرده و به موفقیت رسید.

وزیرراه و شهرسازی افزایش قدرت مزیت های رقابتی در کنار توجه به مزیت های نسبی را از سیاست های وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید برشمرد.

وی مزیت نسبی را گمراه کننده دانست که سبب می شود از تلاش بیشتر دست کشیده و به داشته ها بسنده کرد و گفت: باید بیشتر بر مزیت های رقابتی تاکید کرد.

عضو هیات دولت بر ایجاد زیرساخت های نرم افزاری در کنار توسعه زیرساخت های فیزیکی تاکید کرد و گفت: ایجاد زیرساخت هایی همانند اصلاح قوانین و مقررات، پایبندی به اجرای قوانین، حاکمیت قانون و رفع انحصار گرایی باید مسائل اصلی باشند.

آخوندی ایجاد زیرساخت های فیزیکی به تنهایی را کفایت کننده ندانست و خاطرنشان کرد:مهم این است که ببینیم چه میزان قوانین مزاحم کاهش یافته و علاوه بر آن هوشمند سازی چه میزان انجام شده است.

وی بر ایجاد شرایط بازار رقابتی برای حضور استارت تاپ ها در بخش حمل و نقل کشور تاکید کرد.

وزیرراه و شهرسازی به راه اندازی معاونت حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی با هدف بازنگری در قوانین، بررسی فرآیندها، تامین زنجیره تامین و شناسایی ضعف ها در این زنجیره و تمرکز بر حضور بخش خصوصی اشاره کرد و از انجام شدن برخی اقدام ها در این باره خبرداد.

آخوندی تلاش برای هوشمند سازی بخش حمل و نقل را مصداق یکی از اقدام ها برشمرد و گفت: در روزگار جدید حمل و نقل غیرهوشمند امکان رقابت با هیچ بخشی را نخواهد داشت بنابراین هوشمند سازی اصلی اساسی است که دنبال می شود.

وی میزان سرمایه گذاری برای هوشمند سازی را قابل تامل دانست و گفت:تاکنون بیش از یک هزار میلیارد تومان برای هوشمند سازی سرمایه گذاری شده است.

آخوندی بر هوشمند سازی بنادر، حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای تاکید کرد و گفت: امروز باید امکان رصد لحظه به لحظه بار و مسافر برای همه فراهم باشد گرچه گام های خوبی برداشته شده است اما نیاز به تلاش بیشتر است.

عضو هیات دولت دسترسی آزاد به اطلاعات را یکی دیگر از اقدام های صورت گرفته دانست افزود: شهروندان و فعالان نیاز دارند هر لحظه به اطلاعاتی که محرمانه نباشند دسترسی داشته باشند تا بتوانند درست تصمیم گیری کنند بر همین اساس حدود یک ماه و نیم پیش بخش نامه ای به همه مدیران داده شد تا همه اطلاعات مورد نیاز مردم وفعالان را دراختیار آنان قرار دهند.

آخوندی با بیان اینکه کسب و کارهای نوپا برای موفقیت نیازمند دسترسی به اطلاعات هستند که بر این اساس دسترسی آزاد به اطلاعات به جد در دستورکار قرار دارد.

وی بر حمایت از کسب و کارهای نوپا تاکید کرد و گفت: گرچه ممکن است بخش سنتی از این موضوع استقبال نکند اما حمایت از کسب و کارهای نوین اصلی جدی است.

وزیرراه و شهرسازی آینده حمل و نقل و لجستیک را وابسته به توسعه کسب و کارهای نوین دانست و گفت: اگر می خواهیم حمل و نقل رشد یابد باید دسترسی آزاد به اطلاعات برای همه فعالان و کسب و کارهای نوین جدی گرفته شود.

وی بر حمایت از اقتصاد مقیاس تاکید کرد و ادامه داد: جابجایی کالاها از قاره ای به قاره دیگر و از طریق ایران نیاز به بنگاه هایی دارد که در مقیاس جهانی باشند.

آخوندی چنین شرکت هایی را در بخش دولتی غیر ممکن دانست و گفت: بخش خصوصی باید اقدام کند .

وزیرراه و شهرسازی برشکل گیری سرمایه گذاری استراتژیک تاکید کرد و ادامه داد: باید برای بهبود شاخص L.PA تلاش کرد تا سرمایه گذاری تسهیل شود.

وی به فراهم شدن امکان گسترده در سواحل مکران اشاره کرد و گفت: نخستین محموله از هند به بندرچابهار رسید و به زودی دومین هم خواهد رسید و امید است به زودی شاهد رونق این بندر باشیم.

آخوندی بر ایجاد زنجیره تامین در بندرچابهار تاکید کرد و از ایجاد امکان لجستیکی در بندر امام به میزان یازده هزار هکتار خبرداد.

عضو هیات دولت از تامین شدن دو هزار 400 هکتار اراضی پسکرانه در بندرعباس خبرداد و گفت: 2400 هکتار دیگر هم درحال آماده سازی است.