۰ نفر

وجود ۱۱هزار قانون دست‌و پا گیر در زمینه کسب‌و‌کار

بالا بودن هزینه‌های کسب‌و‌کار در ایران/ به تورم مقررات دچاریم

۱۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۴۲
کد خبر: 229243
بالا بودن هزینه‌های کسب‌و‌کار در ایران/ به تورم مقررات دچاریم

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: به تورم مقررات دچاریم و همین امر سبب شده که هم هزینه و هم زمان شروع کسب و کار در ایران بالا باشد.

حسین سلاح‌ورزی، اظهار کرد: نرخ ارز به زعم بسیاری از کارشناسان واقعی نیست و از سوی دیگر پایین نگه داشتن نرخ ارز به صورت دستوری و مصنوعی در بلندمدت تبعات مناسبی ندارد بنابراین فکر می کنم که باید افزایش نرخ ارز تا اندازه متعادل آن را باید بپذیریم. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی اظهار کرد: به ویژه اکنون دولت به دنبال یکسان سازی نرخ ارز است و برای یکسان سازی نرخ ارز باید به ارز تعادلی برسیم. البته من فکر نمی کنم دولت برنامه داشته باشد که تا انتهای سال ارز را در حدود 4500 نگه دارد ولی به هر حال تا پایان سال قدری افزایش خواهد یافت. به نظر دولت باید تبعات افزایش نرخ ارز را بپذیرد و به سمت یکسان سازی نرخ ارز برود و براساس مدیریت شناور ارزی بتواند بازار ارز را مدیریت کند.

او همچنین درباره ایجاد بورس ارز گفت: با تشکیل بورس ارز مقداری فاصله داریم. باید اول بتوانیم تبعات ناشی از تحریم و اثراتش در اقتصاد را به حداقل برسانیم و ذخیره های ارزی کافی داشته باشیم. اگر بانک مرکزی بتواند شرایط لازم را فراهم کند می توانیم برای ایجاد بورس ارز اقدام کنیم.

سلاح‌ورزی در خصوص شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی و انتقاداتی مبنی بر متناقض بودن برخی درخواست های بخش خصوصی از دولت در جریان نشست های شورای گفت وگو، گفت: من فکر می کنم در زمینه طرح مطالب تعارض و تناقضی وجود ندارد و دبیرخانه براساس دستورالعمل های مشخص خواسته های بخش خصوصی مطرح می شود و بعد درباره آن کار کارشناسی انجام شده و نهایتا مجموعه ای از پیشنهادات مطرح می شود که در صحن شورا ارائه می شود.

او همچنین در بخشی از سخنانش اظهار کرد: یکی از چالش های شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی این است که با مشورت و پیگیری زمینه حضور حداکثری اعضای شورای گفت وگو فراهم شود و این موضوع بر افزایش کیفیت تصمیمات شورا موثر خواهد بود. در مجموع به نظرم هر چه پیش می رویم روند اثربخشی شورای گفت وگو بیشتر می شود.

سلاح‌ورزی همچنین درباره کاهش چهار پله ای رتبه ایران در فضای کسب و کار مطرح شده در بانک جهانی، اظهار کرد: من مانع بزرگ کسب و کار در ایران را تورم بیش از حد مقررات می بینیم. اکنون حدود 11 هزار قانون داریم و این تورم بیش از حد مقررات باعث شده که در یک سیستم بروکراسی پیچیده و در هم تنیده گرفتار شویم و این موضوع هم زمان شروع کسب و کار را افزایش داده و هم هزینه های آن را بالا برده است.