۰ نفر

در دیدار هیات تجاری ایران و اسپانیا مطرح شد؛

بانک‌ها و شرکت‌های اسپانیایی از خودتحریمی در برابر ایران بپرهیزند/ همکاری ایران و اسپانیا در پتروشیمی

۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۲
کد خبر: 221577
بانک‌ها و شرکت‌های اسپانیایی از خودتحریمی در برابر ایران بپرهیزند/ همکاری ایران و اسپانیا در پتروشیمی

غلامحسین شافعی که در صدر هیاتی تجاری به اسپانیا سفر کرده، روز گذشته با رئیس انجمن تولیدکنندگان کالاهای سرمایه‌ای (سرکوبه) دیدار کرد. شافعی حوزه نفت، پتروشیمی، انرژی تجدیدپذیر، کشاورزی، صنایع خودرو، قطعه‌سازی و ماشین‌آلات صنعتی و بانکی را زمینه‌های مناسب همکاری دو کشور دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین، غلامحسین شافعی که در صدر هیاتی تجاری به اسپانیا سفر کرده، روز گذشته با رئیس انجمن تولیدکنندگان کالاهای رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در صدر هیاتی تجاری به اسپانیا سفر کرده روز گذشته با رئیس انجمن تولیدکنندگان کالاهای سرمایه‌ای (سرکوبه) دیدار کرد.

در این دیدار که با حضور محمدحسن فدایی‌فرد سفیر ایران در اسپانیا، کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران، محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل و محمدرضا عرب مدیر روابط عمومی اتاق ایران و محمد طاهری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا برگزار شد دو طرف ضمن نگاه به سطح فعلی روابط تجاری میان دو کشور، زمینه‌های همکاری سرکوبه با فعالان اقتصادی ایرانی را بررسی کردند.

«فرانیسکو پاردو پیکراس»، رئیس سرکوبه ضمن خوش‌آمدگویی به هیات ایرانی گفت: سرکوبه همکاری با شرکت‌های ایرانی را نقطه مثبتی در کارنامه خود می‌داند. وی افزود: سرکوبه نماینده اصلی در حوزه صادرات اسپانیا است. در دولت اسپانیا هیچ شرکتی به‌اندازه این شرکت معتبر و مورد وثوق نیست. ما بیش از 50 سال است که با ایران همکاری می‌کنیم؛ یعنی از دهه 60 میلادی شرکت سرکوبه با ایران روابط تجاری-اقتصادی دارد.

 فرانیسکو پاردو پیکراس گفت: شرکت‌های ایرانی بسیار جدی هستند و به تعهدات خود اهمیت می‌دهند. ما سازمانی هستیم که اعلام کرده‌ایم مستحکم‌ترین ارتباط را با شرکت‌های ایرانی داریم. امیدواریم این روش ادامه پیدا کند و از آقای سفیر هم در برقراری این تعاملات تشکر می‌کنیم.

او ادامه داد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند به ما اعتماد کنند و ما را شریک مطمئنی برای خود بدانند؛ ما هم آن‌ها را شریک خوبی برای خود می‌دانیم. شرکت‌های تابع سرکوبه می‌خواهد با ایران ارتباط خوبی داشته باشند و به‌عنوان شریک راهبردی برای اقتصاد شما نقش‌آفرینی کنند.

پیکراس گفت: قرار نیست فقط در حوزه کالاهای سرمایه‌ای همکاری کنیم، بلکه می‌توانیم در زمینهٔ تحقیق و تحلیل هم با یکدیگر همکاری داشته باشیم. البته ما در حوزه پتروشیمی با ایران همکاری می‌کنیم ولی خواهان گسترش روابط در حوزه‌های مختلف هستیم.

اسپانیا از موقعیت استثنایی پس از برجام استفاده کند

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، از صحبت‌های فرانیسکو پاردو پیکراس قدردانی کرد و گفت: ما در منطقه اروپا روابط خوبی با اسپانیا داریم و با هیچ کشوری به‌اندازه اسپانیا ارتباط تاریخی و مستحکم نداشته‌ایم؛ از طرفی قرابت اجتماعی و فرهنگی هم بین دو کشور وجود دارد که امیدواریم از این ظرفیت‌ها در اقتصاد هم بهره بگیریم.

رئیس اتاق ایران گفت: ارتباط اقتصادی ایران و اسپانیا درگذشته 5 میلیارد یورو بود ولی با تحریم‌ها این حجم کاهش‌یافته است. البته سازمان و شرکت‌های شما در دوره تحریم رابطه خوبی با شرکت‌های ایرانی داشتند و این رابطه را حفظ کردند.

شافعی ادامه داد: الآن هم فضای مناسبی برای گسترش این روابط وجود دارد. برای ارتباط با شرکت‌های ایرانی موقعیت کنونی پس از برجام استثنایی است و امیدوارم شما استفاده از این فرصت‌ها را به‌سرعت پیگیری کنید.

به گفته شافعی، ظرفیت همکاری بین دو کشور بسیار بالاست. در برنامه‌های توسعه اقتصادی دولت ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی برای گسترش مناسبات اقتصادی با کشورهای اروپایی وجود دارد که در این میان اسپانیا می‌تواند در رأس باشد.

شافعی ملاقات حسن روحانی رئیس‌جمهوری با «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا، سفر سه وزیر اسپانیایی به ایران و حضور هیات تجاری اسپانیا در تهران را نشانه‌ای از همکاری رو به گسترش دو طرف عنوان کردند.

محورهای همکاری کدام است؟

شافعی با اشاره به تصمیم و برنامه‌ریزی ایران برای توسعه میادین نفت و گاز، عنوان کرد که این حوزه می‌تواند یکی از محورهایی باشد که ایران می‌تواند با اسپانیا همکاری کند.

او محور دوم همکاری را حوزه کشاورزی عنوان کرد. رئیس اتاق ایران گفت: در ایران با محدودیت منابع آب مواجه هستیم و با توجه به کشاورزی مکانیزه و آبیاری نوین در اسپانیا، این حوزه می‌تواند نقطه تفاهم برای همکاری دوجانبه باشد.

شافعی حوزه انرژی تجدیدپذیر را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: در ایران ما حدود 200 روز آفتاب تابان داریم که می‌تواند در سرمایه‌گذاری در این بخش فاکتور مهمی باشد.

او گفت: در حوزه ریلی و گردشگری، و قطعه‌سازی خودرو نیز ظرفیت مناسبی برای همکاری وجود دارد.

شرکت‌های اسپانیایی دچار خودتحریمی هستند

محمدحسن فدایی‌فرد، سفیر ایران در مادرید، نیز طی سخنانی در این دیدار گفت: حضور من در این جمع برای گسترش همکاری تجاری است؛ ما بدون دخالت در جزئیات مسائل اقتصادی، به دنبال تسهیل روابط هستیم.

او اشاره کرد: با توجه به پیشینه سرکوبه می‌توانیم شاهد گسترش روابط با این شرکت باشیم. دولت ما هم برای گسترش این روابط هیچ محدودیتی ندارد اما متأسفانه برخی از شرکت‌های اروپایی با توجه به شرایط بین‌المللی دچار خودتحریمی شده‌اند و در اقتصاد ایران حضور ندارند. آن‌ها از تبلیغات منفی علیه ایران متأثر شده‌اند و به خصوص در حوزه بانکی این مشکل را می‌بینیم.

فدایی‌فرد گفت: امیدوارم در بحث روابط بانکی برای مشکلات راه‌حلی بیابیم. خوب است که بانک‌های اسپانیایی در رفع این مشکلات پیش‌قدم باشند.

همکاری ایران و اسپانیا در پتروشیمی

محمد طاهری رئیس اتاق مشترک ایران و اسپانیا از صحبت‌های دلگرم‌کننده رئیس اتاق ایران تشکر کرد و گفت: آخرین بار که در ایران نمایشگاه پتروشیمی داشتیم شرکت سرکوبه متعهد شد که فاینانس بخشی از پروژه‌های این حوزه را تأمین کند؛ مبلغ توافقی بالای 3 میلیارد دلار بود.

در پاسخ به طاهری، رئیس هیات مدیره شرکت سرکوبه تأکید کرد که باید از همین امروز این تفاهم‌نامه عملیاتی شود.

او تصریح کرد: البته من هم در جریان مشکلات بانکی و خودتحریمی‌ها هستم و کارها به‌سختی پیش می‌رود. ما هم درگیر بحران مالی جهانی بودیم. نهادهای مالی –بانکی در اسپانیا خصوصی هستند. آن‌ها به دلیل شرایط سخت بین‌المللی جانب احتیاط را نگه می‌دارند و محتاطانه عمل می‌کنند. البته تأکید می‌کنم که رویکرد بانک‌ها اشتباه است و ما تلاش می‌کنیم این خودتحریمی رفع شود. شرایطی که امریکا در بازار مالی اجرا کرده طوری است که اجازه فعالیت با ایران را نداده است. ما باید صبر کنیم و سعی کنیم بانک‌هایی که با آمریکا کار نمی‌کنند را مجاب کنیم که با ایران همکاری کنند. امیدوارم مشکل جدیدی پیش نیاید.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کالاهای سرمایه‌ای گفت: اسپانیا خواهان تعمیق روابط تجاری با ایران است. در اسپانیا، سرکوبه را شرکت طرفدار ایران می‌دانند؛ شما هم از شرایط ما استفاده کنید.

 هیات 30 نفره ایرانی متشکل از فعالان حوزه گردشگری، راه‌آهن و صنایع ریلی، صنایع غذایی و کشاورزی، انرژی‌های تجدیدپذیر، پتروشیمی، صنایع دارویی و پزشکی، بانک و بیمه، صنایع خودرو و قطعه‌سازی و ماشین‌آلات صنعتی امروز در دومین روز سفر به اسپانیا در همایش تجاری اسپانیا-ایران شرکت خواهند کرد.

نشست تجاری ایران و اسپانیا