۰ نفر

بررسی نرخ نفت و دلار بودجه ۹۷ در دستور کار

نوبخت: قیمت حامل‌های انرژی فعلا بالا نمی‌رود/ حذف یاران بگیران بسیار سخت است

۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۸
کد خبر: 221525
نوبخت:  قیمت حامل‌های انرژی فعلا بالا نمی‌رود/ حذف یاران بگیران بسیار سخت است

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به دلایل برداشت ۱۲هزار میلیارد تومان از خزانه برای پرداخت یارانه نقدی، گفت: حذف یاران بگیران بسیار سخت و پیچیده است.

 اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ شاد ؛ محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری که امروز صبح برگزار شد، به تشریح بودجه سال های 92 تا 96 پرداخت و گفت:قیمت نفت از 104دلار در سال92 به 44دلار به طور متوسط در سال95 رسید بنابراین می‌توان گفت که قیمت نفت بیش از 58درصد کاهش یافت.

وی  افزود: رقم بودجه سال92، 210هزار میلیارد تومان بوده که در لایحه بودجه سال96، 319هزار میلیارد تومان را ارائه کردیم. برخی عادت دارند کیلویی و بدون دقت اظهار نظر می‌کنند و می‌گویند که عدد بودجه افزایش پیدا کرده اما این رشد فقط 65درصد است که اگر تورم را خارج کنیم ناچیز است.

نوبخت گفت: سهم درآمد نفت از کل منابع عمومی  از سال 92 تا 95 این گونه بوده که از 41درصد به 26درصد در سال95 تقلیل یافته است. سهم درآمدهای مالیاتی در سال95 ،36درصد و در سال92، 33درصد بوده است.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه  نسبت مالیات به GDP در سال92، 5.4درصد بوده  که در سال95 به 6.5درصد ارتقا یافته است،  خاطرنشان‌کرد:در سال92، هزینه‌های جاری 120هزار میلیارد تومان بود که در سال96 به 207هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

افزایش قابل توجه بودجه عمرانی

وی ادامه داد: این‌ها عملکرد است، یعنی کل هزینه‌های جاری طی سال‌های 92 تا 95 فقط 73درصد افزایش یافته است. بودجه عمرانی در سال95 بدون احتساب اعتبارات آب‌های مرزی 42هزارمیلیارد تومان افزایش یافته است این در حالی است که در سال92، بودجه عمرانی 22هزار میلیارد تومان بوده است.

 نوبخت افزود: یکی از مشکلات بزرگ ما آب است، سالانه نزدیک به 2میلیارد دلار (6.5هزار میلیارد تومان) به اعتبارات عمرانی برای آب‌های مرزی اضافه می‌شود.بنابراین اعتبارات عمرانی در سال95 به 54هزار میلیارد افزایش یافته است.اعتبارات عمرانی از رشد 143درصدی نسبت به سال 92 برخوردار بوده است.

وی با اشاره به اینکه در ترکیب بودجه منابع به سمت کاهش سهم نفت  و مصارف به سمت افزایش اعتبارات عمرانی پیش رفت، تاکید کرد:کل پولی که برای بازنشستگان در نظر گرفته شد در سال92 حدود 23هزار میلیارد تومان بود که درسال96 به حدود 54هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.بخش دیگر هزینه‌های جاری مربوط به دفاع است که با توجه به شرایط منطقه نمی‌توانیم سهم این بخش را کم کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه  بخش دیگر هزینه‌های جاری سلامت و بهداشت مردم است، اظهار کرد: سهم اعتبارات هزینه‌ای از کل مصارف دولت از 81درصد در سال92 به 73درصد در سال95 کاهش یافته یعنی از کاهش 8درصدی برخوردار شده است.

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق کارمندان در طی 4 سال

نوبخت ادامه داد: در بخش اعتبارات هزینه‌ای در بخش حقوق و مستمری انقباضی عمل نکردیم. یعنی حقوق کارمندان دولت به طور متوسط در سال 92 ، 947 هزار تومان بود که در سال 96 به 2میلیون و 970 هزار تومان افزایش یافته است.

معاون رییس جمهور گفت: حقوق فرهنگیان نیز 2.3 درصد افزایش یافته و مستمری پرداختی به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز 3.4درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید براینکه بخشی از اعتبارات عمرانی به بخش نفت اختصاص یافته است خاطرنشان کرد: در سال 91، میزان تولید نفت 2میلیون و 843هزار بشکه بود که در سال 95 به 3میلیون و 744هزار بشکه افزایش یافت. البته تولید نفت در بالاترین سطح خود در خرداد ماه به 3 میلیون و 901 هزار بشکه رسید.

نوبخت با اشاره به اینکه یکی از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، امنیت غذایی است به همین جهت هر یک کیلو گندم در سال 91، 420تومان بود که در سال95 به 1271تومان و در سال96 به 1300تومان رسید، ادامه داد: در سال جاری تا امروز 8میلیون و 862هزار تن گندم خریداری کردیم. ارزش خرید 11هزار و 581میلیارد تومان بوده که تا کنون 8هزار و 40میلیارد تومان پرداخت شده است.

بیکاری فصل تابستان 11.5درصد شد

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران در بخش آمارگیری نیروی کار در تابستان سال جاری نرخ مشارکت 41درصد و نرخ بیکاری 11.5درصد شده است، اظهار کرد:تعیین نرخ نفت و دلار در بودجه 97 دستور کار ستاد اقتصاد مقاومتی در پنجشنبه هفته جاری است.

برنامه جدید برای حذف یارانه‌بگیران

نوبخت در ادامه به حذف یارانه بگیران اشاره و تاکید کرد:حذف یاران بگیران بسیار سخت و پیچیده است. ما برای حذف غیرنیازمندان کم کاری نکردیم، حتی انگیزه بسیاری داریم تا بتوان از منابع بدست آمده در بخش‌های دیگر هزینه کرد، در این راستا یکی از راههایی که طرح آن را نیز آماده کرده‌ایم اما هنوز اجرا نشده به استانی شدن حذف یارانه بگیران بر می گردد. به هر حال هر چقدر که جامعه هدف کوچکتر باشد امکان شناسایی مناسب تری وجود دارد. این راهی است که هنوز آزمایش نکرده ایم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ماجرای برداشت 12 هزار میلیاردتومان از خزانه دولت که در مجلس اعلام شده، چیست؟ گفت: دولت در پنج ماه اول امسال حدود 12 هزار میلیارد تومان از خزانه برای پرداخت‌های نقدی یارانه داشته است، از منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در هر ماه بخشی به سازمان هدفمندی و بخشی هم به عنوان سهم و هزینه سازمان‌های مربوطه واریز می‌شود. این در شرایطی است که تا این لحظه شرکت پالایش و پخش و گاز حدود 6 هزار میلیارد تومان از سهم سازمان هدفمندی یارانه ها را پرداخت نکرده است.

نوبخت عدم پرداخت از سوی شرکت پالایش و پخش و گاز نیز اشاره و خاطرنشان کرد: حساب این شرکت به دلیل بدهی مالیاتی بسته شد و نتوانست با وجود اینکه منابع در اختیار داشت آن را به ما پرداخت کند. در این حالت با توجه به اهمیت پرداخت یارانه نقدی در زمان مقرر ما این 6 هزار میلیارد را از خزانه برداشت کردیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: شرکت پالایش و پخش به طور حتم بدهی 6 هزار میلیاردی خود را به سازمان هدفمندی پرداخت و این رقم به خزانه بر می‌گردد.

برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداریم

معاون رییس جمهور در ادامه درباره برخی خبرها مبنی بر تصمیم دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت:دولت فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی نداشته و برنامه ای در این زمینه مطرح نیست.

وی ادامه داد:البته هر گونه تغییری منوط به مجوز مجلس در قانون بودجه سال 97 است. مجوزی که در سال جاری نیز وجود داشت، اما دولت برای ملاحظاتی از جمله جلوگیری از تورم در این باره اقدامی انجام نداده است.

 نرخ  بازار غیر رسمی، قیمت واقعی دلار نیست

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره نرخ مناسب دلار از نگاه دولت اظهار کرد:نرخ دلار مبادله ای در همین حدی که قرار دارد تا حدودی منطقی است. ولی برای تک نرخی شدن ارز هدف تعیین نرخ فعلی بازار آزاد نیست و نرخی بین بازار آزاد و مبادله ای خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه نرخ های موجود در بازار آزاد قیمت واقعی دلار نیست خاطرنشان کرد:نظام ارزی ما شناور مدیریت شده است از این رو هر گاه نوسان غیر متعارفی در بازار رخ دهد به طور حتم به آن ورود کرده و بازار را کنترل خواهد کرد.