۰ نفر

نیازمند افزایش سرمایه صندوق بیمه معدن هستیم

پرداخت تسهیلات با بهره ۴درصد به شرکت‌های اکتشاف/ توجه دولت دوازدهم به بخش معدن یک فرصت تاریخی است

۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۲
کد خبر: 221325
پرداخت تسهیلات با بهره ۴درصد به شرکت‌های اکتشاف/ توجه دولت دوازدهم به بخش معدن یک فرصت تاریخی است

رییس هیات عامل ایمیدرو در جلسه هم اندیشی " نقشه راه دولت دوازدهم در حوزه معدن و صنایع معدنی" گفت: توجه دولت دوازدهم به بخش معدن یک فرصت تاریخی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو  در جلسه هم اندیشی نهایی کردن "نقشه راه دولت دوازدهم در حوزه معدن و صنایع معدنی" با اشاره به نگاه جدی دولت دوازدهم به توسعه بخش معدن گفت: یکی از محوری‌ترین مباحث دولت دوازدهم و وزیر جدید صنعت توجه ویژه به بخش معدن است و اولین جلسه این وزارت خانه نیز به دلیل اهمیت بخش معدن در این زمینه بوده است.

وی ادامه داد: با افزایش سهم معدن در صنایع، شانس تاریخی برای ایجاد جهش اقتصادی در کشور را در اختیار داریم و این مهم تنها با اتخاذ تصمیات درست در بخش معدن عملی خواهد شد.

کرباسیان با اشاره به سهم کشورهای دیگر در برداشت معادن و ایجاد زیرساخت‌های مهم در بخش معدنی گفت: کشور چین طی 20 تا 25 سال گذشته توانسته است سهم بخش معدن را از 10درصد به بیش از 50 درصد برساند که این امر علاوه بر پاسخگویی به نیاز داخلی، نقش آفرینی سهم محصولات معدنی در صادرات را نیز برای این کشور به همراه داشته است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: طی دو سال گذشته در دوران پسابرجام شاهد بودیم شرکت های خارجی که برای سرمایه گذاری به ایران آمده بودند، تمایل بیشتری به مشارکت و سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور داشته اند و این همکاری به‌ویژه در بخش های صنایع فولاد و مس با سهولت بیشتری امکان پذیر است. 

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت:  ایمیدرو و سازمان برنامه ریزی در حال بررسی و لیست چالش های موجود در بخش معدن هستند تا مشکلات را در بخش‌های مختلف رصد و حل کند.

کرباسیان بحث اکتشاف معادن را یکی از مسائل مهم عنوان کرد و گفت: برای تقویت بخش اکتشاف با همکاری و حمایت دولت قرار است تسهیلاتی با بهره 4 درصد در اختیار شرکت ها قرار گیرد تا بتوانند در حوزه کشف و استخراج معادن کوچک و متوسط فعال تر شوند.

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت در خصوص برنامه های اکتشافی در حال پیگیری نیز گفت: هم اکنون عملیات اکتشافی  در وسعت 250 هزار کیلومتر مربع را آغاز شده که از آن جمله پروژه 63 هزار کیلومتر مربعی اکتشافی در استان سیستان و بلوچستان است که تنها حدود 15 هزار کیلومتر مربع آنها در مناطق مرزی است.

کرباسیان با تاکید بر حمایت شرکت‌های فعال در حوزه اکتشافات و حمایت از صنایع کوچک و متوسط  فعال در اکتشاف، استخراج و فرآوری اظهار کرد: باید با حمایت جدی واحدهای فرآوری محصولات معدنی را نیز راه اندازی کنیم تا زمیه اشتغال به‌ویژه در مناطق محروم فراهم شود.

وی همچنین گفت: نیازمند افزایش سرمایه صندوق بیمه معدن هستیم تا این صندوق بتواند جایگاه واقعی خود را در حمایت از بخش معدن و پذیرش ریسک آن پیدا کند.

این مقام مسئول در سازمان توسعه و صنایع معدنی کشور در ادامه گفت: با وجود تاخیر سرانجام زمینه همکاری بین ایمیدرو و سازمان زمین شناسی فراهم شده است و این سازمان به زودی نقشه یک صد هزارم را که بیش از صد سال است بر روی آن کار شده است چاپ می کند، این نقشه برای جذب سرمایه گذاری به خصوص در بخش معدن بسیار مفید است.

معاون وزیر در پایان با ارزیابی نگاه دولت دوازدهم به بخش معدن تصریح کرد: امروز و با سیاست‌های دولت، فرصتی بی‌بدیل به بخش معدن رو کرده است که باید از آن به شایستگی برای رونق و حل مشکلات این بخش و همچنین توسعه کشور بهره برد.