۰ نفر

چهاردهمین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان زنجانی

زنجانی: کل سودی که ما از فروش بانک‌FIIB داشتیم ۳میلیون دلار بود/ آقای فلاح عضو هیات مدیره بود

۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۵۷
کد خبر: 219708
زنجانی: کل سودی که ما از فروش بانک‌FIIB داشتیم ۳میلیون دلار بود/ آقای فلاح عضو هیات مدیره بود

چهاردهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی با حضور بابک زنجانی برگزار شد.

 قاضی مقیسه در آغازجلسه با قرائت کیفرخواست از بابک زنجانی به عنوان مطلع خواست که در جایگاه حاضر شده و به سئوالات رئیس دادگاه پاسخ دهد.به گزارش  اقتصاد آنلاین به نقل از میزان،در این جلسه حمید فلاح متهم ردیف سوم به علت کسالت حضور نداشت.قاضی مقیسه خطاب به بابک زنجانی در خصوص نحوه مشارکت فلاح و فعالیت او در خرید و فروش بانک ملت و میزان مبلغی که از این معامله به او تعلق گرفته بود، پرسید که زنجانی پاسخ داد: آقای قاضی با توجه به اینکه بنده به عنوان مطلع حضور دارم نیاز به این نیست که در خصوص خود توضیح دهم اما مدارکی به دست من رسیده است که آنها را به نماینده دادستان ارائه داده‌ام.

قاضی مقیسه گفت: بله مدارک را تحویل دادید که نماینده دادستان این مدارک را بررسی می کند. شما در اینجا به عنوان مطلع حضور دارید لذا نقش آقای فلاح را در خرید و فروش بانک FIIB و بانک ملت توضیح دهید.

بابک زنجانی گفت: بنده در ماه چهار 1391 کار خود را با وزارت نفت شروع کردم. قبل از این تاریخ ما فعالیت خود را با آقای شمس و آقای فلاح در موارد مختلف آغاز کرده بودیم. هر دوی این افراد از سال 88 با من کار می‌کردند.

وی افزود: کار شمس درباره خرید هواپیما و کشتی بود یعنی در سال 90 که یکسال قبل از همکاری با وزارت نفت است ما هواپیماهای خود را وارد کرده و افتتاحیه قشم ایر را داشتیم. از آقای فلاح هم زمانی که در غدیر کار می کرد دعوت به همکاری کردم و قرار شد که کارهای مربوط به شرکت هلدینگ را سر و سامان بدهد.

قاضی مقیسه از بابک زنجانی پرسید: آقای فلاح با شما شراکت داشت و عضو هیئت مدیره بود یا خیر؟ که زنجانی پاسخ داد: آقای فلاح عضو هیئت مدیره بود اما شراکتی نداشت. او از سال 88 یا 89 تا ماه 4 سال 91 با من همکار بود و زمانی که می‌خواستم کار خود را با وزارت نفت آغاز کنم از وزارت اطلاعات گفتند که آقای فلاح را از سیستم و از شرکتهای خود خارج کنید که گویا آقای فلاح استخاره گرفته بودند که خوب است بمانم.

وی در ارتباط با خرید و فروش سهام بانک FIIB و فروش آن به بانک ملت گفت: آقای قاضی اینکه می گویند ما بانک FIIB را 4 میلیون دلار خریده و آن را 90 میلیون دلار به بانک ملت فروخته‌ایم کذب محض است.

وی توضیح داد: بانک دارای دو بخش بوده است یک بخش آن لایسنس است و دیگر اموال و متعلقات آن است؛ درخصوص این بانک ما صرفاً لایسنس آن را 4 میلیون دلار خریدیم.

وی توضیح داد: بانک دارای دو بخش بوده است یک بخش آن لایسنس است و دیگر اموال و متعلقات آن است؛ درخصوص این بانک ما صرفاً لایسنس آن را 4 میلیون دلار خریدیم و به بانک ملت گفتیم که حاضریم لایسنس این بانک را 7 میلیون دلار به مشارکت بگذاریم و 90 میلیون دلار مربوط به منابع مالی و ساختمان‌های آن بوده است.

زنجانی افزود: اینکه می گویند 60 درصد از سهام بانک واگذار شده واقعاً 60 میلیون دلار از اموال واقعی بانک بوده است. ساختمان های بزرگ و ماشین‌های گرانقیمت مثل بنز، پولهای موجود دربانک تجارت، پولهای در بانک تاجیکستان و در بانک روسیه بخشی از این اموال بوده است.

وی بیان کرد: کل سودی که ما از فروش بانک FIIB به بانک ملت داشتیم 3 میلیون دلار بود.

متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی ادامه داد: آقای فلاح در هیچ یک از کارهای نفتی دخالتی نداشته است و 3 میلیون یورو کلی سودی بود که من آن را به آقای فلاح دادم.

قاضی مقیسه خطاب به زنجانی پرسید: چرا این پول را دادید؟ مگر او چکار کرده بود؟

بابک زنجانی پاسخ داد: کار او بیزینس و تجارت بود و با ما همکاری و کار می‌کرد.

رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب از بابک زنجانی در خصوص هدایایی داده شده به فلاح سوال کرد که این هدایا چه میزان ارزش داشته و به چه منظور بوده است؟

زنجانی پاسخ داد: این هدایا بابت کارکرد و تجارت و همکاری او با من قبل از شروع کارم با وزارت نفت بوده است. من این هدایا را درسال 88 ، 89 و 90 به او داده‌ام.

قاضی مقیسه گفت: اموالی که به او هدیه دادید چه میزان ارزش داشت؟

زنجانی گفت: من خانه در شهرک غرب را به فلاح فروختم و سند آن را درمحضر به نام او زدم اما از این بابت پولی نگرفتم. ارزش آن ملک در آن زمان 6 میلیارد بود و فکر کنم الان حدود 40 ، 50 میلیارد ارزش آن باشد.

وی افزود: در کل پولی که به فلاح دادم 14 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است البته آن 3 میلیون یورو هم جزو این مبلغ است.

قاضی مقیسه به زنجانی گفت: شما ادعا کرده‌اید که 25 میلیارد تومان از معامله بیمارستان پارسیان در دست آقای فلاح و خانمش است. این موضوع را توضیح دهید؟

زنجانی بیان کرد: من بیمارستان پارسیان را 50 میلیارد خریدم که برای سند زدن مشخص شد که سند آن جعلی است و دادسرا به من اعلام کرد که 25 میلیارد آن را فلاح برده است.

قاضی مقیسه از بابک زنجانی پرسید: علت اینکه شما شبانه به فلاح زنگ زدید که از مشهد به نزد آقای مرتضوی برود و چکها را بگیرد چه چیزی بود؟

بابک زنجانی پاسخ داد: موضوع آقای فلاح ربطی به سازمان تأمین اجتماعی ندارد. من 4 میلیون به حساب سازمان تأمین اجتماعی در نزد بانک مسکن واریز کردم.

وی توضیح داد: من در آن زمان مالزی و درحال رفتن به امارات بودم که پس از رسیدن به امارات متوجه شدم که تحریم شده‌ام و پلیس امارات همان موقع من را بازداشت کرد. در آن زمان بلافاصله با وزیر وقت نفت تماس گرفتم و به او گفتم که بازداشت شده‌ام. هماهنگی‌هایی در دولت وقت انجام شد که تیشمان در امارات بیایند تا مشکلی پیش نیاید.

وی توضیح داد: چون تحریم شده بودم اگر تا 15 روز پولها را از حسابها خراج نمی کردم حسابها بلوکه می‌شد. این موضوع را من به آقای ق گفتم او به من گفت که 4 میلیارد پول به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شده که از این بابت 138 شرکت خریداری شود.

وی در پاسخ به سوال قاضی مقیسه مبنی بر اینکه انتخاب این شرکتها برعهده چه کسی بود گفت: من این شرکتها را انتخاب کردم و دادم به آقای فلاح که کارشناسی کند که آیا سوده است یا خیر و فلاح به من گفت که ازا ین شرکتها 2 مورد آن خوب نیست اما بقیه را می شود به سوددهی رساند.

زنجانی افزود: چون ما به رئیس وقت تامین اجتماعی دسترسی آسان نداشتم و کمتر او را پیدا می‌کردیم گفتم که این مبلغ 4 میلیارد را یا به حساب ما برگردانید یا بابت آن یک ضمانتنامه بدهید. وزیر نفت به من گفت که از این 4 میلیارد ، تا سوئیف بلوکه نشده است 2 میلیارد را به ما بدهند و شما فقط با 2 میلیارد باقی مانده خرید کنید. لذا من به وی گفتم که شما یک چک ضمانت صادر کنید و به آقای فلاح گفتم که برود و این چک را بگیرد.

زنجانی عنوان کرد: مدیر وقت تامین اجتماعی به من زنگ زد و گفت که چک شما آماده است. من به او گفتم که به جای یک فقره آن را در 5 فقره صادر کنید و به آقای فلاح بدهید و برای اینکار آقای فلاح را با یک معرفی نام پیش ان شخص فرستادم. در ادامه این موضوع به وی گفتم از آن 4 میلیارد را به وزارت نفت بدهید و الباقی را در 5 فقره چک صادرکنید لذا آقای فلاح 5 فقره چک را از مرتضوی تحویل گرفته و به فرد مورد اطمینان من تحویل می دهد.

قاضی مقیسه پرسید: فرد مورد اطمینان شما چه کسی بود و چرا این چکها را به او دادید؟

 بابک زنجانی گفت: فرد مورد اعتماد آقای م بود که اقای فلاح 5 فقره چک را به او داد و چون به او اعتماد داشتم گفتم که به او بدهد. من همه این کارها را در زمانی که دربازداشت ودرامارات بودم هماهنگ می کردم.

قاضی مقیسه از بابک زنجانی درباره مهدی شمس سوال کرد.

قاضی مقیسه گفت که آقای شمس ادعا کرده که خود شما فال را انتخاب کرده‌اید و به دستور شما نفت‌ها فروخته شده است. لذا در این خصوص توضیح دهید؟

قاضی مقیسه در تکمیل پرسش خود گفت: مهدی شمس ادعا کرده که در خصوص پول نفت شما دستور داده‌اید که لزومی ندارد پول را به شرکت نفت بدهید بروید با آن هواپیما بخرید و آقای شمس از شما وکالت داشته که 49 درصد از سهام شرکت هواپیمایی ترکیه‌ای را به نام خود بزند.

 بابک زنجانی پاسخ داد: مهدی شمس اجازه نداشته است که پولی که از فروش نفت دریافت می کند به شرکت نفت بدهد چون بر اساس قرارداد من طرف حساب او بوده ام و نه شرکت نفت. با وزارت نفت یک قرار داد امضا کرده بودیم که در آن خریدار و فروشنده مشخص است درآنجا آمده است که پول حاصل از فروش نفت به حساب شرکت اچ کی برود. یعنی این پول هر جورکه خرج شود دیگر به شرکت نفت ارتباطی ندارد چون یکبار پول آن را گرفته است.

وی درخصوص آشنایی با شرکت فال گفت: من یک شب در ترکیه بودم که در آنجا فردی به اسم ه به من مراجعه کرد و گفت که من در کار نفتی هستم. لذا من به آقای شمس زنگ زدم و به او گفتم که با آقای ه یک جلسه برگزار کند.

زنجانی ادامه داد: شرکت فال را آقای ه به آقای شمس معرفی می‌کندو آقای شمس با شرکت فال قرارداد می‌بندد و ما بار را به شرکت فال می فرستادیم. پس از این ماجرا شمس به من می گوید که من یک حسابدار در شرکت فال گذاشته‌ام که بر امور مسلط باشد. لذا یک جلسه با آقای شمس به شرکت فال رفتیم و آنجا را بررسی کردیم که به ظاهر شرکت مناسبی می آمد.

وی بیان کرد: من به آقای گ گفتم که یک شرکتی به اسم شرکت فال وجود دارد و ما بار نفت را به آنجا فرستاده‌ایم گ گفت که به نظر می رسد شرکت فال ورشکسته باشد من هم به شمس گفتم که گویا شرکت فال ورشکسته است.

در ادامه قاضی مقیسه خطاب به بابک زنجانی گفت: شما دستور دادید که با فال قرارداد ببندند آیا اظهارات شمس را قبول دارید؟

بابک زنجانی در پاسخ سرش را تکان داد.

قاضی مقیسه گفت: سر تکان ندهید پاسخ دهید، آیا این نامه جعلی است؟

بابک زنجانی گفت: این نامه نامه آقای شمس‌زاده است خیر جعلی نیست، باشد فال را من معرفی کردم، اگر همه اینها بگویند تقصیر من است همه را قبول می‌کنم آخرش اعدام است دیگر.

قاضی مقیسه گفت: ما می‌خواهیم تصمیم بگیریم،‌بگویید در انور‌ایر چرا آقای شمس 49 درصد سهام داشته است؟

بابک زنجانی گفت: آقای قاضی آیا شما می‌خواهید به حقیقت برسید یا خیر؟ اینکه شما ذره‌ای از فلان جا و ذره‌ای از جای دیگر می‌گویید که نمی‌شود به حقیقت دست یافت،‌ یک بانکی وجود دارد که آقایان 1 میلیاردو 967.5 میلیون یورو در آن پول دارند. من به‌عنوان صاحب بانک به این آقایان متعهد هستم و باید آن را پرداخت کنم.

قاضی مقیسه گفت:‌ شما قصد پرداخت این پول را ندارید. بله این مقدار می‌شود 8 هزار میلیارد پول ملت که در بانک FIIB در دست شماست.

بابک زنجانی گفت: این نظر شماست. من متعهد به پرداخت این مقدار پول هستم.

زنجانی در ادامه گفت: دکتر شمس‌زاده در یک ایمیل صورت حساب مالی برای من فرستادند و مشخص کردند که فروش نفت را کجا هزینه کرده‌اند. در این ایمیل آمده که مبلغ 502 میلیون دلار پرداخت شده که 225 میلیون دلار بابت انور ایر، 50 میلیون بابت انبارداری شرکت فال و 30 میلیون بابت هواپیما و خرید کشتی و ... هزینه شده است که در مجموع 502 میلیون دلار پرداخت شد.

قاضی مقیسه گفت: در مورد انور ایر توضیح دهید.

بابک زنجانی گفت: من به آقای شمس‌زاده گفتم می‌خواهم انور ایر را در ترکیه بخرم شما مسئولیت معامله دارید و پول آن را خودم پرداخت می‌کنم.

قاضی مقیسه گفت: از کجا پرداخت کردید آیا بدون پرداخت پول 20 فروند هواپیما به شما می‌دهند؟ شما پولی واریز نکردید. آیا پول انور ایر را از فال پرداخت کردید؟

شمس گفت: ما به واسطه نفتی که در دست شرکت فال داشتیم 1 میلیارد دلار اعتبار گرفتیم و با آن این خریدها را انجام دادیم و به‌عنوان اعتبار از فال آن را پرداخت کردیم.

قاضی مقیسه گفت: بابک زنجانی این موضوع را قبول ندارد.

زنجانی پاسخ داد: شمس 235 میلیون دلار چک مدت‌دار گرفته است فردی به نام سعدی چک‌ها را به گارانتی بانک می‌ّبر د که دیسکانت کند و چک‌ها پاس نمی‌شود. شمس از جانب ما مأمور بود که انور ایر را خرید کند. و این چک‌های مدت‌دار را از یک شرکت که زیرمجموعه فال بود گرفت  و به صاحب شرکت انول ایر ارائه داد اما صاحب شرکت چک‌ها را قبول نکرد.

قاضی مقیسه گفت: پس قبول دارید که پول نقد در هواپیما رفته است.

بابک زنجانی گفت: خیر قبول ندارم.

بابک زنجانی ادامه داد: با شرکت هوروزیون حساب کتاب داشتم، شمس این چک‌ها را پاس می‌کند.

قاضی مقیسه دوباره پرسید: پس پول نقد صرف خرید شرکت هواپیمایی شده است.

زنجانی پاسخ داد: خیر این‌طور نیست.

در ادامه نجفی نماینده دادستان د واکنش به اظهارات زنجانی گفت: مطلبی که آقای زنجانی روی آن مانور می‌دهد بحث اعتبار است که ادعای قابل قبولی نیست. شما مطابق قرارداد باید وجوه را به حساب نفت می‌ریختید و این ادعا که وجوه را در بانک واریز کردید تملق و ساختگی است.

زنجانی پاسخ داد: من این پول‌ها را ریخته‌ام چند بار باید بریزم؟ اسنادی که ارائه می‌دهید و می‌گویید ما پول‌ها را نریختیم جعلی است.

نجفی نماینده دادستان گفت: حساب‌ها خالی بوده است.

زنجانی گفت: پرینت حساب‌ها موجود است چطور مدارکی که شما ارائه می‌دهید به درد بخور است اما مدارک ما به‌درد نمی‌خورد؟

قاضی مقیسه گفت: آقای زنجانی در اینجا که نباید از خودتان دفاع کنید ما قصد رسیدگی به ابهامات پرونده شمس و فلاح را داریم.

مهدوی وکیل شرکت نفت در پاسخ به اظهارات زنجانی گفت: آقای قاضی اگر ده ها جلسه هم بگذارید از آقای زنجانی یک کلمه حقیقت نخواهید شنید. همکاران به مالزی رفتند و سابقه‌ها را بررسی کردند اینکه می‌گویند پول به حساب وزارت نفت واریز شده دروغ است یک ریال هم واریز نشده است.

پس از صحبت‌های وکیل شرکت نفت، در پی درگیری لفظی بابک زنجانی با وی به دستور قاضی بابک زنجانی ازدادگاه اخراج شد.

افشار وکیل مهدی شمس گفت: آقای زنجانی مطالبی را مطرح کردند که یا این مطالب واقعیت است و یا نیست. که در هر صورت باید بررسی شود. و در همین چند دقیقه فعالیت‌های نفت مشخص شد. ادعا شد که آقای شمس پول نفت را گرفته و پرداخت کرده است این در حالی است که آقای شمس در امور مالی نفت هیچ دخالتی نداشته و مستند کیفرخواست در خصوص این ادعا صحبت‌های آقای زنجانی بود.

مهرشاد وکیل فلاح هروی گفت: آقای قاضی ما چندین بار خدمت شما رسیدیم که مطالبی را توضیح دهیم و امروز در دادگاه می‌خواهیم این مطالب را بیان کنیم اما بحث ماده 350 در جای خودش محفوظ است.

قاضی مقیسه گفت: ما از شخص آقای فلاح تفهیم اتهام کرده‌ایم و ایشان دفاع کرده‌اند. در حال حاضر آقای فلاح در دادگاه حضور ندارند و ما آخرین دفاعیات را با حضور خودشان در شعبه 28 اخذ می‌کنیم اگر وکیل ایشان مطلبی دارند لایحه خود را ارائه دهند.

میرسعیدی وکیل فلاح هروی گفت: طبق قانون لزوماً‌ باید موکل در دادگاه حضور داشته باشد.

قاضی مقیسه گفت: پس لایحه خود را تقدیم کنید و در اجرای ماده 350 قانون بفرمایید بنشینید.

در ادامه مهدی شمس برای ارائه آخرین دفاعیات در جایگاه حاضر شد و قاضی اتهامات متهم را قرائت کرد.

مهدی شمس گفت: کلیه پرداخت‌هایی که فال انجام دادهب ه‌صورت مستقیم مشخص است ادعای بابک زنجانی مبنی بر اینکه چک داده‌اند را با سند و مدرکی که خدمت شما ارائه می‌دهم مشخص می‌شود که چنین چیزی وچود ندارد. امکان ندارد که یک چک محلی بانک اماراتی را به بانک ترکیه ببری اگر قرار باشد با قرتاص‌بازی و دروغ صحبت کنند صحیح نیست.

شمس ادامه داد: کیفرخواست گزینشی است 95 درصد آن براساس اظهارات متهمین شکل یافته است و سند محکم و مستندی در آن وجود ندارد و به در کیفرخواست نقش کوچک این جانب در پرونده بزرگنمایی شده است من هیچ شراکتی در هیچ یک از شرکت‌های بابک زنجانی نداشتم، اما فعالیت‌های اینجانب در سال 89 فقط منتسب به خرید هواپیما بوده و به عنوان تاجری مستقل عمل کردم. من بابک زنجانی را به کسی معرفی نکردم و تصمیم‌گیری با من نبوده است.