۰ نفر

معاون اقتصادی رییس‌جمهور عنوان کرد:

نهاوندیان: پرداخت‌های لحظه‌ای خیانت است/ اصلاح ساختاری صندوق‌های بازنشستگی از برنامه‌های جدی دولت دوازدهم

۲۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۱۶
کد خبر: 219210
نهاوندیان: پرداخت‌های لحظه‌ای خیانت است/ اصلاح ساختاری صندوق‌های بازنشستگی از برنامه‌های جدی دولت دوازدهم

معاون اقتصادی رئیس جمهوری اصلاح ساختاری صندوق های بازنشستگی را از برنامه های دولت دوازدهم برشمرد و پرداخت های لحظه ای را بدون در نظر گرفتن عواقب آینده آن، خیانت دانست.

«محمد نهاوندیان» روز شنبه در مراسم تجلیل از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری در محل پژوهشگاه صنعت نفت به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، افزود: باید هر تصمیم و پرداختی در کشور با مطالعه دقیق عواقب و عوارض آن در آینده صورت گیرد تا مشکلات و عوارض تصمیم ها و پرداخت جامعه را با مشکل مواجه نکند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، معاون اقتصادی رئیس جمهوری رویکرد دولت دوازدهم را اصلاح ساختاری مشکلات دانست و یکی از راهکارهای این مهم را استفاده از تجربه بازنشستگان در نظام مدیریت کشور عنوان کرد.

نهاوندیان بر اندیشیدن به توازن به عنوان تکمیل کننده اعتدال تاکید کرد و افزود: برای رسیدن به اعتدال باید درهمه بازارها به توازن و تعادل رسید.

وی خواستار پرهیز جدی از شعارهای لحظه ای و تصمیم های بدون پشتوانه بدون در نظر گرفتن عواقب آن شد و با بیان اینکه در مقطعی از کشور برخی با تقدس پنداری و سوءاستفاده از اسامی مقدس مکان هایی ایجاد کردند و اجازه نظارت بر آنها داده نشد، گفت: همین مکان ها بزرگ ترین سوءاستفاده ها را برای کشور به همراه داشت.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: اشکال اساسی در سیاست گذاری اقتصادی زمانی رخ می دهد که لحظه ای تصمیم گیری شود، درحالی که دولت ها تنها مسئول آن لحظه هایی نیستند که افتتاح انجام می دهند، بلکه هر تصمیمی را باید با مدنظر قرار دادن عواقب آن اتخاذ کنند.

وی اصلاح ساختار صندوق های بازنشستگی را از اولویت های دولت دوازدهم دانست و گفت: همه باید باهم این مشکلات را برطرف کنیم. باید دست به دست هم داده و کاستی های موجود را با نهایت قوت و سرعت ممکن برطرف کنیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه باید از انباشت تجربه بازنشستگان کشور استفاده کرد، افزود: در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما وقتی کسی به سن بالاتر می رسد، منزلت اجتماعی اش هم بالاتر می رود و مرجعی برای رفع مشکلات خانوادگی می شود.

نهاوندیان افزود: در نظام مدیریتی و اداری این مفهوم خوب تجلی نیافته و این یکی از آن چیزی هایی است که اگر مدیریت ایرانی می خواهیم باید سازو کاری برای آن بیاندیشیم.

به گفته وی، در جهان از تجربه بازنشستگان با تشکیل اتاق فکر استفاده می کنند و ما هم باید این کار را بکنیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری ادامه داد: بازنشستگی تعریف جامعی از فصل سوم زندگی نیست و این مرحله، مرحله انتقال تجربه به نسل دیگر است، این فصل سوم زندگی نقش ارتباط بین نسلی دارد که در نظام اداری مدیریتی کمتر از آن استفاده شده و اینجا نیاز به یک حرکت اساسی است.

وی به تلاش دولت برای کاهش میزان تفاوت قدرت خرید بازنشستگان با تورم اشاره کرد و افزود:دولت تدبیر و امید این افتخار را دارد که درحد توان و در سال هایی که از درآمدهای نفتی بالای 100 دلاری خبری نبود و کاهش اجباری صادرات نفت برقرار بود، توانست قسمتی از این کاهش قدرت خرید را جبران کند و بعد از نزدیک به یک دهه کاهش مستمر، صندوق بازنشستگی بتواند افزایش پرداختی ها را بیش از نرخ تورم کند اما در عین آنکه هنوز به جبران کامل نرسیده ایم.

نهاوندیان گفت:این که در مسیر درست قرار گرفته ایم ما را امیدوار می کند که به هدف نهایی برسیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری افزود: اگر کسی در این بین فکر کند که با یک تزریق مقطعی و قشری یک رضایت مندی ظاهری و موقت بدون دیدن آثار و تبعات آن در مجموع اقتصاد کلان ایجاد می کند، این نیاموختن از گذشته است و کسی که می تواند جلوی آن را بگیرد حافظه تاریخی جامعه بازنشستگان است و باید از آن استفاده کرد.

نهاوندیان گفت: باید کاری کرد که حافظه تاریخی به کمک مدیریت کشور آید و یک ارتباط کامل بین صندوق و این حافظه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه دوره ای بود که کلماتی مانند «بنیاد» مقدس شد، افزود: متاسفانه این گونه احترام های تقدس گونه مانع نظارت های حسابگرانه شد و بعد از مدت ها انحراف ها و سوءاستفاده ها شکل گرفت.

معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد:این حافظه تاریخی بازنشستگان است که می تواند به مدیران کمک کند تا نگذارند یک اسم هایی مانع شفافیت شوند و قوائد حسابرسی استثنا در نظام رقم بخورد .

روز 25 شهریور روزخانواده و تکریم بازنشستگان است.