۰ نفر

معاون امور تعاون استان فارس خواستار شد

افزایش یارانه دهک‌های پایین جامعه تا چند برابر

۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۳۵
کد خبر: 217170
افزایش یارانه دهک‌های پایین جامعه تا چند برابر

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با بیان اینکه براساس قانون بخش‌های خصوصی و تعاونی باید اقتصاد کشور را در دست بگیرند، بزرگترین مانع را دولت دانست و گفت: دولت به این سادگی اجازه نمی‌دهد از قدرتش کاسته شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نصرالله بازوند امروز در دوازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان فارس گفت: هرجا بحث اقتصاد می‌شود به بخش تعاون میگویند که باید ۲۰ تا ۲۵ درصد اقتصاد را در برمی‌گرفتید اما مگر بخش خصوصی که قرار بود ۸۰ درصد از اقتصاد را در برگیرد، موفق بود؟

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از اقتصاد در دست دولت است، گفت: دولتی‌ها اجازه می‌دهند که اقتصاد به راحتی آزاد شود؟ اگر دولت تنها بدهی سازمان‌های کارگری و تعاونگری را پرداخت کند، تعاونی‌ها امکان رسیدن به رشد ۵۰ درصدی را خواهند داشت.

بازوند با اشاره به اینکه تامین اجتماعی بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد ریال از دولت طلب دارد، گفت: اگر دولت پول ندارد، مناطق آزاد و کارخانه‌ها را در اختیار صندوق‌های بازنشستگی و سایر بخش‌های تعاونی قرار دهد.

او با تصریح اینکه ما دولتی ها به این سادگی اجازه نمی‌دهیم قدرت اقتصادی‌مان کاسته شود، گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۹ برنامه را در دستور کار دارد و این برنامه‌ها در دولت مصوب و به مجلس هم ارائه شده است.

بازوند با اشاره به عناوین برنامه‌های یاد شده، گفت: برنامه فقرزدایی و کاهش نابرابری اجتماعی یکی از این برنامه‌ها است که براساس آن باید در مسکن اجتماعی، افزایش حمایت از سالمندان، افزایش کودکان تحت پوشش حمایت قضایی، پیشگیری از تولد کودکان معلول و... دنبال می‌شود.

او اعتقاد دارد که باید یارانه پرداختی به دهک‌های پائین جامعه تا چند برابر افزایش یابد، گفت: یکی از برنامه‌ها کاهش آسیب‌های اجتماعی است؛ آسیب‌های اجتماعی بحران‌زا شده است و یکی از عوامل اصلی آسیب‌های اجتماعی بیکاری و از دیگر عوامل موثر بر آن حاشیه‌نشینی است.

بازوند با بیان اینکه روستاها امروز به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه در حال ازبین رفتن است و بسیاری از ساکنان روستاها حاشیه‌نشین شهرها شده‌اند، گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی، افزایش حمایت از معتادان مد نظر است؛ نباید به معتاد به‌عنوان جنایتکار نگاه کرد.

او همچنین با تصریح بر اینکه تعداد کودکان خیابانی کم نیست، افزایش حمایت از این کودکان را از برنامه‌های مد نظر در کاهش آسیب‌های اجتماعی برشمرد و بر لزوم اجرای راهکارهای کنترل طلاق تاکید کرد.

بازوند گفت: برنامه سوم مورد نظر وزارت تعاون، اشتغال فراگیر با تاکید بر مناطق محروم است؛ اشتغال یکی از معضلات مهم جامعه به‌شمار می‌رود که ممکن است کشور را با مشکل مواجه کند؛ اشتغال فراگیر مد نظر وزارت تعاون با تاکید بر مناطق روستایی انجام می‌شود.

سالانه ۱.۵ میلیون نفر به جمع بیکاران اضافه می‌شوند

او با تصریح اینکه امروز با تجمیع بیکاری مواجه هستیم، گفت: ظرفیت واقعی اشتغال در کشور حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال و تعداد بیکارانی که سالانه به جامعه اضافه می‌شود بین یک تا یک و نیم میلیون نفر است؛ یعنی اگر هر تمام ظرفیت اشتغال تکمیل شود باز هم تعدادی از بیکاران برای سال آینده انباشت می‌شوند.

بازوند تعداد بیکاران کشور را بین ۳ تا ۴ میلیون نفر تخمین زد و گفت: در موضوع اشتغال یکی از مباحث و مشکلات مهم بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است؛ دانشگاه‌ها رشته‌های تحصیلی را براساس اعضای هیئت علمی تعیین کرده و دانشجو پذیرش می‌کنند نه براساس نیاز جامعه، همین امر باعث شده بیکاران ما تحصیلکرده‌ها باشند.

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این وزارتخانه متولی اشتغال نیست، گفت: همه در قبال موضوع بیکاری به‌عنوان یک آسیب، مسئولیت داریم و باید پاسخگو باشیم؛ اگرچه موضوع اشتغال مسئله‌ای فرابخشی بوده و هر سه قوه در قبال آن مسئولند و باید پاسخگو باشند.

او برنامه وزارت تعاون را ایجاد و توسعه مهارت در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بیکاران دانست و تاکید کرد که افراد اگر مهارت داشته باشند، امکان اشتغال آنان بالا خواهد رفت.