۰ نفر

معاون اشتغال وزیرکار:

پرداخت یارانه دستمزد به استان‌های دارای نرخ بیکاری بالا

۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۵۴
کد خبر: 216672
پرداخت یارانه دستمزد به استان‌های دارای نرخ بیکاری بالا

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار می‌گوید اگر رشد اقتصادی پایداری داشته باشیم در بهترین حالت سالی بین ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم. وی اجرای طرح اشتغال فراگیر را راهگشای جبران کسری اشتغال سالانه پیش‌بینی شده در برنامه ششم دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، عیسی منصوری امروز در چهل و سومین نشست علمی ـ تخصصی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌ آموختگان اظهار کرد: جمعیت فارغ التحصیل کشور طی یک دوره ای از ۱.۵ میلیون نفر به حدود ۵ میلیون نفر رسید و تلاش کردیم بازار کار و تعداد بیکاران را مدیریت کنیم ولی جمعیت دانشجویی ما از یک جایی با رشد بالا رفته و امروز به نقطه ای رسیده ایم که این جمعیت فزاینده در حال ورود به بازار کار است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۳ جمعیت فعال کشور افزایش پیدا کرده و نرخ مشارکت بالا رفته است به نحوی که بالای ۷۵ درصد جمعیتی که در سالهای اخیر به این طریق وارد بازار کار شدند فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.

معاون اشتغال وزیر کار افزود: در ابتدای دولت یازدهم دچار رکود ورشد اقتصادی منفی بودیم و بحران اقتصادی داشتیم. طبعا درچنین شرایطی رویکرد دولت به سمت سامان دادن به وضعیت موجود بود و بر همین اساس دولت در کلان اقتصاد تمرکز کرد تا رشد اقتصادی اتفاق بیفتد ولی ما همزمان  بی اعتنا به مساله اشتغال نبودیم.

منصوری متذکر شد: برای ایجاد اشتغال دو بحث مطرح بود یکی اینکه رشد اقتصادی در کشور رخ دهد ولی اشتغال ایجاد نشود، مثل رشد نفت و گاز و دوم علیرغم اینکه رشد اقتصادی کمی داریم یا نداریم به این فکر کنیم که در حوزه های مثل خدمات یا بنگاههای خرد اشتغالزایی کنیم.

وی گفت: بر این اساس تلاش کردیم در برخی رشته‌ها اشتغال و معیشت مردم تامین شود اگر چه اشتغالی که در آن دوره ایجاد شد، سالی ۶۰۰ هزار شغل بود ولی باید بپذیریم که اشتغال پر ارزشی نبوده چون اثرش را در اقتصاد کلان نگذاشت و ما به سراغ بخشهای غیر رسمی و بنگاههای خرد زیر 10 نفر رفتیم تا به رشد دست یافتیم.

به گفته معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ بین ۶۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار نفر شغل در کشور ایجاد شده است ولی این اشتغال کیفی نیست.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تعهد ما در برنامه ششم توسعه آن است که هم سالی ۹۵۰ هزار شغل داشته باشیم و هم نرخ بیکاری را کاهش دهیم ولی اگر رشد اقتصادی پایداری داشته باشیم در بهترین حالت بین ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم اما باز هم به ۹۵۰ هزار شغل پیش‌بینی شده در برنامه ششم نخواهیم رسید.

منصوری افزود: در نتیجه وزارت کار طرح اشتغال فراگیر را در دولت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رساند که به موجب آن در هر رشته‌ای مثل صنعت، کشاورزی و خدمات به هدفگذاری اشتغال برسیم و فرضا در حوزه خدمات روی گردشگری یا فناوری اطلاعات متمرکز شدیم و سراغ رشته‌هایی رفتیم که بازار کار دارند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در بخش دیگری از اظهارات خود نرخ مشارکت زنان را پایین دانست ولی تاکید کرد که همزمان نرخ فارغ التحصیلی هم بالا  است.

وی گفت: یکی از ویژگی های طرح کارورزی این است که به لحاظ فرهنگی زمینه ورود نیروی کار زن به بازار کار را فراهم می کند یعنی اگر شش ماه دوره آموزشی ببیند، آمادگی بیشتری برای ورود به بازار کار پیدا می کند.

منصوری به طرح کارورزی اشاره کرد و گفت: در این طرح بحث آموزش نیروی کار، مشوق‌های کارگری و کارفرمایی و اشتغال مستقیم در دستگاهی دولتی را مدنظر داریم و درصددیم هزینه اشتغال را برای بنگاهها کاهش دهیم و نیروی کار راجذب کنیم. در گام اول نیز هر کارفرمایی که نیروی کارورز را جذب کند دولت ۲۳ درصد سهم حق بیمه کارفرما را می پردازد.

معاون وزیر کار در عین حال از پرداخت یارانه دستمزد به استانهای دارای نرخ بیکاری بالا خبر داد و گفت: در دستورالعملی که ابلاغ شده برای استانهایی که نرخ بیکاری بالایی دارند رقمی تحت عنوان یارانه دستمزد در نظر گرفته‌ایم.

وی مشکل حال کشور را ساختار آموزش عالی دانست و با بیان اینکه جای وزارت علوم در طرح کارورزی خالی مانده است، گفت: در دنیا سه نوع ساختار آموزش عالی شامل نظام متمرکز دولتی، لیبرال و مشارکت بخش خصوصی و دولتی وجود دارد که اگر نظام آموزش عالی از نوع متمرکز دولتی باشد در آن تولید انبوه استاندارد فارغ التحصیلان  اتفاق می افتد.

منصوری گفت: بنابراین خروجی چنین نظامی فارغ التحصیلانی است که به جای پژوهش محوری، آموزش محورند و چنین افرادی به درد بازار کار نمی‌خورند لذا باید هزینه اشتغال را پایین بیاوریم و به سمت افزایش مهارت آموزی در نیروی کار برویم.

معاون اشتغال وزیر کار تصریح کرد: از آنجا که نمی‌توانیم به نیروی کار بگوییم ۲۰ سال منتظر بماند تا ساختار نظام آموزش عالی اصلاح شود لذا ۶ ماه دوره کارورزی در نظر گرفتیم تا نیروی کار ماهر تربیت و وارد بازار کار شود.

به گفته وی در طرح کارورزی، معادل یک سوم حقوق و دستمزد به عنوان کمک هزینه به کارورز داده می‌شود ولی چنانچه اتفاقی برای فرد بیفتد مشمول بیمه مدنی حوادث خواهد شد.

آنطور که منصوری گفته هدف از آموزش افراد در طرح کارورزی بالا بردن اشتغال پذیری نیروی کار است و در آن کاهش هزینه اشتغال،‌ پیش بینی مشوق‌های کارگری، معافیت بیمه کارفرمایی و یارانه دستمزد پیش‌بینی شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در پایان گفت: در تلاش هستیم تا در آموزش‌های کوتاه مدت، افزایش تطابق رشته فعالیتها و محتواهای آموزشی با نیاز بازار کار را دنبال کنیم و در میان مدت، کسانی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند رصد ‌می‌کنیم که در کجا مشغول کار می‌شوند و بر اساس آن پیش‌بینی می کنیم چه رشته‌هایی مورد نیاز بازار است تا در ۱۰ سال آینده به سمت تربیت نیرو در آن رشته‌ها برویم و در دراز مدت نیز باید به سمت اصلاح ساختار نظام آموزش عالی برویم.