۰ نفر

ضرورت ارائه خدمات مناسب به مردم در حوزه ریلی

بنیاد مستضعفان قصد بهره‌برداری از کاخ‌های سعدآباد و نیاوران را ندارد/ بهره‌برداری از قطعه اول آزادراه تهران- شمال تا پایان سال

۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹
کد خبر: 216576
بنیاد مستضعفان قصد بهره‌برداری از کاخ‌های سعدآباد و نیاوران را ندارد/ بهره‌برداری از قطعه اول آزادراه تهران- شمال تا پایان سال

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص زمان بهره برداری از قطعه اول آزاد راه تهران - شمال، گفت:تکمیل قطعه اول آزاد راه تهران - شمال در دست انجام است. خوشبختانه قطعه چهار این آزادراه از مرزن آباد تا چالوس زیر بار ترافیک است و تلاش می کنیم تا پایان سال جاری قطعه اول آن نیز برای عبور و مرور مردم از بزرگراه همت تا شهرستانک آماده شود .

محمد سعیدی کیا، گفت: عملیات ساخت ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی (ره) ادامه دارد و تلاش خواهیم‌کرد تکمیل آن با سرعت بیشتری دنبال شود هرچند که ممکن است چند ماهی در بهره برداری از آن به علت تغییر مشخصات موردنظر وزارت راه زمان آن را اضافه کرد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، عملیات ساخت ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی (ره) ادامه دارد و تلاش خواهیم‌کرد تکمیل آن با سرعت بیشتری دنبال شود هرچند که ممکن است چند ماهی در بهره برداری از آن به علت تغییر مشخصات موردنظر وزارت راه زمان آن را اضافه کرد.

وی در خصوص آزادراه تهران - شمال، ادامه داد: خوشبختانه روند اجرایی کار در منطقه اول با بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی بسیار خوب است و معاون اول رئیس جمهوری که چندی پیش از این آزادراه بازدید داشتند، آن را افتخار مهندسی کشور اعلام کردند.

وی توضیح داد:ما برای نخستین بار در کشور مسیر آرایی (معماری راه) را در این آزادراه آغاز کردیم و تجهیزات مورد نیاز برای ایمنی این آزادراه خریداری شده، همچنین پیمانکاران کار خود را در منطقه دوم که 60 درصد آن تونل است آغاز کرده‌اند و انتظار داریم با تلاش پیمانکاران، قطعه اول تا پایان امسال به بهره برداری برسد .

سعیدی کیا تصریح کرد:قطعه یک آزاد راه تهران - شمال به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد .

به گفته ی رئیس بنیاد مستضعفان با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 کیلومتر کوتاه می شود.

وی با بیان اینکه قرار است این قطعه تا پایان سال جاری زیر بار ترافیک برود گفت: این قطعه 32 کیلومتری دارای 16 پل و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است .

سعیدی کیا ادامه داد:برای آماده سازی این آزادراه 123 کیلومتری در مجموع باید 145 تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی 121 کیلومتر ساخته شود و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز 97 پل به طول حدود 13 کیلومتر است و با شیب حداکثر 6 درصدی جاده در بعضی نقاط، تردد در این محور بیش از 35 درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت .

سعیدی کیا ادامه داد:برای ساخت این آزاد راه به خصوص در قطعه یک آن مشکلات زیادی در خصوص زمین‌های معارض وجود داشت که خوشبختانه با همکاری تمام دستگاه های اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشکلات مربوط به زمین‌های معارض این منطقه حل شد و شرکت آزاد راه تهران - شمال که وابسته به بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد با احداث قطعات دو و سه در نهایت این آزادراه در سال 1401 به بهره برداری کامل برسد .

به گفته‌ی سعیدی کیا پیشرفت قطعه یک این آزاد راه تا پایان سال 1393 و در 19 سال گذشته فقط 33 درصد بوده، اما با تلاش وعزم مشترک بین بنیاد مستضعفان، وزارت راه و شهرسازی پیشرفت این قطعه از 1394 تا 1395 به بیش از 45 درصد رسید و هم اکنون پیشرفت فیزیکی منطقه یک این آزاد راه به بیش از 85 درصد رسیده تا برای بهره برداری هموطنان آماده شود .

وی در خصوص اینکه ترمینال سلام فرودگاه امام برای ظرفیت بیش از 6 میلیون مسافر چه زمانی تکمیل می شود؟ نیز گفت: پیش از این ترمینال سلام برای پذیرش سالیانه 4 میلیون مسافر در حال تکمیل بود، اما با نظر مسئولان وزارت راه ظرفیت آن به بیش از 6 میلیون مسافر افزایش یافت .

وی ادامه داد: از ابتدا عملیات ساخت این ترمینال توسط یکی از شرکت‌های بنیاد آغاز شد، اما به علت اتمام اعتبارات وزارت راه و شهرسازی کارمتوقف شده بود که پس از مدتی وزیر محترم راه و شهرسازی در نشستی ادامه کار ساخت این ترمینال را مطرح و با مصوبه هیات دولت عملیات ساخت این ترمینال با مدل جدید تامین مالی توسط بنیاد و سپس بازپرداخت توسط وزارت راه آغاز شد.

وی ادامه داد: دراین طرح قرار است بنیاد با تامین مالی آن از منابع داخلی و تسهیلات بانکی عملیات ساخت این ترمینال را ادامه دهد. به هرحال بهره‌برداری از این ترمینال عوایدی دارد و مقرر شد این عواید در حسابی ذخیره تا پس از مدتی منابع مالی سرمایه‌گذاری و سود تسهیلات بانکی از محل این حساب به بنیاد بازگردد.

سعیدی کیا تصریح‌کرد: هم‌اکنون عملیات ساخت این ترمینال در فرودگاه امام خمینی (ره) ادامه دارد و تلاش خواهیم‌کرد تکمیل آن با سرعت بیشتری دنبال شود هرچند که ممکن است چند ماهی در بهره برداری از آن به علت تغییر مشخصات موردنظر وزارت راه زمان آن را اضافه کرد.

در حوزه ریلی تنها بدنبال ارائه خدمات مناسب به مردم هستیم

وی درباره ضرورت توسعه شرکت حمل ونقل ریلی راه آهن شرقی نیز گفت: بنیاد دو شرکت در حوزه ریلی دارد که یکی در حوزه مسافری و یکی در حوزه باری فعال است و طبق برنامه به دنبال ادغام این دو شرکت بودیم اما راه‌آهن با آن موافقت نکرد .

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: در حوزه باری این شرکت ریلی به دنبال کار اقتصادی است. بنیاد درصدد است فعالیت این دو شرکت توسعه یابد اما در حوزه مسافری ما در صدد ارائه خدمات مناسب به مردم هستیم .

وی گفت:همواره راه آهن شرقی بنیاد در تلاش است بهترین خدمات را به مردم ارائه دهد تا مردم با آرامش و آسایش بیشتری از قطارهای این شرکت در مسیرهای مختلف استفاده کنند .