۰ نفر

امیدها و نگرانی‌های طیب‌نیا برای اقتصاد ایران

عبور موفق از چالش‌ها نیازمند اجماع مشترک است/سال ۹۲ فرصت مناسبی برای مدیریت هزینه‌های هدفمندی یارانه‌ها داشتیم

۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۴۹
کد خبر: 214156
 عبور موفق از چالش‌ها نیازمند اجماع مشترک است/سال ۹۲ فرصت مناسبی برای مدیریت هزینه‌های هدفمندی یارانه‌ها داشتیم

وزیر اقتصاد دولت یازدهم گفت: امروز ستاد فرماندهی جنگ می خواهیم مثل همان زمان که جنگ بود پس یک نفر باید کار را به عهده گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین علی طیب نیادر مراسم تودیع و معارفه وزیر جدید اقتصاد گفت: متوسط رشد اقتصادی در ۳۷ سال گذشته فقط ۲.۳۷ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: اقتصاد ما ظرفیت فرو افتادن در تله رشد پایین اقتصادی را دارد. قابلیتهای زیادی هم دارد.

طیب نیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ضریب جینی بطور متوسط همواره ۴۰ درصد بوده که نشان از نابرابری در اقتصاد ما دارد.

وی همچنین تصریح کرد: رشد پایین و ضریب جینی بالا به همراه تورم بالا که جزیی از ویژگی های ثابت اقتصاد ایران بوده است. اینها همه به معنای ضربه های مهلک به دهک های پایین درآمدی است.

 طیب نیا ضمن بیان اینکه جز ایجاد تمهیدات لازم برای رشد اقتصاد فراگیر چاره ای نداریم دستیابی به اهداف برنامه ششم را یک ضرورت دانست.

نگرانی ها و امیدهای طیب نیا

طیب نیا در بخش دیگری از سخنان خود توانایی حسن روحانی برای حفظ اعتماد مردم و نظام و پشتیبانی مقام معظم رهبری و شکل گیری اقتصاد مقاومتی با فرماندهی اسحاق جهانگیری و پایان یافتن شرایط بحرانی در اقتصاد ایران و شکل گیری چشم انداز مثبت را از امیدهای خود بیان کرد.

وی همچنین گفت: روند گذشته یعنی رشد پایین و تورم بالا هنوز ما را تهدید می کند و اصلاحات ساختاری نیاز داریم که بسیار پرهزینه است. همچنین واگرایی و تشت داخلی و قطبی کردن فضای سیاسی در حد بالایی است و روابط پرتنش خارجی مانع بزرگی است.

طیب نیا همچنین گفت: بدون تعامل با جهان توسعه ناممکن است و اشکالات در ساختار سیاسی و حقوقی و عدم هماهنگی درک مشترکی از چالش های بزرگ و هزینه های سیاسی و اجتماعی و راه حل های آنها وجود ندارد.

فرصت هایی که از دست دادیم

طب نیا در ادامه صحبت هایش به فرصت های از دست رفته اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ پس از کاهش شدید قیمت نفت و تحریم های ظالمانه، فرصت خوبی برای کاهش هزینه های دولت وجود داشت اما این فرصت را از دست دادیم.

وی گفت: تشکیل بازار بدهی از مهمترین برنامه های من بود. اما بجای تن دادن به آن، کسری بودجه دولت از محل اوراق تامین شد و بسیار غلط بود.

 طیب نیا همچنین از مردم مرا بخاطر کاستی ها عذرخواهی کرد و گفت: در تمام ۴ سال مفتخر به پشتیبانی و حمایت دکتر جهانگیری بوده ام. موفقیت دکتر کرباسیان خواسته قلبی من است و به آن امید دارم.
طیب نیا در ادامه با تاکید بر اینکه برای مقابله با چالش ها به ساز و کار نهادینه شده ای نیاز داریم تا به هماهنگی و کارآمدی لازم برسیم، گفت: عبور موفق از چالش ها نیازمند ساز و کاری مناسب برای شکل دهی و اجماع در دستیابی به منافع مشترک است.

وزیر سابق اقتصاد افزود: به صراحت عرض می کنم برای حل مشکلات، مشارکت تمام ارکان نظام و مردم و همچنین هماهنگی لازم است و مانیازمند هماهنگی و الزام به نظام حکمرانی اقتصادی هستیم.

وی ادامه داد: رییس جمهور و دولت گام های مهمی در این زمینه برداشته اند اما همچنان با دستیابی به یک نظام حکم رانی نهادینه شده که بتواند التزام به اجرا را ایجاد کند، فاصله داریم.

طیب نیا گفت: طی ۴ سال گذشته، به دلایل مختلف فرصت های مهمی را از دست دادیم و در سال ۹۲ نیز فرصت مناسبی برای مدیریت هزینه های دولت و هدفمندی و پرداخت یارانه ها داشتیم.

وزیر سابق اقتصاد افزود: ساماندهی بدهی های موجود دولت و حل مشکل بانک ها از نظر وزارت اقتصاد در اولویت بعدی قرار داشت اما در عمل این اولویت ها تغییر کرده و بودجه در معرض آسیب قرار داشت.