۰ نفر

افزایش شمار خبرنگاران بیمه شده در دولت یازدهم

۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۶
کد خبر: 211042
افزایش شمار خبرنگاران بیمه شده در دولت یازدهم

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هم اینک افزون بر 12 هزار نفر از خبرنگاران توسط رسانه های کشور بیمه شده اند که رشد سه برابری را نسبت به چهار سال قبل نشان می دهد.

 حسین انتظامی شامگاه سه شنبه در آیین بزرگداشت 17 مرداد روز خبرنگار در شیراز افزود: قبل از آغاز فعالیت دولت یازدهم، تنها چهار هزار نفر از خبرنگاران توسط رسانه ها بیمه شده بودند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،وی اظهار کرد: یکی از بحث های ما برای حفظ ثبات شغلی خبرنگاران مساله بیمه آنهاست و این موضوع در دولت یازدهم از اولویت های کاری ما بوده است، چرا که معتقدیم خبرنگاران باید بیمه شوند تا ثبات حرفه ای ایجاد شود.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت نمی تواند مستقیم خبرنگاران و رسانه ها را بیمه کند زیرا این کار مغایر با استقلال حرفه ای خبرنگاران است و زمانی که یک روزنامه نگار اگر از دولت حقوق بگیرد محافظه کار می شود و نمی تواند مطالبه گر استقلال خود و حقوق مردم باشد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل خانه به دوشی خبرنگاران در رسانه ها نبود رابطه استخدامی است که در این زمینه تعاریفی از جمله حق التحریری کشف کرده ایم.

انتظامی بیان کرد: ثبات حرفه ای خبرنگاران در گرو رابطه استخدامی دراز مدت خبرنگاران در رسانه هاست که این مورد باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: یکی از وظائف دولت در برابر خبرنگاران و فعالان عرصه اطلاع رسانی، توجه به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است.

وی گفت: این قانون در سال 88 در کشور تصویب شد اما تا سال 92 هیچ نشان و اطلاعی از این قانون نبود زیرا اعتقادی به اجرای این قانون نداشتند در حالی که در دولت تدبیر و امید، این قانون مورد توجه و در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت.

انتظامی با بیان اینکه در دولت یازدهم نگارش سه آیین نامه اجرایی این قانون با هدف عملیاتی کردن آن صورت گرفت، افزود: برای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با چالش هایی از جمله مسایل فرهنگی، پاسخگو نبودن نظام دیوانی و نفتی بودن اقتصاد کشور روبرو هستیم.

وی اظهار کرد: بخش زیادی از مشکلات ما موانع فرهنگی است به طوری که نظام دیوانی ما هنوز اطلاعات را به عنوان ابزار قدرت در نزد خود دارد و این درحالی است که مردم ما نیز به حقوق خود آشنا نیستند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بر اساس این قانون آنچه برای مردم حق و یا تکلیف است باید در اختیار آنها قرار بگیرد بیان کرد: حتی برخی افراد تاکنون نام قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را نشنیده و اطلاعاتی درباره آن نمی دانند در حالی که این قانون 2 صفحه بیشتر نیست.

او ادامه داد: در صورت درخواست هر شهروند هر دستگاه حکومتی باید اطلاعات مورد نیاز را در اختیار او بگذارد اما برخی از مفاد این قانون به باور تبدیل نشده است.

انتظامی اظهار کرد: همه دستگاه های دولتی و حتی بخش های خصوصی که خدمات عمومی می دهند در برابر این قانون باید پاسخگو باشند و همه اطلاعات را در اختیار بگذارند و بر اساس برآورد ما 400 دستگاه مشمول اجرای این قانون است اما تاکنون تنها 40 دستگاه به سامانه این قانون پیوستند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یک خبرنگار نیز مانند یک شهروند عادی می تواند از این قانون استفاده کرده و به اطلاعات دسترسی داشته باشد گفت: روزنامه نگاران و خبرنگاران باید اجرای این قانون در کشور را از تمام دستگاه ها مطالبه و کمک کنند که گردش اطلاعات در کشور انجام شود.

انتظامی با اشاره به اهمیت آموزش فعالان رسانه ای اظهار کرد: کمبود و یا فقدان مهارت یکی از مشکلات ما در عرصه رسانه ها و خبرنگاران است و متاسفانه امروزه روزنامه نگاری حرفه ای و روزنامه نگاری تحقیقی در فضای رسانه ای ما وجود عینی ندارد و تعطیل است.

او بیان کرد: تحول در فضای اجتماعی و سیاسی و ایفای کار ویژه نظارتی رسانه ها، در گرو روزنامه نگاری حرفه ای و تحقیقی و نه روزنامه نگاری اطلاع رسانی و سرگرمی است.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تربیت روزنامه نگاری تخصصی وظیفه دولت است و مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برای این برنامه، یارانه آموزشی در نظر گرفته است و موسساتی که مجوز می گیرند و دوره های آموزشی برای روزنامه نگاران برگزار می کنند بعد از قبولی دوره، شهریه به خبرنگار و روزنامه نگار برگردانده می شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از دیگر سخنرانان این آیین بودند و سه تن از خبرنگاران استان نیز به طرح پیشنهادها و مطالبات خود در راستای اعتلای فضای رسانه ای فارس پرداختند.

همچنین در این آیین از سیروس رومی روزنامه نگار پیشکسوت فارس و نویسنده و پژوهشگر رسانه که تاکنون 12 جلد کتاب درباره مطبوعات استان فارس و شیراز نوشته است تجلیل شد.

محمود صارمی در افغانستان، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران، 17 مرداد سال 1377 در مزار شریف به دست گروه تروریستی طالبان به شهادت رسید.

به همین مناسبت 17 مرداد در تقویم رسمی کشور به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است.