۰ نفر

نقشه اکونومیست از نبردهای سوریه و عراق/ کار داعش در عراق تمام است

ترامپ دنبال روشن کردن شعله‌های آتشی است که معلوم نیست دامن چه کسی را خواهد گرفت

۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۷:۵۱
کد خبر: 202631
ترامپ دنبال روشن کردن شعله‌های آتشی است که معلوم نیست دامن چه کسی را خواهد گرفت

پیشرفتهای بزرگ در مبارزه با داعش در سوریه راز حملات این روزهای آمریکا و اسرائیل به ارتش سوریه است. چرا که آمریکا بخصوص آمریکای ترامپ نمی خواهد جنگ حداقل در این مقطع و با برد ایران و روسیه تمام شود.

استراتژی ترامپ، ادامه درگیری ها و ایجاد یک نقطه منازعه کانونی و پایدار در منطقه به منظور حفط امنیت اسرائیل و تحلیل بردن توان نیروهای رادیکال اسلامی و نیز ایجاد هزینه مضاعف برای ایران و روسیه است.

نقشه جنگ با داعش

نقشه اکونومیست از نبردهای سوریه و عراق

بعید است ترامپ به این سادگی ها حاضر باشد ماجرای داعش با سربلندی ایران و روسیه تمام شود.

از سوی دیگر اما اردوغان به عنوان بازیگری که در چند مقطع اجازه نداد تا مذاکرات صلح بین قدرت های منطقه ای و بین المللی و طرف های درگیر به سرانجام برسد، حالا دیگر نقش مخرب بازی نخواهد کرد. به نظر می رسد آن بازی های اردوغان مصرف داخلی داشت تا شعله جنگ را زنده نگاه دارد تا روز انتخابات تغییر قانون اساسی و موفق هم شد. حالا او به سوریه ای با ثبات تر نیاز دارد تا بتواند ترکیه ای باثبات تر داشته باشد. اما او دیگر بازیگر اصلی نیست. چرا که ترامپ به جای اوباما نشسته و می خواهد خودش زمین بازی و زمان اتمام آن را تعیین کند.

باید نشست و دید قدم بعدی آمریکا و مابقی بازیگران چیست؟ آمریکا می خواهد آتش جنگ را مشتعل کند. باید دید بازی ایران و روسیه و ترکیه چه خواهد بود. ولی شرایط منطقه بسیار حساس و خطرناک است. شاید ترامپ ناخواسته شعله های آتشی بزرگتر را روشن کند. آتشی که زبانه های آن قابل مهار نباشد.