۰ نفر

تغییر مسیر ۸۰ پرواز قطری به آسمان ایران

۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۶:۱۵
کد خبر: 198035
تغییر مسیر ۸۰ پرواز قطری به آسمان ایران

پس از مناقشه سیاسی برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و همپیمانان‌شان با قطر و تحریم ورود هواپیماهای قطری به فضای این کشورها به نظر می‌رسد بهترین مسیر پروازهای قطر به مسیر اروپا و آفریقا، ایران باشد.

از آنجا که کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات و بحرین آسمان خود را روی هواپیماهای قطری بسته‌‌اند در نتیجه ایرلاین قطری برای آنکه بتوانند پروازهای خود به مقصد امریکای جنوبی، اروپا و آفریقای خود را انجام دهند، نیاز دارند تا از آسمان ایران استفاده کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، بسیاری از فعالان و کارشناسان حوزه هوانوردی معتقدند با عبور پروازهای شرکت هواپیمایی قطری از آسمان ایران میزان ترافیک آسمان کشور تا 200سورت افزایش یافته و این موضوع موجب می‌شود تا درآمدهای حاصل از این پروازها برای کشور نیز افزایش یابد.

در تایید این موضوع، روز گذشته یک مقام مسوول در شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام کرد که از روز سه‌شنبه تمام پروازهای ایرلاین‌های قطری برای تردد به آفریقا و اروپا از آسمان ایران عبور می‌کنند.

این مقام مسوول درباره وضعیت ایرلاین‌های قطری پس از چالش‌های اخیر این کشور با تعدادی از کشورهای عربی که منجر به تحریم عبور هواپیماهای این کشور از آسمان کشورهای عربستان سعودی، امارت متحده عربی، بحرین و مصر شده، اظهار کرد: این 4 کشور مهم حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا اعلام کرده‌اند، آسمان خود را روی هواپیماهای متعلق به شرکت‌های هواپیمایی قطر به خصوص قطرایرویز به عنوان شرکت حامل پرچم این کشور مسدود خواهند کرد که قرار است این تصمیم از امروز اجرایی شود.

این مقام مسوول در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: با این وضع، تنها راه عبور پروازهای قطری از آسمان ایران خواهد بود.

وی که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: بیشترین پروازهای ایرلاین‌های قطری به سمت شمال آفریقا و جنوب اروپا صورت می‌گیرد که تا پیش از این اتفاق، هواپیماهای قطری ابتدا وارد حریم هوایی عربستان سپس مصر می‌شدند اما حالا مجبورند با عبور از حریم هوایی آسمان ایران سپس عراق و اردن به سمت شمال آفریقا  بروند. وی ادامه داد: پروازهای هواپیماهای قطری به مقاصد اروپای شمالی، مرکزی و حوزه آتلانتیک شمالی در گذشته با عبور از آسمان بحرین به سمت کویت، عراق، ترکیه سپس شمال اروپا حرکت می‌کردند که در صورت اجرای تحریم هوایی قطر، شرکت‌های هواپیمایی مجبورند با عبور از آسمان ایران وارد فضای ترکیه شده سپس به اروپا خواهند رفت.

این مقام مسوول سابق در مرکز کنترل ترافیک آسمان کشور افزود: درحال حاضر در هر شبانه‌روز ۹۵۵پرواز عبوری از آسمان ایران تردد می‌کنند.

با وجود اینکه علیرضا منظری، نماینده اسبق ایران در ایکائو نیز پیش‌بینی کرده است که با استفاده بیشتر قطر از آسمان ایران روزانه 70 الی 80 پرواز به پروازهای عبوری از فضای کشور افزوده شود برخی از کارشناسان هوایی نیز معتقدند، بحران سیاسی منطقه حاشیه خلیج فارس تاثیر آنچنانی بر عملکرد شرکت هواپیمایی قطر و بهره‌مندی از فضای ایران نخواهد داشت. آرمان بیات یکی از این فعالان هوانوردی است.

این کارشناس صنعت هوانوردی با اشاره به اینکه تنها حدود ۱۵درصد مقاصد این شرکت هواپیمایی قطری در مسیرهای آفریقا و امریکای جنوبی به صورت مستقیم و برخی از پروازها به مقاصد آسیا، خاور دور و جنوب شرق تحت تاثیر جزیی قرار می‌گیرد خود مسبب افزایش زمان و هزینه است و عملا ترافیک پروازهای هواپیمایی قطر به مقاصد اروپا، آسیای مرکزی و امریکای شمالی همچون گذشته از آسمان کشورمان خواهد بود که این بحران تاثیر آنچنانی بر افزایش چشمگیر این ترافیک نخواهد داشت. بیات گفت: با محاسبه مقاصدی که شرکت هواپیمایی قطری به آنها پرواز دارد، می‌بینیم تنها مسیرهایی که به سمت جنوب شرق آسیا، آسیای مرکزی، خاور دور، اقیانوسیه و مقاصد اینچنینی می‌رود که سابق بر این از آسمان امارات عبور کرده و با عبور از خلیج بنگال به این مناطق می‌رفت اما با توجه به تحریم‌های هوایی صورت گرفته علیه کشور قطر این پروازها باید از آسمان ایران استفاده کند و از مرز هوایی جنوب کشور وارد شده و از جنوب شرقی کشور خارج شود.

وی افزود: این تنها بار ترافیکی است که با توجه به پروازهای هواپیمایی قطر به مقاصد امریکای جنوبی و آفریقا به ترافیک هوایی ایران اضافه می‌شوند زیرا این پروازها تا پیش از این از عربستان عبور می‌کردند اما درحال حاضر و با توجه به تحریم‌های انجام شده، چاره‌یی ندارند تا آسمان عربستان و امارات را دور زده و از شرق دریای عمان وارد شده و از جنوب یمن به سمت این مقاصد پرواز کنند.

بیات گفت: تنها بخشی از این پروازها که نمی‌توانند وارد آسمان امارات شوند وارد آسمان ایران شده و بعد بلافاصله خارج می‌شود و ماندگاری زیادی ندارد و ماندگاری کوتاه در آسمان ایران نیز درآمد چندانی برای کشور ندارد و نمی‌توان روی آن حساب کرد.

این کارشناس هوایی تصریح کرد: در مجموع تنها 16درصد از مجموعه مقاصد بر ترافیک پروازی هواپیمایی قطر تاثیر مستقیم دارد. بار ترافیکی که پیش از این تحریم‌ها، هواپیمایی قطر برای ایران داشت درخصوص مسیرهای عبور این پروازها به سمت امریکای شمالی، اروپایی و آسیای مرکزی بود که کماکان ادامه دارد یعنی روی ترافیک آسمان ایران تاثیر چندانی ندارد.

وی ادامه داد: آماری که آقای منظری درخصوص افزایش 80 پرواز به ترافیک آسمان ایران ارائه کرده است نیز شامل مجموع پروازهای آسیا، خاور دور و اقیانوسیه به علاوه میزان ترافیک هوایی ورودی به جنوب شرقی کشور و پروازهای آفریقایی و امریکای جنوبی هواپیمایی قطر است.

به گفته بیات از مجموع پروازهای روزانه هواپیمایی قطر 23پرواز به مقصد آفریقا و امریکای جنوبی به طور کوتاه‌مدت و با طول مسیر از کشور ما عبور می‌کند اما تعداد پروازهای آسیایی و خاور دور و اقیانوسیه بالاتر از این‌هاست. آمار آقای منظری با اختلاف جزیی آمار درستی  است.

این کارشناس هوایی اظهار کرد: اما یک سری پروازهای جنوب اروپا که از مسیر شمال آفریقا عبور از سمت مصر و مراکش وارد اروپا می‌شدند نیز ممکن است به ترافیک هوایی ایران اضافه شوند. در واقع آمار آقای منظری به واقعیت نزدیک است. درحال حاضر روزانه 110پرواز از آسمان کشور عبور می‌کند و با اضافه شدن پروازهای هواپیمایی قطری به آسمان ایران تنها 5 یا 6 درصد به آمار عبوری از کشور اضافه می‌شود اما باید در نظر داشت که این پروازهای عبوری موقتی بوده و تداوم نخواهد داشت.