۰ نفر

بیانیه روز ملی بهره‌وری؛

لزوم توسعه همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی برای تحقق بهره‌وری

۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۴۰
کد خبر: 195860
لزوم توسعه همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی برای تحقق بهره‌وری

در بیانیه آیین رسمی بزرگداشت روز ملی بهره وری بر همکاری بخش های دولتی و خصوصی و توسعه نظام آموزش و پرورش مهارت محور برای تحقق بهره وری تاکید شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این بیانیه آمده است: جشنواره ملی بهره وری برای کمک به تحقق مفاد برنامه‌های توسعه در حوزه بهره وری و لزوم بهره گیری از ساز و کار اجرایی برای تحقق چشم‌انداز 20 ساله نظام و با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره وری و کمک به افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی و قدردانی از بهره‌ورترین مدیران ارشد شرکت های ایرانی، هشتمین دوره برگزاری خود را به پایان می‌رساند و آغاز نهمین دوره آن را به طور رسمی اعلام می کند.

دستاوردهای این جشنواره پس از برگزاری هشت دوره به شرح زیر است:

1- اندازه گیری 180 شاخص مالی، اقتصادی و بهره وری برای بیش از پنج هزار بنگاه اقتصادی به دو نرخ جاری و ثابت در قالب 52 گروه تولیدی و خدماتی با دقت و سرعت بالا و بر اساس روش های سازمان بهره‌وری آسیایی از سال 1382 تاکنون

2- ایجاد پایگاه داده بیش از 600 تجربه موفق ارتقای عملکرد و بهره وری

3- ایجاد پایگاه داده نزدیک به 50 تجربه موفق بهینه کاوی در سازمان های ایرانی

4- اندازه گیری شاخص رضایت کارکنان برای نزدیک به 100 بنگاه اقتصادی

5- ایجاد شبکه ای متشکل از 6 هزار و 500 متخصص در صنایع مختلف به عنوان داور جشنواره ملی بهره وری

این جشنواره متشکل از پنج مسابقه است که عبارتند از: مسابقه ملی بهره وری، مسابقه ملی تجربه‌های موفق، مسابقه بهترین محل برای کار، مسابقه ملی بهینه کاوی و مسابقه توان اجرایی.

سازمان ها و بنگاه‌های اقتصادی که در مجموع موفق به کسب 750 امتیاز شوند، تندیس ملی بهره وری را کسب خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، در هشتمین دوره جشنواره، هیچ سازمانی موفق به دریاقت تندیس ملی بهره وری نشد.

این بیانیه می افزاید: نظر به اینکه صاحبنظران اقتصادی یکی از مهمترین دلایل آسیب‌پذیری و نبود رشد مناسب اقتصاد ایران را نداشتن رشد بهره وری در کشور در 50 سال گذشته می دانند، کم توجهی مسئولان اقتصادی به روز ملی بهره وری در دهه‌های گذشته جای تامل بسیار دارد و امسال نیز که روز ملی بهره وری مقارن با هیاهوی انتخاباتی بود، باز هم این بخش خصوصی است که تلاش کرده در این روز، پرچم بهره وری را در حد توان خود افراشته نگه دارد.

این موضوع، موجب خرسندی است که بخش خصوصی در زمینه موضوع مهم بهره وری احساس مسئولیت کرده و در تلاش است نقش خود را در این زمینه ایفا کند. انتظار می رود همکاری‌های بخش خصوصی و دولتی در زمینه کمک به افزایش شتاب تحقق اهداف جشنواره ملی بهره‌وری توسعه یابد، زیرا دبیرخانه این جشنواره، راهی را که هشت سال است آغاز کرده، شمعی برافروخته در تاریکی می‌داند و سایر دلسوزان اقتصاد ایران را نیز به برافروختن شمع هایی نظیر آن دعوت می کند.

در همین راستا به برخی از مهمترین نتایج و توصیه های حاصل از برگزاری آیین رسمی بزرگداشت روز ملی بهره‌وری در تاریخ یکم خرداد ماه 1396 اشاره می‌شود:

1- جشنواره ملی بهره وری، به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی، امکان ارائه کارنامه بهره وری بنگاه های اقتصادی را به صورت رایگان فراهم کرده است. این کارنامه شامل اندازه گیری شاخص های مهم بهره وری و مقایسه رشد آنها با میانگین صنعت و اهداف رشد بهره وری در برنامه ششم توسعه است. به این منظور هر بنگاه اقتصادی می تواند با ارائه صورت های مالی حسابرسی شده خود طی سه سال گذشته کارنامه بهره وری خود را به طور رایگان دریافت کند.

2- جشنواره ملی بهره وری همگام با بهره ورترین فعالان اقتصادی شناسایی شده در گروه های اقتصادی مختلف و به نمایندگی از کسب و کار کشور که سهم بسزایی در توسعه نهضت ملی بهره وری در سطح ملی و توسعه پایگاه داده ملی در حوزه شاخص های عملکردی مالی، اقتصادی و بهره وری ایفا کرده است، بر لزوم اجرای سریع، صحیح و کامل قوانین مرتبط با شفافیت اقتصادی و گردش آزاد و عادلانه اطلاعات اقتصادی در کشور تاکید می کند.

3- سرمایه گذاری های خارجی در صورتی که بتواند با موضوع انتقال فناوری و انتقال دانش و تجربه به کشور همراه باشد و به افزایش سطح توان مدیریتی در سازمان ها کمک کند، می تواند راه مناسبی برای ارتقای بهره وری در شرایط کنونی در کشور باشد.

4- توسعه نظام آموزش و پرورش مهارت محور در کشور مورد تایید قرار گیرد.

5- تولید آمار و اطلاعات بخش خصوصی جهت بهره برداری و استفاده در مدیریت بخش خصوصی و ارایه اطلاعات مستقل به حاکمیت مورد توجه قرار گیرد.

6- با توجه به لزوم ایجاد دیدگاه بلندمدت در برنامه ریزی های کلان، در اقتصاد و کسب و کار در کشور ضروری است برای پایداری و بقای بنگاه های اقتصادی، موضوع اندازه و حجم تولید اقتصادی و همچنین مکان‌یابی‌های مناسب برای ساخت و راه اندازی بنگاه های اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و شرکت‌های کوچک و متوسط از طریق ایجاد نوآوری در محصولات خود (همانند استارت آپ ها) و تلاش برای رسیدن به حجم تولید اقتصادی و استفاده از ظرفیت های بلااستفاده اما دارای توجیه اقتصادی در کشور فعالیت های خود را توسعه دهند و حمایت دولت صرفا برای حفظ شرکت‌های کوچک و متوسط فقط با هدف کاهش نرخ بیکاری نمی تواند در بلندمدت به سود اقتصاد بهره ور باشد.

7- توصیه نهایی جشنواره ملی بهره وری آن است که با هدف کوچک شدن دولت در دراز مدت، استفاده از عبارت «دولت نباید... » به جای عبارت «دولت باید .....» در گفتمان های اقتصادی کشور متداول شود.

به گزارش ایرنا، فرآیند اجرایی هشتمین جشنواره ملی بهره وری از تاریخ اول خرداد ماه سال 95 آغاز شد، در این دوره از جشنواره در مجموع 38 پروژه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، همچنین هفت پروژه نیز در سومین مسابقه ملی بهینه کاوی شرکت کردند.

از میان پروژه های ارسالی گروه های مواد و محصولات دارویی و بانک و موسسات پولی و مالی با 6 پروژه بیشترین و گروه صنایع غذایی با 2 پروژه کمترین پروژه را در این دوره از مسابقات ارسال کرده اند. همچنین با توجه به بررسی پروژه ها در حوزه‌های مختلف 20 پروژه در حوزه نوآوری، 14 پروژه در حوزه تیم سازی، توانمندسازی پرسنل، 11 پروژه در حوزه های بهینه کاوی و برنامه‌ریزی استراتژیک و توسعه، 10 پروژه در حوزه های مدیریت فرآیند و توسعه و تمرکز بر بازار و مشتری، 9 پروژه در حوزه مدیریت دانش و فناوری اطلاعات، هفت پروژه در حوزه های رهبری، روابط با تامین کنندگان و شرکا و استانداردها و جوایز، 6 پروژه در حوزه ارزیابی عملکرد و پنج پروژه در حوزه های مسوولیت پذیری اجتماعی و زیست محیطی و تحصیلات، آموزش، توسعه و یادگیری بوده است.

پیشتر «بهزاد سلطانی» رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرده بود، مطابق گزارش مجمع جهانی اقتصاد و برپایه شاخص رقابت پذیری جهانی، امسال ایران برای نخستین بار از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر بهره وری منتقل شده است.

«رویا طباطبایی یزدی» رئیس سازمان ملی بهره وری ایران نیز به مناسبت اول خرداد ماه روز بهره وری گفته است: شاخص های بهره وری در سال های 1391 و 1392 و 1394 منفی و تنها سال های 1393 و 1395 مثبت شد.

وی رشد اقتصادی در سال 1393 را منهای هشت درصد، سال 1392 برابر با صفر ، سال 1393 برابر با سه درصد، سال 1394 برابر با منهای 1.6 درصد و در سال 1395 برابر با 11.6 درصد عنوان کرد.

طباطبایی یزدی گفت: درست است که در سال 1393 معادل 65 درصد از رشد اقتصادی حاصل از بهره وری بود، اما نباید فکر کنیم این روند همیشگی است. پس از تحریم و یا جنگ همواره سهم بهره وری در رشد اقتصادی افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: باید برای ارتقای بهره وری در کشور همه بخش های مختلف اقتصادی، استان های کشور و حتی در سطح فردی به یاری یکدیگر بشتابیم.

وی گفت: تغییرات شاخص بهره وری کل عوامل تولید در سال 1392 معادل منهای 2.79 درصد، سال 1393 معادل 1.95 درصد و سال 1394 منهای 3.52 درصد بود. شاخص بهره وری کل عوامل تولید در سال 95 به 9.95 درصد رسید.

به گفته طباطبایی یزدی،بهره وری کل عوامل تولید عبارت است از نسبت تولید ناخالص داخلی به میانگین موزون نیروی کار و موجودی سرمایه ثابت است(وزن هریک از عوامل تولید بر اساس ارزش آنها تعیین می شود).

این مقام مسئول اظهار داشت: شاخص های بهره وری براساس ارزش افزوده تعداد جمعیت و موجودی سرمایه (100 = 1390) است. بهره وری نیروی کار از سال 1391 تا 1395 به ترتیب 92 ،88 ،91 ،87 و 95 است.