۰ نفر

"اقتصاد آنلاین" گزارش می‌دهد؛

ثبات اقتصادی در بستر کنترل تورم شکل گرفت

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۰۶
کد خبر: 193629
ثبات اقتصادی در بستر کنترل تورم شکل گرفت

نقطه نظر مشترک اقتصاددانان این است که کنترل تورم در سال‌های اخیر توانست به اقتصاد کشور ثبات بخشد.

اقتصاد آنلاین - محمد فیروزی؛ تورم بالا از نظر اقتصادی مانع رشد یک کشور است و کشورهای پیشرفته با علم به این موضوع همواره سعی دارند تورم خود را تحت کنترل در آورند. به طوری که امروز به طور میانگین در این کشورها تورم بیش از 4 درصد نیست. در طی سالیان اخیر در داخل وضعیت به گونه دیگری رقم خورد، به طوری که در یک مقطع زمانی شاهد بودیم تورم در کشور به بیش از 40 درصد رسید.

در چهار سال اخیر دولت بر موضوع کنترل تورم تمرکز کرد و توانست این میزان را به کمتر از 10 درصد برساند. هر چند این رقم هنوز با میانگین کشورهای پیشرفته فاصله دارد، اما از نظر صاحب نظران اقتصادی در این دوران اتفاق بزرگ اقتصادی رقم خورد. که البته برخی تحلیل ها نشان می دهد این وضعیت هنوز به پایداری لازم نرسیده است و امکان بالارفتن تورم در سال های آینده وجود دارد. به همین منظور در این گزارش با نگاهی به دیدگاه کارشناسان اقتصادی، اثرات کنترل تورم و خطراتی که بر اقتصادایران بررسی خواهیم کرد.

سودبانکی بالا تهدید کننده نرخ تورم

علی رحمانی کارشناس اقتصادی، دستاورد کنترل تورم را موضوعی خوب در اقتصاد کشور می داند، اما معتقد است برخی مولفه ها در اقتصاد با آن هم خوانی نداشت که همین مساله می تواند به از بین رفتن دستاورد کنترل تورم منجر شود.

وی در گفت و گو خبرنگار اقتصاد آنلاین می افزاید: عامل مهمی که سیاست کنترل تورم را تهدید می کند، نرخ بالای سود بانکی است. آن هم در شرایطی که بازدهی اقتصادی کشور 4 تا 5 درصد است پرداخت سودهای غیر متعارف می تواند در سال های آینده مجدد تورم را افزایش دهد.

وی ایجاد موازنه بین رکود و تورم را عامل موثر دیگر درکنترل تورم می داند و خاطر نشان می کند: سیاست کنترل تورم در سال های اخیر منجر به رکود شد. این سیاست گذاری هرچند باعث کنترل تورم شد اما در نهایت برای آن یک تهدید محسوب می شود. پس برای خروج از رکود می بایست در سال های آتی برنامه های پولی و مالی دیگری به اجرا در آید. به عنوان مثال می توان در بخش دریافت مالیات اصلاح هایی انجام شود تا ضمن حفظ دستاورد تورم، شکوفایی اقتصادی در کشور برقرار شود. البته بخش دیگری از سیاست های پولی هم می بایست متوجه بانک ها شود و شرایطی برقرار شود که سرمایه مردم از بانک ها خارج شود و وارد چرخه های اقتصادی مولد شود.

مهدی تقوی دستاورد کنترل تورم را عامل محرکی برای اقتصاد ایران می داند و می گوید: دولت مسیر درستی را در کنترل تورم انتخاب کرد، که همین موضوع می تواند به رشد اقتصادی 6 درصدی در پایان سال جاری منجر شود.

این اقتصاددان در خصوص دستاورد کنترل تورم این طور به خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: دولت یازدهم در حالی امروز توانست تورم را مهار کند که این عدد در گذشته از مرز 40 درصد عبور کرده بود. حتی رشد اقتصادی منفی در کل اقتصاد کشور ایجاد شده بود. اما امروز از نظر اقتصادی مهار تورم توانسته اقتصاد را از رکود خارج کند. که همراه شدن این موضوع با افزایش فروش نفت توانسته نوید بخش روزهای خوش برای اقتصاد کشور باشد.

آیا تورم در سال 96 افزایش پیدا می کند؟

تیمور رحمانی مهم ترین دستاورد کنترل تورم را زمینه سازی حضور سرمایه گذاران خارجی می داند، که این موضوع خود به دلیل ثبات اقتصادی است که در داخل شکل گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، این کارشناس اقتصاد در این خصوص این طور می گوید: دستاورد کنترل تورم وضعیت پایداری را برای فعالیت اقتصادی در کشور فراهم کرده است. باید توجه داشت در دنیا کشورهای کمی هستند که سیاست کنترل تورم را به اجرا در نمی آورند. از این نظر می توان گفت اقدام دولت یازدهم قابل تحسین است، چرا که عمل دولت نوعی دور اندیشی محسوب می شود. البته هنوز این اقدام دولت در زندگی مردم نمود پیدا نکرده است و در نهایت دولت آینده می بایست دست به انتخاب بزند که با چه سیاستی به اجرا امور بپردازد، اگر هزینه این سختی را که در زندگی مردم شکل گرفته بپردازیم دوران شکوفایی در انتظار اقتصاد کشور خواهد بود.

وی می افزاید: آنچه که در خصوص دستاورد کنترل تورم به عنوان یک تهدید محسوب می شود، بی سامانی فعالیت های بانک هاست. چرا که بانک ها با پرداخت سودهای خارج از ضوابط قانون می توانند دستاوردهای اقتصادی را خدشه دار کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه بررسی نرخ تورم نقطه به نقطه از سال گذشته نشان دهنده دو رقمی شدن نرخ تورم در پایان سال جاری است، تصریح کرد: نمی توان انتظار داشت که تورم تک رقمی سال 95 در سال جاری هم تکرار شود، اما آنچه که در خصوص کنترل تورم اهمیت دارد اجرای برنامه های ساماندهی در بخش های کلان اقتصادی است، که در این خصوص نظارت بر ترازنامه های بانکی حایز اهمیت ویژه ای است.

پایان دوران بی انضباطی مالی در اقتصاد ایران

مهدی پازوکی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، یکی از آسیب های کنترل نشدن تورم را ایجاد بی انضباطی در فضای اقتصادی کشور می داند و می گوید: نباید چنین دستاوردی ناچیز شمرده شود. چرا که اگر این کنترل در کشور اعمال نمی شد به دنبال آن آسیب های فراوان دیگری هم ایجاد می شد. البته هم اکنون در میانه راه هستیم و دولت آینده هم می بایست تلاش کند در خصوص نرخ تورم به جایگاهی برسد که کمترین فاصله را با نرخ تورم کشورهای پیشرفته داشته باشیم.

وی می افزاید: اقتصاد ایران در حال طی کردن به شرایط بهترشدن است و در آینده هم در صورت ورود سرمایه گذاران به داخل کشور شرایط رکود فراگیر از بین می رود و دولت ها نباید در اعمال سیاست کنترل تورم کوتاهی کنند و با خیال بهتر شدن شرایط اقتصادی اجازه افزایش تورم بدهند.